Lørdag den 24. januar ankom 29-årige Danijel Deletic og 30-årige Daniel Flamgaard på den røde løber til awardshowet TV-prisen, hvor 120 fagfolk hvert år kårer de bedste danske fjernsynsproduktioner.
Under kaldenavnene Drux og Flam var de nomineret til prisen for bedste online format for TV3-programmet ’Sat Af’. Det memo havde pressefotograferne bare ikke fået. Den tilbagelænede stil fik fotograferne til af forveksle Drux og Flam med to drengerøve på afveje, og rettede i stedet linserne mod det mere strømlinede tv-parnas. Et par timer senere kunne de to tidligere hiphop-bloggere fejre titlen for ’årets bedste online format’. Mere etablerede medie-institutioner som Operation X og P3 Satire måtte tage til takke med sekundære placeringer.
Prisen var kulminationen på et 2017 med eksponentielt stigende succes. I november 2016 udkom det første afsnit af fodboldprogrammet ’Sat Af’, hvor Drux og Flam på uortodoks manér rejser rundt i Europa og interviewer danske fodboldspillere om alt fra biler og musik til taktik og tragedier.
Annonse
De to autodidakte journalister har adopteret den ungdomsfulde jargon fra deres tidligere bedrifter på hiphop-hjemmesiden Droz Daily Steezin, som de to venner stiftede sammen i 2010. Med ’Sat Af’ har Drux og Flam sparket døren ind til fodboldverdenen for en ungdom, der vil kende deres fodboldidoler udenfor banen for mere end grå klichéer.
Gennem ti interviews med danske fodboldstjerner som Thomas Delaney og Yusuf Poulsen har ’Sat Af’ udfordret konventionerne for fodboldinterviews. Vi har mødt Drux og Flam til en snak om, hvorfor deres venskabelige interviewstil skaffer bedre historier end den traditionelle, danske sportsjournaliststand.
Flam: Fodbold er noget, der ligger os begge nær. Vi er kæmpe fodboldfans og har været det hele livet.
Drux: Det er en meget naturlig overgang faktisk. Vores redaktør, Niklas Lind fra TV3 Sport, skrev til mig for lang tid siden: ”Hey Drux, det kunne være fedt at lave noget med fodbold, i stil med det I laver i DDS (Droz Daily Steezin, red.), fordi I kan få noget ud af artisterne, som ingen andre kan. Det tror jeg også, I kan med fodboldspillere”. Et år efter han havde skrevet, satte vi os alle tre ned og brugte tre-fire intensive måneder på at udvikle programmet.
Vi har ligesom taget den interviewteknik, der virkede på DDS, og overført den til fodboldverdenen. Hvor DDS var online og hygge har vi gjort ’Sat Af’ til et tv-program med nogle store kræfter i form af TV3 Sport og MTG i ryggen. Vi bruger deres viden, rettigheder, skarpe medarbejdere, infrastruktur og kombinerer det med vores know-how. Sammen står vi meget stærkere, fordi vi kan noget i forhold til en målgruppe, de måske ikke har så godt fat i. Og fodbold kan noget, musik ikke kan. Fodbold er følelser på en anden måde.
Flam: Det er meget mere ægte.
Annonse
Drux: Når man taler om sin fodboldklub, siger man ”vi”, så det vækker nogle andre følelser i folk. Det er meget mindre overfladisk, end musikverdenen kan være. Derfor er det nogle gange mere rart at arbejde med fodbold.
Flam: Det gør de ikke særlig meget. Det er en spændende og seriøs opsætning, vi har med MTG. De har selvfølgelig taget en chance med os, men hvis de ikke turde noget, så ville der heller ikke komme et produkt som ’Sat Af’ ud af det. De ville jo gerne have os ansat til at starte med, men jeg tror også, det ville dræbe vores kreativitet at have for faste rammer.
I sidste ende handler det om det færdige produkt, og hvad man laver i mellem betyder ikke så meget. Vi arbejder jo altid, også selvom nogle af de unge ude på kontoret ikke tror på det, haha. Messi går også rundt på banen meget af tiden, men er stadig verdens bedste fodboldspiller. Det er resultatet, ikke processen, der er det vigtige.
Flam: Både og. Vi er ikke overraskede over succesen, for vi ved, vi leverer et kvalitetsprodukt. Men for mig, som privatmenneske, at stå i Netto, hvor folk pludselig vil tage selfies med mig, det synes jeg er meget underligt. Og jeg må indrømme at i starten fik jeg angst over det dér shit. Jeg kan ikke lide sådan noget, jeg er et meget privat menneske.
Drux: Vi er meget forskellige, hvad det angår, men det gør det kun federe. Jeg er dog blevet vant til at blive genkendt på gaden i nogle år nu på grund af arbejdet på DDS.
Flam: Men nu har jeg det også anderledes. Jeg har lært, at den respons vi får, udelukkende er positiv. Du kan mærke, du har givet folk noget, der gør dem glade. Lige nu er ’Sat Af’ dét der. Hvis du er en ung fyr, der elsker fodbold, er ’Sat Af’ det eneste program, i hvert fald i Danmark, der giver dig et helt nyt perspektiv på fodbolden.
Drux: Vi er lige blevet nomineret til en ny pris for journalister, og vi er ikke engang uddannede journalister. Det nemmeste er at hate, og det er vi rigtig gode til i Danmark. Det sværeste er at rose, så når responsen kun har været positiv, så vidner det om at projektet har været vellykket. Men ja, jeg er da lidt overrasket, ellers ville jeg ikke fryse til is på scenen, når der bliver sagt ”Sat Af” til tv-prisuddelingen, fordi jeg er i chok. Også fordi vi ved, hvor meget politik der er i den slags. I Danmark er det sådan noget med ”hvorfor skal de vinde? Det er deres første sæson? Hvorfor ikke Operation X?”.
Annonse
Flam: Jeg måtte give ham en dumflad, for at han kunne rejse sig. Men jeg føler også, at vi suser forbi al det politiske. Vi laver bare programmet som vi har lyst til, og det kan folk godt lide.
Flam: Vi møder spillerne der, hvor de er i deres liv. De er afslappede omkring os, fordi vi er autentiske mennesker og fordi vi er afslappede, og prøver ikke at fremtvinge noget.
Drux: Der er en grund til at også DDS-interviewsne er så stærke. Det, der er hemmeligheden er, at når vi interviewer folk, så opstiller vi dem i situationer, hvor de ikke skal føle, der er et kamera på dem.
Der er en grund til, at vi filmer på tre locations. Det er vigtigt, at det er de rigtige omgivelser. Det er også derfor, vi altid spiller PlayStation eller et eller andet med spillerne. Når du spiller, glemmer du at der er et interview i gang. Du føler ikke, at du bliver udspurgt om alt muligt.
Der er en grund til, at vi ikke bruger en håndholdt mikrofon. Det første, der sker, når du stikker en mikrofon op i hovedet på en person er, at nu er vi i et interview, og så skal spilleren passe på, hvad han siger.
Flam: Vi møder spillerne i øjenhøjde, mens mange andre journalister bare forsøger at udstille dem.
Drux: Vi researcher sindssygt meget inden et interview. Vi laver utroligt meget personlighedsanalyse på spillerne, inden vi mødes med dem. Vi ser deres tidligere interviews og analyserer, hvad han godt kan lide at tale om, og hvad han ikke kan lide at tale om. Det tager ikke tre timer, det tager tre dage.
Flam: Og vi er selv med inde over hele processen fra start til slut, så det tager et par uger at lave et afsnit.
Drux: Situationsfornemmelse er også vigtigt. Da vi talte med Martin Braithwaite, og han begyndte at tale om, at det var lettere at blive udtaget til landsholdet, hvis man spillede i FCK, der tænkte vi ”okay shit, hvad sker der her?”. Enhver anden journalist havde kørt hårdere og hårdere på det emne for at få en god historie.
Men det vi gør er, at vi har fået en interessant historie, men i stedet for at køre videre i den følelse, så tager vi interviewet i en helt anden retning og spørger ”hvis nogen havde lavet din dame, hvem fra landsholdet ville du så tage med i en slåskamp?”, eller sådan noget. Og så flækker han af grin, så han kommer ud af den dér indebrændte stemning.
Når han siger noget kontroversielt om landsholdet, ved han godt, det kommer til at skabe rav. Men det skal vi have ham ud af. For det, som fodboldspillere er så trætte af er, at alle journalister bare vil have negative overskrifter ud af dem. De er ligeglade med, at spilleren skal varetage en karriere, har familie, har venner. Journalisterne vil bare have en gossip-historie.
Drux: Vi respekterer, at de har givet os syv timer til at lave noget til vores program. Vi har en aftale med alle spillere om, at alt vi lægger ud bliver clearet med dem. Tillid er sindssygt vigtigt. Hvis først vi misbruger deres tillid og laver alle mulige overskrifter, så lukker programmet med det samme.
Men vi tør også godt modsige spillerne. Det har andre journalister ikke nosser til. Det skal være frækt, det skal være nyt, så intervieweren må også godt have en mening.
Noget andet, der er sindssygt vigtigt er, at vi er os selv. For hvis vi er os selv, så er spillerene også sig selv. På den måde får vi spillerne til at tale om alvorlige ting. Daniel Wass snakker om landsholdet, Emiliano Marcondes taler om sin bror og mors død, Jens Stryger taler om Brøndby historien. Men udover de ting, så snakker de også om deres livret, og hvilken musik de hører.
Flam: Det er det, der sker, når man er sammen med et andet menneske en hel dag. Det er ikke bare interviews, det er samtaler. Vi skal rundt om flere forskellige følelser med spillerne, hvor andre journalister måske bare vil have de historier der skaber overskrifter. Når vi er sammen så længe, får man et forhold til spilleren, fordi humøret svinger i løbet af en hel dag.
Flam: Hundrede procent. Spillerne orker ikke det der sensationsjournalistik, og det er derfor, de bliver så kedelige. Fordi de fleste journalister kun vil udstille dem. Så er det lettere bare at være helt tør.
Det er også derfor, Superligaen er lidt tør. Spillerne må jo ikke vise deres personlighed, hvis ikke de vil slagtes af janteloven i Danmark. Så hellere have spillere, der er lidt dårligere, men har kant og personlighed ift til underholdningsværdien mener jeg. Dansk fodbold skal handle om sammenhold, du må ikke skille dig ud. Spillerne skal altid passe ind i den samme firkant.
Det nemmeste er jo bare aldrig at udtale sig, for så kommer der ikke noget drama. Omvendt er fodboldspillere også produkter. Hvis de nu er med i ’Sat Af’, og viser noget personlighed, kan de vinde nogle hjerter, og det er også vigtigt med personlig branding for spillerne. Der er nok en grund til, at Nicklas Bendtner og Mario Balotelli stadig bliver solgt rundt til klubber og laver reklamer. De er gode spillere, men de kan også sælge mange trøjer og give god PR.
Drux: Ofte klipper vi noget ud af vores program, som ville være en god historie, men som fremstiller spilleren negativt. Vi interviewer personen i syv timer, så selvfølgelig kommer de til at sige et eller andet åndssvagt. Der gider vi ikke engang spørge spilleren, om vi må tage det med. Derfor ved spillerne også godt, at der kommer ikke noget ud, med mindre de vil have det. Så de tager bare paraderne ned og hygger med os. Vi taler jo også med dem om alle mulige fucked ting, som ikke kommer med i programmet, og som vi heller ikke kan nævne i det her interview, haha.
Flam: Vi satte mediedagsordenen den dag, og i bund og grund er det jo sindssygt, at den danske landstræner skal ud og bruge tid på et interview, vi har lavet.
Flam: Men Martin (Braithwaite, red.) vidste godt, at han ville sige det. Det var et statement, og en af grundene til, at han gerne ville lave interviewet med os.
Drux: Og det er et af de fedeste statements, der har været i dansk fodbold.
Flam: Internationalt kunne det være sygt at interviewe Zlatan (Ibrahimovic, red.). Sidde og spille noget Counter Strike med ham… I Danmark ville Bendtner selvfølgelig være fedt. Jeg gad godt lige tage op til Norge og fiske med Bendtner i et par timer. Det kunne være totalt grinern.
Drux: Jeg tror, vi kunne få noget andet ud af Bendtner. Eriksen kunne også være sygt, fordi han er så stor. Vi kan ændre folks billede af en person, og tror ikke Eriksen er så tør, som folk tror. Det var ligesom Jannik Vestergaard, som folk måske ikke kendte så meget til før.
Flam: Vestergaard var faktisk den, der var mest boss. Man kunne mærke, at han havde været professionel i Tyskland i lang tid, han er fuldt boomin’, Batman-crib, det hele, der var ikke så meget dér.
Drux: Vi har også talt meget om, om vi skal lave noget internationalt. La Liga (den bedste fodboldliga i Spanien, red.) vil gerne lave noget med os, efter de har set vores interviews med Durmisi og Wass.
Flam: Selvom de ikke forstår dansk.
Drux: Men de kan mærke hypen og stemningen omkring programmet. De vil gerne have vi laver noget på engelsk med nogle La Liga-spillere. Vi gider selvfølgelig ikke en eller anden højreback fra Alavés. Vi skal have et navn. Men det kræver at de fuldt ud accepterer vores rammer, og det kan godt blive svært med de store navne, at få lov at bruge syv timer med dem. Vi kan ikke lave det her produkt på en time.
Flam: Hvem ville du egentlig helst lave fra Premier League?
Drux: Jeg tror, Hazard er grinern.
Flam: Jeg føler, at Hazard er fuldt gringo shabab.
Drux: Nogle af trænerne i Premier League kunne også være fede.
Flam: Men hvis du lægger mærke til det, alle trænerne i Premier League bliver psykisk syge. Hvis du ser Pep Guardiola, helt normal i starten, nu er han fuldstændig skør.
Drux: Han har tabt håret. Jürgen Klopp er blevet endnu mere underlig. Conte er også blevet psykisk syg.
Drux: Selvfølgelig skal det fungere i forhold til sprogbarrierer og sådan.
Flam: Men internationale spillere putter også alle journalister i én boks. Vi skal vise dem noget andet, og så skal det nok gå, når de kan slappe af sammen med os. Også fordi Drux taler så sjovt engelsk. Ligesom Ivanovic, i det dér klip hvor Hazard flækker over ham. De kommer til at få grinern på med det samme.
Drux: Det handler også om, hvor store spillerne er. Det ved vi også fra rap-interviews. Jo større spillerne er, jo strengere er reglerne.
Flam: Hvis du er rapper kan du gøre, hvad du vil. Du kan gå ud og tage kokain…
Drux: Hvad er det, du siger!?
Flam: Det jeg mener er bare, at rappere kan næsten gøre alting, uden at det får konsekvenser. Hvis en fodboldspiller går ud og får en drink en fredag bliver det blæst helt op. Derfor kan du kun spørge fodboldspillere indenfor en vis ramme. Rappere kan du spørge om alting.
Flam: Vi er gået i gang med at forberede det hele til en ny sæson, men for at det skal hænge sammen, er der selvfølgelig en del ting, der skal ordnes først. Vi har vores eget produktionsselskab, hvor der også bliver diskuteret andre idéer for tiden.
Drux: Vi er hele tiden i gang med at udvikle konceptet og gøre det hele skarpere til en sæson to. Vi sidder og snakker med potentielle samarbejdspartnere og brands for at få udviklet konceptet og få noget økonomisk støtte til at gøre programmet endnu bedre. Og så har vi faktisk også bare brugt tiden på at lade batterierne op. Vi kørte fire interviews på halvanden måned til sidst. I de perioder er vi altså på 24-syv. Men vi har vist måske 30 procent af, hvad vi kan. Vi kan udvikle det til at blive rigtig stort.
Lige nu er det meningen, at vi ikke er så meget out there. Det er ligesom en god michelin-kok, der sørger for, at man stadig er lidt sulten, når man har spist. Der skal nok komme noget, når folk savner os mest.
Jeg bliver måske lidt irriteret på mig selv over, at det stadig er så svært for mig at få Mette frem. Det er nok mest, når jeg er på skærmen. Jeg oplever ikke, det er så svært, når jeg er ude at møde folk.