Det velansete amerikanske modemagasin GQ har lavet en liste på otte skandinaviske brands, alle amerikanere burde kende til. Otte mærker, som gør sig særligt bemærket lige netop nu. Ud af listens otte navne er fem af dem danske. Her i blandt Han Kjøbenhavn, Wood Wood og Norse Projects.
Magasinet roser de skandinaviske brands for deres gode kombination af minimalistiske silhuetter og streetwear. Det er alle mærker, der efterhånden er populære i det meste af verden, og nu har amerikanerne også for alvor fået øjnene op for de skandinaviske designeres kvaliteter.
Her de fem danske brands fra listen - samt GQ’s vurdering af mærkerne.
Annonse
Grundlagt 2009
’De fokuserer på kvalitet, enkle og rene linjer og et sporty-look. De er i sær dygtige til at lave regnjakker, chinos og hovedbeklædning. Deres five-panel kasketter er yderes populær blandt de lokale cool skaterdrenge. Deres lette tekniske tekstiler gør det muligt at bære tøjet direkte fra søndagsbrunchen til fitness-centeret.’
Grundlagt 1931
'SNS laver nogle af de varmeste sweaters i verden, fordi de er lavet til at kunne modstå de stride Nordsø-vinde. Med en klassisk stil, der går over 80 år tilbage, kan man roligt sige, at disse striktrøjer ikke går af mode lige foreløbig.’
Grundlagt 2008
‘Mærkets designhold er ikke bange for tage chancer med mønstre (allover-printet regnjakker) og tekniske stoffer (neoprene sweatpants). Han Kjøbenhavn startede med en solbrille-linje i 2008, men hurtigt udviklede de sig til at lave en fuld kollektion. En kollektion med trenchcoats, bomber-jakker og en kvalitets denim-linje, som enhver mand burde have i sin garderobe.’
Annonse
Grundlagt 2006
'Mismo blander hårdtarbejdende materialer som lærred og læder på smukkeste vis. Hardware er kun brugt, når det rent faktisk er væsentligt. Mønstre er sparsommeligt brugt, så de kun bruges til at pryde taskerne, når de for alvor skiller sig ud. Det er den sidste taske, du kommer til at købe.’
Grundlagt 2002
’Hvis Norse Project er det mest underspillede mærke på listen, er Wood Wood klar det mest eklektiske. Deres design-rødder kommer fra grafisk streetwear. Men de senere år har Wood Wood hentet inspiration fra bjergene frem for gaderne. Wood Wood laver tøj til manden, der er klar til at give afkald på sin T-shirt, men ikke alt letheden endnu.’