For et mørklagt, dansk sind er livet i Italien frit, lyst og let. Men hvorfor er det egentlig så meget mere attraktivt at være i Italien, når man til daglig bor i Danmark? Nyt afsnit af ’Arbejdstitel’ leder efter svaret.
Danskerne elsker italiensk mad, italiensk kultur og ikke mindst Italien som rejsemål.
Man skal ikke vente mange sekunder, fra man har meldt ud, at næste ferie går til en italiensk storby, før man mere eller mindre ufrivilligt bliver overhældt med anbefalinger til lige netop dén restaurant, der er helt magisk.
Annonse
Men når man rejser til den norditalienske by Trieste, som ikke alle kender og endnu færre har besøgt, så er det sparsomt med de gode tips.
Det har ’Arbejdstitels’ to værter, Kristoffer Dahy Ernst og Oliver Enne, måttet sande. De har taget turen til Trieste for dels at opsnuse den belle epoque-charme, byen har, dels at spise og drikke godt, som det sig hør og bør i den populære podcast.
Og i det nye afsnit gør de sig en erkendelse, som skal vise sig meget sand for snart sagt alle italienske byer, store som små: Der er slet ikke grund til at lede i små gader og smalle stræder.
Livet leves på de store piazzaer, hvor udendørsserveringen er kvik og hvor udsigten til mennesker, der passerer forbi, er ubetalelig. Den italienske sjæl er tydelig overalt i byen; ingen som italienerne forstår at ære historien i arkitekturen og hylde de kunstnere, der har betrådt deres gader gennem århundreder.
Der er også noget af det, der gør Italien så attraktiv for skandinaverne, der er vant til at leve indendørs det meste af året: Det milde klima fordrer, at man skal ud ud ud, og det passer endog rigtig godt til den stemning, ’Arbejdstitel’ er eksponent for.
Og så er der selvfølgelig den italienske kaffe, som de to værter får drukket rigeligt af på turen. De er nemlig taget til Trieste i samarbejde med den italienske kaffeproducent Illy, der med hovedkontoret og Università del Caffè har fået Trieste etableret som verdenscentrum for kaffekultur. Det er her, man kan uddanne sig i videnskaben bag kaffe, ligesom man som besøgende i byen også bør besøge Illy-fabrikken for at dykke ned i virksomhedens og kaffens rige historie.
Annonse
Det nye afsnit af ’Arbejdstitel: Hvorfor er livet så meget bedre i Italien?’ er ude på alle platforme nu.
illy – kvalitet kondenseret i hver enkelt kop
illy blev grundlagt i 1933 med en drøm om at tilbyde kaffedrikkere verdens bedste kaffe. Drømmen og missionen lever stadig, og de sidste 90 år har illy dedikeret til at opnå den perfekte bønne og kaffeoplevelse. På rejsen fra bønne til det endelige produkt sikrer 135 kvalitetskontroller, at intet bliver overladt til tilfældighederne.
Med en B Corp-certificering og en anerkendelse for 11. år i træk som en af ’Verdens mest etiske virksomheder’ har illy stort fokus på bæredygtighed og etik: Kvalitet, respekt for mennesker og omsorg for planeten.