Martin Kongstad har haft fri adgang til alt i Casper Christensens liv: "Han har været fuldstændig åben"
Forfatter Martin Kongstad har haft adgang til Casper Christensens underbukser i tre år. På torsdag udkommer resultatet: Biografien ’Casper’, en bog om et liv i sjette gear, en retningsløs generation og evnen til at ændre sit liv.
Martin Kongstad og Casper Christensen har hilst på hinanden i 25 år; på barer, til fester eller i mediehus-kantiner. Men de har aldrig rigtig kendt hinanden. Ikke før Casper Christensen insisterede på, at hvis nogen skulle skrive en biografi om ham, skulle det være Martin Kongstad.
Det er tre år siden, og i tiden efter har Martin Kongstad haft fri adgang til alt i Casper Christensens liv. Resultatet udkommer 8. oktober og har fået titlen ’Casper’.
”Han har været fuldstændigt åben,” siger Martin Kongstad. ”Jeg har fået lov til at grave i hans underbukser, det var aftalen fra begyndelsen, ikke noget med at holde igen. Jeg har spurgt ham om de mest grænseoverskridende ting, siddet mellem hans forældre i deres sofa, forenet ham med en eks-kæreste og talt med beundrere, venner og uvenner.”
Annonse
Kongstad er fem år ældre end Casper Christensen, og de mødtes første gang midt i 90’erne, da begge blev ansat til at lave ungdoms-tv for TV3. Siden blev Casper Christensen allemandseje med ’Husk lige tandbørsten’, ’Langt fra Las Vegas’ og ’Klovn’, mens Martin Kongstad var dj og skrev flittigt for et nyt
herremagasin ved navn Euroman.
”Der i 1990’erne var papiret helt blankt, ingen vidste, hvor vi skulle hen. Man tog bare alt muligt, der havde været tidligere, og så tog man pis på det. Hele det tiår var virkelig åndssvagt, nu jeg tænker over det. Også ret sjovt, men virkelig tåbeligt.”
Blå bog
Casper Christensen
Født 1968, opvokset i Birkerød. Begyndte som komiker i slut-1980’erne og er siden blevet kendt som skuespiller, instruktør og manuskriptforfatter i nogle af Danmarks mest populære film og tv-shows. Filmen ’Klovn – The Movie’ er blandt Danmarks mest indtjenende film nogensinde. I 2018 skabte han stor debat, da han meldte ud, at han er blevet veganer.
Martin Kongstad
Født 1963, opvokset i København. Har arbejdet som journalist siden midt-1980’erne, blandt andet som fast freelancer for Euroman og de seneste år som vært på radioprogrammet ’Bearnaise er dyrenes konge’. Debuterede som skønlitterær forfatter med novellesamlingen ’Han danser på sin søns grav’ i 2009, som han modtog Debutantprisen for. I 2018 udkom han med den anmelderroste roman ’Kokken der holdt op med at rødme’.
Biografien er endt med at handle lige så meget om Martin Kongstads forsøg på at forstå Casper Christensen, som den handler om selve Casper Christensen.
”At jeg selv optræder som jeg-fortæller gør, at jeg kan udbrede mig om tiden, tage et skridt til siden og skrive om Nietzsches syn på venskab, Elkjærs mål mod Belgien eller om, hvorfor man skal passe på med at blive ved at danse til de samme sange, og jeg kan frit overveje, hvorfor Casper lyver for mig eller få hans coach til at hjælpe mig. Et grundplot i bogen er, at den konstant er ved at blive afblæst, og på et tidspunkt er jeg meget tæt på at blive fyret,” siger Kongstad.
Hvad var dit indtryk af Casper Christensen, inden I begyndte at arbejde på denne bog?
Annonse
”Jeg vidste, at han var sindssygt disciplineret og havde også skimtet en alvorsside, men ellers var det sjette gear og altid med et imponerende entourage af fyre med lækkert hår og kvinder med dyb slids i kjolen. Det er et helt andet menneske, som jeg har lært at kende gennem bogen.”
Du har de seneste år primært skrevet fiktion. Hvad fik dig til at sige ja til denne opgave?
”At det var Casper. Han har lavet mange vilde ting, og hans måde at arbejde på er rigtig interessant. Men det, der for alvor interesserede mig, var, at jeg overhovedet ikke kunne blive klog på ham. Det havde vi faktisk til fælles, viste det sig i løbet af bogen.”
Hvad har overrasket dig ved Casper Christensen i takt med, at du har lært ham at kende?
”Hans spirituelle side overraskede mig virkelig. Han har i de senere år interesseret sig for alle mulige ting, man ikke forventer. Veganerdelen er det mindste af det. Det er meget vildere end det. Som med alt andet, han går ind, så gør han det fuldt ud, og det kom bag på mig, at han ikke bare havde læst en selvhjælpsbog, men kunne tale om store ting på en måde, som udvidede min opfattelse af basale ting i livet og gjorde det at sidde i en stol til en udsyret oplevelse.”
Hvor er du selv henne i dit liv i forhold til den slags tanker?
”Jeg er begyndt at tænke over tro og har lige skrevet en artikelserie til Weekendavisen, hvor jeg spørger, hvorfor der ikke er en præst i ’Matador’. Min tese er, at man har skrevet danmarkshistorie uden kirken, uden tro. Det, synes jeg, er interessant. Jeg er stadig æstetiker, men i Kierkegaards forstand er jeg på vej mod det etiske uden at være der endnu.”
Annonse
Det er sjovt. Jeg ville tænke på jer begge som mere æstetiske mennesker?
”Vores generation var den første, der begyndte at sige ’mig’ før alt andet, og siden er den tendens jo forstærket i en grad, man ikke kunne forudsige. Men jeg har fået et voksende behov for at indse, at noget er større end mig selv, og det har jeg til fælles med Casper, selv om han selvfølgelig – og som sædvanlig – er mange skridt foran mig. Casper gør ingenting halvt.”
Har han inspireret dig på den måde?
”Ja, det er enormt inspirerende at være sammen med et menneske, som sætter sig for at lave sit liv om og rent faktisk evner at gennemføre det. Jeg har også mange ting, jeg gerne ville ændre i mit liv, men det går ikke ligefrem med stormskridt derudad.”
Hvad vil du gerne lave om?
”Jeg er altid den sidste, som går hjem fra festen, og jeg kunne godt tænke mig mere askese i mit liv, for jeg ved, at jeg får det bedre med mine omgivelser og i mit hoved af det. Men jeg elsker at spise og drikke og feste, og det er sin sag at ændre, eller som Casper siger et sted i bogen: ’Det er svært at vende hangarskibet i Hannover.’”
Vi har talt om, hvordan I minder om hinanden. Hvor minder I ikke om hinanden?
”Han har været mere grænseløs i det her arbejde, end jeg ville have turdet at være. Han har tilsidesat al forfængelighed, ladet mig se de værste sider og fortalt nøgternt om de grummeste episoder fra sit liv og punkteret sit ego for åben mikrofon. En del af ham prøver at få kontrol over det hele, mens den anden elsker at kaste sig ud i noget fuldkommen uoverskueligt. Han er jo sindssygt modig.”
'Casper' udkommer 8. oktober på Politikens Forlag.
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.