Dansk platform kommer til at løse alle restaurantgængeres hovedpine

Den nye platform er i første omgang kun aktuel i hovedstadsområdet. Tillad os alligevel at sige: endelig!

Nu bliver det langt lettere at finde et ledigt bord på de danske restauranter
Offentliggjort

Du kender det helt sikkert. Det er fredag aften, og du havde egentlig ikke planlagt det helt store, men pludselig titter solen frem, og du har fået lyst til at tage ud at spise. Og så går jagten i gang, du tjekker bookingsiderne hos alle dine favoritsteder, men det er hamrende uoverskueligt, og ingen af de steder, du plejer at frekventere, har plads. Og så giver du op. Måske snupper du en pizza.

Det problem er den nye bookingplatform Freetable sat i verden for at løse.

Ifølge stifterne er missionen at understøtte restaurationsbranchen og skabe bedre forhold i det, der blevet til et paradis for udbringningsgiganterne.

”Vi kommer selv fra restaurationsbranchen, og vi elsker den. Men vi har også været vidner til, hvordan sektoren har sovet i timen på digitaliseringsområdet. Branchen har ikke været leveringsdygtig i en tidssvarende kundeoplevelse - i modsætning til udbringningsplatforme, som i dén grad har leveret et attraktivt, digitaliseret produkt til forbrugerne. Det har kostet restaurationer dyrt ift. tab af omsætning, færre spisende gæster og i sidste ende flere lukninger,” siger den ene af stifterne, Nicklas Selmer Rathje, i en pressemeddelelse.

Konceptet er sådan set simpelt. Du besvarer følgende spørgsmål: I hvilken bydel vil du helst spise? Hvornår? Og hvor mange er I? Skulle man fx have lyst til at spise i morgen tirsdag, det kunne være kl. 19.00, melder Freetable om ledige borde til fire mennesker på steder som Silberbauers, Ambra og Apéro. Således oplyst.

Ambitionerne hos Freetable er ikke små. Den globale restaurationsbranche er ifølge Fortune Business Insights værdiansat til 20.000 milliarder kroner og det er altså den kage, FreeTable griber ud efter en bid af.

”Vi tør allerede godt sige nu, at vi vil vinde hele den globale restaurationsbranche. Vi måler os med Momondo, AirBnB og Spotify, når det kommer til vores visioner for FreeTable,” siger Bjarke Just Nielsen, platformens anden stifter.

I første omgang starter Freetable op i Københavnsområdet, men forventes inden årets udgang at være tilgængelig i resten af Danmark, hvorefter man i 2025 vil lancere platformen i en række europæiske storbyer.