Smartphones, sociale medier og fodbold. Tre ting der under VM 2014 ville gå op i en højere. Sådan havde de digitale og tekniske spåmænd varslet inden VM. Og uden at der endnu er gjort endelig status, kunne alle de live tweets vi har oplevet i VM-studier verden rundt tyde på, at de fik ret. Måske er det også derfor, at Sony både har lanceret verdens største sociale medieplatform til dato og en ”Officiel World Cup Smartphone”.
XperiaZ2’eren hedder den, og den er den tredje i serien af Sony’s XperiaZ modeller. Siden 2012 er Xperia-modellen for alvor trådt ind i kampen om VM i smartphones. Apples havde næsten monopol på smartphone-marked i midten af 00'erne, men i løbet af de seneste par år ser vi flere og flere direkte konkurrentere.
En af dem er Sony's Xperia smartphone. Den første model kom i 2012 og bed fra sig som en anden uruguyansk angriber. Og under dette VM har Sony iværksat endnu et angreb i den evige smartphone-battle. For ikke nok med at de har været med til at gøre VM til det VM, der af mange er forudset til at blive det hidtil
Annonse
, så har de også lanceret en officiel smartphone, der med sin store skærm og langtidsholdbare batteri er som skabt til VM 2014.
Det er tal som disse, der gav gisninger om VM 2014 som det største mobile og sociale medie-event til dato. Og Sony har da også grebet teten og skabt ONE STADIUM – det største digitale sociale netværk skabt omkring et VM nogensinde. En direkte opfordring til at publikum skal inddrages og engageres i VM gennem smartphones og sociale medier. Vi skal dele videoer med et tysk ølkrus, der hammersmadrer en fesen brasiliansk drink på facebook, vi skal diskutere Suárez fortænder på Twitter og dele Ronaldo-tude-billeder på Instagram.
Den mere og mere avancerede streaming-teknologi gør samtidig, at et rekordstort antal mennesker formentligt har set kampene på deres tablets og smartphones under dette VM.
Og det er blandt andet her, at XperiaZ2’eren scorer mål, da dens store skærm og langtidsholdbare batteri er som designet til at se selv de længste straffesparks konkurrencer.
At dette års VM også er et VM i sociale medier, manifesteres også gennem andre megabrands. Nike og Addidas har ifølge det amerikanske nyheds og markedsbureau Bloomberg skåret gevaldigt ned på reklamer til ’mainstream’ tv og i stedet skudt reklamebudgettet efter virale film til de sociale medier. Bare tænk på Nike's fem minutter lange World Cup tegnefilm.
Annonse
Derudover har det begivenhedsrige VM også passet som fod i hose til Sony’s mobile sociale medie-verdensmesterskab. Fra Spaniens totale kollaps mod Holland over England og Italiens overraskende deroute til Costa Ricas og Columbias ligeså overraskende triumfer.
For det er netop WTF-situationerne, der får sociale medier til at gløde. Tænk bare på Brasilianernes historiske kollaps mod tyskerne (Det var jo kun ham den perifere bekendte, du gik i folkeskole med, og som ifølge billeder på hans facebook må være biolog eller skovfoged, måske, der under kampen ikke var inde over din newsfeed med en eller anden lidt dumsmart kommentar #sikke-et-neymareridt).
VM slutter på søndag, men Sony er ikke længere bagud. XperiaZ2’eren har både scoret mål op til og under VM. Dysten om verdensmesterskaberne i smartphones er dermed vidt åben!
Jeg kan godt lide, at alt er up in the open. De sjoveste mennesker er dem, der kan finde ud af at læse en simpel situation. Og det er der bekymrende mange, der ikke kan.