DOXA løbetøj

Dansk løbetøjsmærke DOXA får international opmærksomhed

Highsnobiety har kåret John Hansens mærke som et, man skal holde øje med.

DOXA løbetøj
Offentliggjort

“Det er helt fint. Jeg klager ikke,” griner eksiljyden John Hansen.

Han er blevet fremhævet i en artikel på Highsnobiety.com, som har kåret hans løbetøjsmærke DOXA som et nyt mærke, man skal holde øje med. Med næsten to millioner følgere på Facebook er Highsnobiety ikke et uvæsentligt medie at blive omtalt i, og det ved John Hansen da også godt.

“Som nyt brand har jeg været heldig at få så god PR, hvilket jeg er meget taknemmelig over,” siger John Hansen.

DOXAs første kollektion udkom i november, og den 36-årige iværksætter har startet løbetøjsmærket, fordi han synes, der mangler et alternativ til store mærker som Nike og Adidas.

“Jeg tror på, at der kommer en modreaktion til alt det her mainstream, som Nike og Adidas repræsenterer. Man kommer hurtigt til at ligne hinanden i løbeklubberne, hvor man måske mere har lyst til at skille sig ud. Det er den tendens, jeg prøver at ramme.”

Han har selv en baggrund i modebranchen, hvor han er uddannet i butik og senere har taget en uddannelse som designteknolog. Desuden har løb været en passion, siden han var 10 år. Så nu har han blandet de to ting og skabt et moderigtigt sportsmærke.

Velgørenhed

Som en del af sin strategi for at skabe et anderledes løbebrand, donerer DOXA løbetøj til unge talenter i Kenya, hvor John Hansen har et samarbejde med skolen Kenswed Academy. “Talentmassen er fantastisk. Blandt løberne er der en 17-årig fyr, Joseph, som ligger nummer et for hans årgang i Kenya. Han har et kæmpe potentiale.”

Lige nu kan tøjet købes i modebutikken Støy i Aarhus og i deres webshop, og med tiden skal DOXA gerne sælges i flere modebutikker, fordi han mener, at løb og mode er to ting, der går hånd i hånd.

“Da jeg startede med at løbe for mange år siden, var det ikke en social sport. Man gjorde det mest alene, men i dag er det noget, du mødes om. Løb er blevet socialt. Du hænger ud både før og efter. Så er det klart, at man går mere op i, hvordan man ser ud. Jeg siger ikke, at løb er det nye Tinder, men jeg siger, at man gerne vil se godt ud, når man kommer sådan et sted,” siger John Hansen.

Hvad kan du fremhæve ved dit løbetøj, som gør det specielt?

“Med en løbebaggrund ved jeg godt, hvad jeg gerne vil have. Jeg går meget op i at bruge gode kvaliteter. De er primært fra Italien og Asien. Hele produktionen er baseret i Europa i Italien og Rumænien. Det skal være et lækkert produkt, jeg kommer ud med.”

Hvad er dit mål?

“Der er langt op til eksempelvis Nike og Adidas, men med tiden vil jeg bestemt gerne være en stor spiller på det her marked. Med tiden vil jeg også gerne kunne give mere til mit velgørenhedssamarbejde, hvor jeg i øjeblikket donerer løbetøj til udvalgte talenter i Kenya, men i fremtiden gerne ville være med til at udvikle endnu et skoleprojektet, som allerede nu er på tegnebrættet i Etiopien.”