David Simon: "Hvis historierne var vildere og eksplosionerne større, ville der sikkert være flere der så dem. Men det interesserer mig ikke"
David Simon laver tv-serier, der flopper – inden de bliver kæmpesucceser. Mest kendt er ’The Wire’, og nu er den samfundskritiske skribent på vej med endnu en dyster serie. Denne gang om 70’ernes pornoindustri. Hvad er det, den misfornøjede mand fra Baltimore kan?
Præsidenten holdt sig ikke tilbage: ”Jeg er kæmpe fan af ’The Wire’. I mine øjne er det ikke bare en af de bedste tv-serier, men et af de største stykker kunst, der er lavet i de seneste par årtier,” sagde Barack Obama.
I stolen over for ham sad en næsten skaldet, midaldrende hvid mand. Hans navn er David Simon, forfatter og producer af ’The Wire’, der sidste år blev kåret til den næstbedste serie nogensinde af magasinet Rolling Stone, kun overgået af ’The Sopranos’. Det var marts 2015, og David Simon var inviteret til Det Hvide Hus for at tale med Obama om kampen mod kriminalitet og narkotika.
David Simon
Født 1960. Har skrevet og produceret en række tv-serier, primært for HBO, og er mest kendt for ’The Wire’, der trods lave seertal og manglende kommerciel succes betragtes som en af de bedste serier nogensinde af mange anmeldere. Arbejder aktuelt på ’The Deuce’, en serie om pornoindustrien i New York i 70’erne med Maggie Gyllenhaal og James Franco
på rollelisten.
Han havde lige fået at vide, at præsidenten elskede hans tv-serie, men Obamas gæst fortrak ikke en mine foran tv-kameraerne. David Simon er ikke nem at imponere, og han er kendt for at være notorisk misfornøjet og pessimistisk.
Annonse
En stemning, der gennemsyrer en stor del af hans serier, ikke mindst ’The Wire’, der handler om kriminalitet, sociale problemer og politik i hans hjemby Baltimore. Magasinet Slate skrev i en anmeldelse af serien:
”Intet andet tv-program har præsteret noget, der er bare i nærheden, nemlig at portrættere det sociale, politiske og økonomiske liv i en amerikansk by med samme udsyn, præcise observation og moralske vision, som man finder i stor litteratur.”
David Simon er uddannet journalist, og i mere end et årti arbejdede han som krimireporter for The Baltimore Sun, men efter en strejke på avisen i 1987, som han var med til at lede, følte han sig utilpas og søgte en undskyldning for at tage orlov og komme væk.
Den undskyldning blev bogen ’Homicide – A Year on the Killing Streets’ (1991), hvor David Simon skildrede hverdagen i drabsafdelingen i Baltimore gennem et år. Bogen blev til en tv-serie på NBC, som han arbejdede på som forfatter og producer, og han forlod The Baltimore Sun permanent i 1995. Siden har han skrevet og produceret fem tv-serier for HBO med en sjette på vej.
Fællesnævneren for David Simons arbejde er samfundskritik. Han er erklæret social democrat og nærer dyb skepsis over for det politiske og økonomiske system i USA. Alle hans serier handler om det horror show, han mener, at hans land er blevet. Fra kriminalitet i ’The Corner’ over Irak-krigen i ’Generation Kill’ til social uretfærdighed og raceproblemer i ’The Wire’ og ’Show Me a Hero’.
Af samme grund er de gennemsyret af realisme og den journalistiske tilgang til at skrive, som han er opflasket med. Det skal være troværdigt, forklarer han på det hotelværelse i København, hvor vi møder ham.
Annonse
”Jeg vil ikke lave drama for dramaets skyld. Hvis historierne var vildere og mere voldelige, og hvis eksplosionerne var større, ville der sikkert være flere, der så dem. Men det interesserer mig ikke,” siger han og læner sig tilbage i stolen.
Hans mine er lige så alvorlig som hans serier. Selv når han smiler, virker han ikke rigtig glad.
Netop seere har David Simon aldrig haft mange af. I hvert fald ikke når hans serier bliver sendt første gang. Det skyldes manglen på lettilgængeligt drama, vold og sex, lyder hans egen forklaring.
Til gengæld har næsten alle hans serier vist sig at være langtidsholdbare. Han måtte overtale sine chefer på HBO til at forlænge ’The Wire’ to gange – i dag er serien ikonisk på linje med ’The Sopranos’.
”Jeg har gået så længe, som man kan, uden at have et publikum. Det er et mirakel, at jeg får lov til at blive ved,” siger han og ser faktisk ud, som om han er lige ved at grine.
Men for ham er succeskriteriet, at folk kan vende tilbage til hans serier flere år senere. At de er holdbare. Det tager tid at blive fænget af en David Simon-serie og forstå de komplekse temaer. Hans kommende serie, ’The Deuce’, der får premiere i løbet af 2017, handler om endnu et dunkelt område af samfundet: Pornoindustrien i New York i 70’erne med dens stoffer, aids-epidemi og vold.
Annonse
Men bliver han aldrig træt af at være så alvorlig hele tiden? ”Jeg synes, at ’Tremé’ (en serie om en gruppe borgere i New Orleans, der forsøger at genopbygge deres liv efter orkanen Katrina, red.) var en varm, næsten patriotisk serie,” siger han.
Men i sidste ende er det dystre historier om nogle få heldige vindere og mange tabere i samfundet, der bliver ved med at drage ham: ”For mig er det fortællingen om det 21. århundrede.”