Genfødsel: B&O er igen med på beatet

Genfødsel: B&O er igen med på beatet
Offentliggjort

Der sker interessante ting ved Bang & Olufsen for tiden. Tidligere har B&O kæmpet med et lidt støvet image, og deres produkter har lugtet for meget af overforbrug med et design, der ikke formåede at rive sig fri af den æstetik, de sad fast i fra tidligere. B&O var heller ikke først med at udnytte de teknologiske muligheder med digital lyd og trådløse løsninger, nutiden kan tilbyde.

Men siden Tue Mantoni sidste år blev CEO for det danske firma fra Struer, har pibehøjttalerne fået en anden lyd. B&O er begyndt at vise markant bedre tal på bundlinjen, kommunikationen om forventninger til regnskabet er blevet klarere og - ikke mindst - er firmaet begyndt at lancere produkter i øjenhøjde med de mange potentielle købere, de har.

Et af de mest interessante tiltag for brugerne har været, at B&O har introduceret linjen BeoPlay. BeoPlay henvender sig i højere til den yngre og mere teknologi-vante bruger og er et stort skridt i den rigtige retning. Og måske er en iPhone-dock fra BeoPlay stadig markant dyrere end andre produkter i Apple Store. Men den lægger betydeligt afstand til de fjernsyn i hundredetusinde-kroners klassen, som B&O også er berømte (og, lad os være ærlige, berygtede) for.

En af dette efterårs nyheder fra B&O er BeoPlay A9. Det er en digital højttaler med mulighed for trådløs streaming via AirPlay og den åbne streaming-standard DLNA. Den er designet som et møbel og kan enten placeres stående på gulvet eller ophængt på væggen. Den kræver hverken ekstra kabler eller forstærker. Og så giver det altså plusser i bogen, når man designer detaljer som volumenfunktionen: Bevæg blot hånden over BeoPlay A9 fra venstre mod højre for at skrue op og omvendt for at skrue ned. BeoPlay A9 koster 14.999 kr. og løfter fint opgaven at videreføre B&O's designarv i en mere moderne og ung retning. Og får firmaet fra Struer tilbage på beatet.

LÆS OGSÅ Apples Jonathan Ive designer kamera for Leica

FACEBOOK Bliv ven med Euroman