Tidligere Superliga-spiller vil revolutionere møbelbranchen: ”Den er stillestående, ekstremt ensartet og uambitiøs”

Martin Halle har altid vidst, at han ville være mere end bare professionel fodboldspiller. Da han stoppede karrieren, trådte han ind i møbelbranchen – og blev hurtigt træt af reproduktioner en masse. Nu vil han med firmaet +Halle ændre, hvordan man laver møbler.

Offentliggjort

Skydækket ligger tungt om de grå betonbygninger i en forstad til London. Det er formiddag og mennesketomt. I en sidegade myldrer det med mennesker, fordi Mercedes er ved at optage en reklamefilm for en stor og skinnende vogn, man muligvis ikke ville parkere i området, hvis man selv var den heldige indehaver. Lidt længere oppe ad hovedvejen, hvor husene er lidt lavere og mere nuancerede i farven, samles et hold af designteams i et studie, der tilhører den israelske designduo Raw Edges. Mødet er sat op af det danske møbelfirma +Halle, et familiedrevet foretagende, der har Martin Halle i spidsen. Firmaet designer, udvikler og leverer erhvervsmøbler til virksomheder, lufthavne og uddannelsesinstitutioner i hele verden og prøver samtidig at skabe noget mere, end hvad møbelbranchen i dag har at byde på.

”Det er en generel ting i branchen, at man udvikler ting meget ens og med de samme mennesker – og deraf kommer der ofte også de samme produkter ud af det. Det er en af hovedårsagerne til, at markedet er ekstremt ensartet i dag. Vores ambition har været, at vi ville prøve at vende processen på hovedet og gøre det anderledes og bedre. Vi vil ikke sige til en designer: ”Vi har brug for en stol,” og så laver vedkommende en stol. Vi vil gerne hæve os fra det og arbejde ud fra de behov og udfordringer, som vi ser være i de offentlige miljøer,” siger Martin Halle.

Ordene ”anderledes og bedre” går igen flere gange, når Martin Halle fortæller om +Halle – og om møbelbranchen som helhed. En branche, han kalder for stillestående, ekstremt ensartet og uambitiøs. Det gik for alvor op for ham på en møbelmesse i Milano.

”Uanset, hvor jeg gik hen, var det det samme, jeg så. Det var reproduktioner af reproduktioner. Der var ingen nytænkning,” siger han.