JA, DET HAR vel
sine konsekvenser, at man sådan går hen og stopper som kommissær nede i EU. Fed
hyre – farvel! Belgiske pomfritter – ikke flere af! Manneken Pis – så længe!
Det er ikke,
fordi Bruxelles nødvendigvis er verdens kedeligste by, som europæiske
lobbyister fra andre lande har haft succes med at brande den som, men den er ej
heller særlig interessant, og har man ikke et arbejde, der tvinger én til at
befinde sig i Europas egentlige hovedkontor, er der ikke rigtigt nogen grund
til at gøre dét.
Så selvfølgelig
kom Margrethe Vestager da
hjem, da det stod klart, at det var Dan Jørgensens tur til at se, hvad han
kunne få ud af det (en post som bolig- og energikommissær, man skulle have
været en kvinde …).
Det betød
selvfølgelig en række ting for det radikale fyrtårn, herunder at hun gik fra at
have to separate klædeskabe – et i sin hverdagsbolig i Bruxelles, et i sin
weekendbolig i Danmark – til ét.
Og da
årsskiftet desuden både er en oplagt anledning til nytænkning, såvel som at
Margrethe Vestager kommer fra et parti, der vel egentligt gerne vil føre en
grøn klimapolitik, kan det da
slet ikke komme bag på nogen, at Margrethe Vestager sælger ud af det
overskydende tøj fra tiden som kommissær en lørdag i januar i en lille
vintagebutik på Birkegade på Nørrebro i København, ja, en af de
vintagebutikker, hvis stamkunder primært er forældrekøbsindehavende unge, der
gerne vil ligne, at de kommer fra socialklasse fem. Oplagt!
CAZORA VINTAGE HEDDER
butikken, og den er lillebitte og uden reelle, diskrete muligheder for at prøve det
tøj, Margrethe Vestager gerne vil af med.
Hun sidder på
en stol ved et bord, der fylder i omegnen af en tredjedel af lokalet, hvorpå der
ligger en stak af ’Vestagers Verden’, som der bliver solgt mange flere af, end
man skulle tro. En ung kvinde åbner sågar sin taske med ordene: ”Jeg har faktisk
allerede købt én,” før hun afleverer den til signering hos den tidligere
kommissær.
”Den er til min
niece, der ikke har et navn endnu. Så jeg tænker, der måske kan stå: ’Til den
lille demokratielsker’.”
Ved
indgangspartiet står en vogn med øl, der ikke rigtigt er nogen, der gør brug af
her lige efter middagstid. I samspil med det er der oppe på den disk, der
markerer, at det er her, man betaler, placeret en Macbook og en mixerpult, som
en ung kvinde står og drejer lidt på.
I lokalets
venstre side befinder der sig et par stativer med tøjet
fra Bruxelles, det meste koster i omegnen af 400 kroner. Der er kjoler fra
Stine Goya, kjoler, der findes billeder af, hun har på, og kjoler, der sågar
kommer med lidt patina.
Nogle af kjolerne
kommer uden mærke.
”Jeg har hørt, at
du syer dine egne kjoler,” bemærker en ung kvinde, hvilket Vestager giver hende
ret i. Det forklarer måske en del.
”Jeg tror, jeg
har fået en af dem. Det er sgu da meget cool, at jeg kan sige, jeg har en
kjole, der er syet af Margrethe Vestager!”
Under alle
omstændigheder er alt det, der foregår i denne ende af butikken, i stærk
kontrast til butikkens eget tøj i den modsatte ende, som skuespillerne i
’Råzone’ kunne have haft på.
”Du har også
noget, der minder om,” siger en kvinde til en anden kvinde, da hun holder en af
Vestagers kjoler oppe foran sig i spejlet. Men det kan hun da næppe have ret i.
”Hvordan føles
det at være færdig?” spørger en.
”Det føles okay. Jeg har haft lang tid til at vænne mig til det. Når folk har
spurgt, hvad jeg skulle, har jeg svaret, at jeg skulle flytte, sove og tænke.
Og jeg er kun nået til at flytte. Jeg har stadig en måneds søvn til gode,” siger
Margrethe Vestager.
DET ER IKKE
normen, men når der for en stund ikke er nogen, der vil snakke med den
tidligere kommissær, sidder hun gerne og strikker.
Imens leder jeg
videre blandt hendes tøj.
Hvor sjovt
ville det ikke være at kunne sige til mine venner, at jeg har tøj, der har
hængt på Margrethe Vestager?
En af de unge
medarbejdere kommer slæbende på en række kjoler.
Vi er
selvfølgelig ovre dem, allerede inden bøjlerne har ramt stativet.
Og så finder
jeg den.
En grøn sag.
Der findes et
billede af Europa-Kommissionens medlemmer, hvor Vestager står skråt bag Ursula
von der Leyen.
Dér har hun den
grønne sag på.
Jeg tager
kjolen og slæber lidt rundt på den, som om der er mulighed for at prøve den. Og
da jeg har gjort det længe nok, går jeg op til disken, hvor der stadig står en
kvinde og rører lidt ved nogle ting.
”Hum, hum!”
rømmer jeg mig, men denne kigger stadig ned.
Jeg kigger mig
lidt omkring. Er det da ikke hende, der står bag disken, der tager imod
betaling?
Vi står der
lidt længere. Hun kigger slet ikke op på mig. Vestager strikker.
”Hum, hum!”
siger jeg igen.
Men kvinden
bevæger sig stadig i takt til musikken, og jeg kan mærke, hun ikke har lyst til
at kigge op. Samtidig tør jeg slet ikke at lægge kjolen på dj-pulten, jeg mener
disken! Dj-disken.
Sådan står vi
lidt. Og jeg hiver min telefon op og begynder at scrolle, da jeg snart har
stirret længe nok på hende.
Og til sidst
lyder et:
”Heeeeej …”
Og der kommer
en, så de nu står to bag dj-disken.
Ja, bare den
her, tak.
”Hvad går
pengene fra det her arrangement egentligt til? Er det sådan, at de går til
et godt formål eller …”
”De går til
butikken.”
”Ja, ok. Hvad
med Vestager …”
”Hun sidder
lige dér.”
”… får hun også penge?”
”Ja.”
”Ok.”
”Må jeg give
dig en pose med?”
Det må hun
ikke, de skal jo koste mindst fire kroner.
”Neeej … det er
ok.”
Og sådan gik
det altså til, at jeg nu kan sidde her i min grønne kjole, som Margrethe
Vestager tidligere har båret, og skrive denne tekst.