Hvis vi har en læsekrise, er der så en empatikrise lige om hjørnet?
Koncentrationen svigter. Flere børn og unge er blevet dårligere til at læse, og læselysten er faldende, viser en undersøgelse. Euroman var med en 4. klasse til børnelitteraturfestival for at se, hvordan det står til med børns læselyst.
TO MEDARBEJDERE HÆNGER farvede
lyskæder op, lægger lammeskindstæpper på trappen og sætter tegnegrej
klar på bordene til 4.U fra Nyboder Skole i København, som er lige på
trapperne.
På den nyrenoverede fjerde sal er
Hovedbibliotekets to børnelitteraturformidlere i gang med at gøre klar til
dagens workshop, ’Monsterfabrikken’, med børne- og ungdomsforfatter Andreas
Boeskov. Han er blandt andet forfatter til serien ’De glemte vogtere’, der
handler om en gruppe børn, der redder verden fra fantasimonstre, og i dag skal
børnene tegne deres egne monstre.
Det er syvende år i træk, at
Københavns Biblioteker afholder børnelitteraturfestivalen ’Vi elsker bøger’,
hvor børn og unge kan tage til diverse arrangementer på
kommunens biblioteker.
Annonse
”Samtlige undersøgelser viser,
at børn og unge ser læsning, som noget man gør alene, samtidig med at
størstedelen finder læseinspiration blandt deres venner. Som festival vil vi
gerne vise børn og unge, at læsekultur kan være en social aktivitet, måske
endda et fællesskab, hvor der er plads til børnenes interesser,” siger Sif Lind-Olesen,
der er børnebibliotekar og festivalleder for Vi elsker bøger.
Andreas Boeskov kommer ind gennem
det blå forhæng til lokalet. Han har en blå hue på, der er rullet op, så den
sidder lige over ørerne. Han er smilende og taler hurtigt. Sådan er det også,
når han skriver, fortæller han senere. Han skriver altid alt for meget, så
fjerner redaktøren halvdelen, og så er der til sidst en god bog.
Han tilslutter sin computer til
projektøren, der hænger ned fra loftet.
”Det er altid godt lige at teste,
at det dur,” konstaterer han.
Han har den korte præsentation med
i dag. Den fungerer godt til 4. klasser, der kan have svært ved at koncentrere
sig, fortæller han. Da lyset projekterer præsentationen op på lærredet på
væggen, sætter han sig ned.
”Statistikkerne viser jo, at børn
læser mindre i dag, og jeg oplever da også, at den klassiske bog sælger mindre.
Men jeg er relativ ny i mit forfatterskab og er stadig i gang med at udvide
det. Hvis du spørger Kenneth Bøgh Andersen eller Bjarne Reuter, kan det være,
de kan se en nedgang, og jeg mærker da også en lille angst for, om det kan lade
sig gøre i fremtiden.”
Til gengæld kan det være en positiv
udvikling, at de digitale formater som e-bøger og lydbøger oplever en fremgang,
mener Andreas Boeskov. Selvom det kan være på bekostning af noget andet,
behøver det ikke nødvendigvis være dårligt.
Andreas Boeskov er ikke romantiker.
Han har ikke noget imod, at formaterne forandrer sig. Lydbøger gør nemlig det
samme gode for hjernen som almindelige bøger, synes han. Man lærer at sætte sig
ind i andre menneskers følelser og erfaringer.
”Men det er klart, at du ikke
træner din læseevne. Og statistikkerne viser jo også, at børn har sværere ved
at koncentrere sig i dag.”
Mange kender det, man får næsten
kriller, hvis man skal se en film uden også at have sin telefon i hånden. Det
samme gælder, når man læser en bog, mener Andreas Boeskov.
Annonse
”Vi
lever i en tid, hvor der er supermeget kamp om vores opmærksomhed, og meget af
det er notifikationer fra sociale medier. Det er ikke kun børn, der er ingen af
os, der kan koncentrere os længere,” siger han, men bliver afbrudt af lyden af
25 børnestemmer, da 4.U kommer ind.
Børnene tager plads på trappen, der
vender ud mod lærredet. På nederste trin sætter gruppen af hættetrøjeklædte
drenge sig og sætter ansigtet i hænderne. De bliver flankeret på hver side af
klasselæreren og en anden voksen.
Da klokken slår 10, begynder
Andreas Boeskov sin præsentation. De første 10 minutter går meget godt. Børnene
er opmærksomme og svarer på hans spørgsmål – men kun, når de har rakt hånden
op, og han har valgt dem. Men da der er gået et par minutter mere, begynder
gruppen af drenge at rykke på sig.
Andreas Boeskov spørger eleverne,
hvad de er bange for. De skal blive inspireret, så de kan tegne
monstertegninger. Det virker måske underligt, at de ikke skal læse til en
litteraturfestival, men Andreas Boeskov forklarer, at det handler om at give
børnene en følelse af medbestemmelse og medskabelse.
”Edderkopper!” er der én, der
siger.
”Højder,” siger en anden.
”Jeg er bange for Drake,” siger én
fra rækken af drenge, og de andre begynder at grine.
”Og P. Diddy!” råber en anden fra
drengegruppen.
Klasselæreren maner dem til ro, og heldigvis
er Andreas færdig kvart over, og børnene kan komme ud at tegne.
DANSKE BØRNS LÆSEGLÆDE har
siden 2016 taget et væsentligt dyk, og det er tæt forbundet med deres
læseevner. Ifølge den seneste internationale PIRLS-læsetest fra 2021, som
udføres hvert femte år og måler 4. klassers læseevner på tværs af lande,
scorede de danske elever signifikant lavere end i alle tidligere PIRLS-test.
Det skyldes primært, at der er kommet flere svage læsere.
Annonse
Danmark ligger stadig i den høje
ende af skalaen, men på trods af det kunne næsten 25 procent af de danske 4. klasseelever
hverken fortolke, læse mellem linjerne eller læse kildekritisk. Læseglæde er desuden
tæt forbundet med, hvor godt eleverne klarer sig, konkluderede undersøgelsen.
Det samme viser en rapport, som
Kulturministeriets Bogpanel udkom med sidste år. For børn i 7-11-årsalderen er konkurrenceelementet
vigtigt for deres læseoplevelse. Det giver ifølge rapporten en succesfølelse at
mestre læsningen, og det motiverer børnene, mens de, der har svært ved det, meget let risikerer at miste interessen.
VED BORDENE ER eleverne i
gang med at tegne forskellige monstre. Carl Emil på 10 år tegner en skyggekat,
der fanger folk, som ikke sover med natlampe. Ida og Sofie på 10 år har begge
tegnet en spøgelsesdame i ballerinatøj. Det er en karakter fra videospillet
’Dress to impress’, som ligger på onlinespilplatformen Roblox, fortæller de.
Aksel på 11 år tegner en
kæmpemæssig due. Den er krydset med et bæltedyr, så den har et
uigennemtrængeligt panser.
”Den kan kun dø ved, at man skyder
den på indersiden af vingen,” siger han.
Aksel kan godt lide at læse og er
faktisk i gang med en af Andreas Boeskovs bøger, første bind i serien om ’De
glemte vogtere’. Han læser dog mest hjemme hos sin bedstemor, fortæller han.
”Jeg læser også derhjemme,” siger
Aksels sidemand, Sigurd på 10 år.
”Nej, du gør ej, hold op med at
lyve!” siger Aksel.
Okay, Sigurd læser måske ikke så
meget derhjemme, indrømmer han. Der går tiden mest med at spille computerspil
sammen med vennerne. Han læser i virkeligheden mest, når de får besked på det i
skolen, fortæller han.
Derfor er det vigtigt for deres
klasselærer, Tomas Stender, at der altid er bøger i klassen, som eleverne kan
låne med hjem.
Annonse
”Jeg husker fra min egen barndom
følelsen af at have en bog i hånden, og den vil jeg gerne give videre til dem:
At de synes bøger er lækre, fede og giver nogle andre oplevelser end deres
telefoner og tv.”
Én gang om ugen holder klassen
læsestund, hvor børnene skal læse i 15-20 minutter. Når det kommer til
læseevner, ligger de i den pæne ende af skalaen, fortæller Tomas Stender, men
der er stadig nogle af eleverne, der ikke læser flydende.
Han anbefaler børnene at læse 20
minutter hver dag, men det er tydeligt at mærke, hvem der bliver stimuleret til
at læse hjemmefra, fortæller han.
Det hænger stærkt sammen med
børnenes læselyst. Ifølge rapporten fra Kulturministeriets Bogpanel, er de 7-11-årige
i høj grad afhængige af voksnes hjælp, når det gælder om at finde læsestof, der
både er underholdende og passer til deres niveau.
Det er Andreas Boeskov enig i, for
hvis forældrene har for travlt til at læse og bare sidder på Instagram, så
bliver det en ond cirkel, mener han.
”Børnene tænker jo, ’hvorfor skal
jeg elske det her?’, hvis de ikke ser deres forældre gøre det. Man er nødt til
at overtage det fra nogen, der kan lide at læse.”
Svarene fra børnene er næsten alle
sammen ens: deres forældre læser kun, når de er på ferie. Børnene oplever selv,
at de er stressede og ikke har tid til at læse, fortæller Tomas Stender.
”Men så sidder de og bruger lang
tid på et eller andet lortespil på telefonen.”
Det er børnene enige i. De tror, at
telefoner og skærme generelt er grunden til, at børn i dag har sværere ved at
læse. Man bliver nemlig afhængige af skærme, fortæller de.
Desuden har de for travlt med
skole, fritidsaktiviteter, klub og computer og PlayStation. Der er utrolig
mange ting, der forstyrrer dem. Desto mere vigtigt er det, at de læser, mener
Tomas Stender.
Annonse
”Jeg har selv haft rigtig travlt i
en periode og har ikke fået læst lige så meget, men det er simpelthen så
lækkert at læse, for man kobler alting fra. Det er det, vi skal prøve at
fortælle dem.”
Andreas Boeskov er bekymret for,
hvad det betyder for børnene fremadrettet. Helt lavpraktisk tror han, at vi
skal kunne læse for at navigere i hverdagen, men det, der bekymrer ham mest, er
empatien. Hvis ikke vi læser historier i stor grad, kan vi ikke sætte os ind,
hvordan det er for andre mennesker, mener han.
”Det er en empatiøvelse at læse
meget. Det overfører erfaring. Så hvis der er en læsekrise, så er der en
empatikrise lige om hjørnet. Det er en mulighed for at sætte sig ind i andre
menneskers tanker og erfaringer.”
FLERE AF BØRNENE har lagt
farveblyanterne, og et par piger har sat sig op på trappen igen. De har begge
to fået kvalme siger de, da Tomas Stender spørger, hvad de laver.
Det er blevet tid til at samle op,
og et par af børnene skiftes til at præsentere deres tegninger. Aksel får besked
på at rejse sig op og fortælle de andre, hvad han har tegnet.
Da børnene er færdige med at
præsentere deres tegninger, takker Andreas Boeskov dem og for deres engagement
til workshoppen.
”Er vi allerede færdige?” spørger en
af drengene lettere forvirret.
Ja. Det er de, fortæller Andreas
Boeskov. Børnene rejser sig og skynder sig ud at tage overtøj på. Klasselæreren
Tomas Stender takker Andreas Boeskov og Hovedbibliotekets to medarbejdere, og
4.U forsvinder ud med samme hast, som de kom ind. Tilbage ligger bordene øde
hen, fyldt med spredte blyantsrester og papir.
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.