Alle håner humaniora, men disse danske rådgivere tjener kassen på netop det

Alle håner humaniora, men disse danske rådgivere tjener kassen på netop det

Det lyder som et komediespil eller en holbergsk farce, at en virksomhed samler arkæologer, filosoffer, litteraturhistorikere og etnologer for at rådgive verdensomspændende koncerner om forretningsstrategi. Men det er den daglige opgave for ReD Associates, som har bygget en millionforretning på at kommercialisere humanioras teoriapparat.

Offentliggjort

I uddannelsesdebatten har humaniora rollen som den evige prygelknabe. Humaniora er samfundets flødeskum, man godt kan undvære lidt mere af. Og selvom humanisterne råber op om, at de bliver udsultet, strander diskussionerne og redningsforsøgene oftest ved tallenes tydelige sprog: Kandidater fra humaniora er simpelthen ikke så afsættelige på arbejdsmarkedet, som kandidater fra de mere håndfaste fagområder.

Men er det én stor misforståelse? Har samfundet overset et helt uforløst potentiale i kandidaterne fra humaniora? Det mener Filip Lau, partner og medstifter af konsulentvirksomheden ReD Associates, der har gjort det til en millionforretning at bruge human- og socialvidenskabelige metoder til at rådgive nogle af verdens største firmaer om strategi og vækstmuligheder.

”Humaniora og socialvidenskaberne har nogle fantastiske værktøjer til at øge omsætningen i alverdens typer af virksomheder. De kan virkelig være gode til at skabe vækst ved at finde behov ude i markedet eller ved at reducere kompleksitet. Det er der bare ikke ret mange, der – endnu – har fået øjnene op for,” siger Filip Lau.

ReD Associates har til huse i Kronprinsessegade i Indre By i København i lokaler med sildebensparket, stuk og marmorkaminer, hvor de har indrettet sig med kræsent design og udsigt til Kongens Have og Rosenborg Slot. På kontoret i København har ReD Associates omtrent 45 ansatte. De har også et kontor i New York med mere end 20 ansatte, og for nylig har de også åbnet endnu et kontor på Rue de Rivoli i Paris.