Lars Jacobsen Auto-CV

Auto-CV: Her er Lars Jacobsens biler gennem tiden

Den tidligere landsholdsspiller har hang til tyske biler.

Lars Jacobsen
Offentliggjort

1998 Audi A3, sort

1998-2002. Fodboldspiller i OB og gymnasieelev

Jeg er vokset op i et hjem med nogle fantastiske biler – eller sjove i hvert fald. Jeg husker især en gammel rød Boble og en Citroën Dyane. Vi var hverken kulturradikale eller ude på at spille smarte, vi havde bare ikke råd til en 'ordentlig' bil, så vi kørte i de her lidt sjove modeller. Dyane'en havde sådan et klaptag, man kunne vippe op som en slags soltag. Det var så sløjt fungerende, at det sprang op af sig selv, hvis det lykkedes at få bilen op over 80 kilometer i timen. Jeg var nok lidt flov over det, når jeg en sjælden gang blev kørt i skole, men det gav alligevel noget streetcred hos de store elever. Min egen første bil, det er en helt anden historie. Jeg var lige fyldt 18 og havde en god aftale med OB, så jeg købte en Audi A3, 1,8 i sort. Det var en drømmebil at få lov at købe i den alder. Jeg tror, jeg gik i 2.g, så det var vildt at komme i skole i sådan en. Jeg blev chauffør for hele klassen. Når vi skulle nogen steder, var det altid mig, der kørte, jeg måtte jo alligevel heller ikke drikke. Den fungerede som en slags Uber – bare uden app'en.

2005 SLK 350, sort

2006-2007. Fodboldspiller i FC København

Min daværende kæreste fik en Micra, så vi var sådan et rigtigt Nissan-par. Det var noget med, at klubben havde en aftale med Nissan i Brøndby af alle steder. Til sidst forbarmede jeg mig over mig selv og skiftede til en Mercedes SLK. Igen en cabriolet. Det var ret dumt, for jeg fik den om vinteren, og det var en virkelig hård vinter, og den her lille raket kunne slet ikke stå fast, så jeg kunne ikke køre i den. Den skøjtede rundt, og det dummeste var, at jeg faktisk godt vidste, at jeg skulle til Nürnberg samme sommer, men jeg var virkelig træt af den Nissan, så jeg kunne ikke vente. Og jeg fik da også et par måneders forår og forsommer i den, før jeg kørte tilbage til forhandleren og spurgte, om han kunne tage den tilbage. Det kunne han godt, men det kostede mig altså over 300.000. Helt åndssvagt.

2008 BMW X5 3.0 diesel, sort

2008-2009. Fodboldspiller i Everton

Det var på den sidste dag i transfermarkedet, så det hele gik lidt stærkt, og pludselig stod jeg i England uden bil. Heldigvis havde klubben denne her Saab, jeg kunne låne, og jeg mener heldigvis, for jeg skulle lige vænne mig til at køre med rattet i højre side. Jeg kørte venstre sidespejl af to gange, inden jeg fik en BMW X5. Jeg mener, at det var en treliter diesel, jeg leasede, og jeg syntes, den var lidt kedelig.

2009 Audi Q7, sort

2009-2011. Fodboldspiller i Blackburn Rovers

Året efter gik turen til Blackburn, hvor jeg købte en endnu større bil – en Audi Q7 3.0 TDI. Det var en fin bil, som jeg var superglad for. Man kunne folde en ekstra sæderække op bagi den, og det var rigtig smart, når vi havde familien på besøg fra Danmark. Omvendt var det måske heller ikke den mest sexede bil, og i Blackburn var der altså godt gang i konkurrencen om at have den flotteste bil. Folk kom i Rolls-Royces og McLarens, så jeg blev hånet for min Q7. Det kan være lidt svært at forstå, når man kommer fra Danmark.

2011 MB CLS350, mørkegrå

2011-2012. Fodboldspiller i FC København

Tilbage i FCK havde klubben indgået en aftale med Ejner Hessel, hvor vi kunne lease alle Mercedes-modeller til en god pris i syv måneder. Jeg lod vognparken blive i England – rattet sad jo alligevel også i den forkerte side – og satte kløerne i en Mercedes CLS 350. En fantastisk bil, enormt flot og utrolig velkørende. På det tidspunkt var jeg en af klubbens ældre herrer, så jeg syntes, at den passede ret fint. Samtidig var det også på den tid, at Mercedes blomstrede lidt op og fik tørret støvet af sig. Det var blevet nogle lækre biler.

2013 Audi S Q7 W12 og 2014 Audi S Q5

2014-2016. Fodboldspiller i Guingamp

Efter coupéen havde jeg et par stykker mere. Blandt andet end halvkedelig stationcar, som vi fik, da barn nummer to kom til verden, og så flyttede vi ellers til Frankrig, hvor jeg havde fået kontrakt med Guingamp. Skæbnen ville, at jeg havde en ven dernede, som skulle videre fra Frankrig. Han havde den her sindssyge Audi SQ7 stående. Vi blev enige om, at jeg overtog hans leasing på den, og så købte jeg derudover en S Q5 med treliter dieselmotor. Det er en fin bil med gode kræfter, men intet i sammenligning med Q7'eren. Er du gal et monster. Tolv cylindre, masser af træk og så lige en chiptuning på toppen, så den leverede mere end 600 hestekræfter. Den var fuldstændig vanvittig, og lige meget hvor hurtigt man kørte, var der altid meget mere i den. Til gengæld må jeg også sige, at den drak op. Er du gal, den brugte meget benzin.

2014 Audi S Q5 og 2016 Nissan Leaf

2016-nu. Fodboldkommentator hos Discovery, medvært på podcasten Fodboldministeriet og oldboys-spiller i KB

I 2016 stillede jeg støvlerne på hylden og vendte hjem. Med mig havde jeg som nævnt min sorte SQ5, som jeg er virkelig glad for. Den har lidt af det hele. Den er praktisk, den er hurtig, og så er den ikke alt for tørstig. Samtidig har vi fået en Nissan Leaf, som min kone kører i. Det er en elbil, og jeg tænker, at det er på sin plads med noget kompensation til klimaet efter den der åndsvage Q7.

Lars Jacobsen blev født i 1979. 17 år senere debuterede han som højreback for OB. Siden er det blevet til 288 superligakampe for OB og FC København samt ophold i Bundesligaen og Premier League. Hertil kommer 81 A-landskampe og to slutrunder for Danmark, før han i 2016 satte støvlerne på hylden og blev fodboldkommentator og podcast-vært.

LÆS OGSÅ: Farvel benzin: Fra 2019 vil alle Volvos biler have en elmotor

LÆS OGSÅ: Livet er cabriolet: Christian Grau har testet 6 åbne biler

LÆS OGSÅ: Krimiforfatter Michael Katz Krefelds auto-CV: "Jeg gad ikke være ham med den praktiske bil"