Tidligere Superliga-spiller vil revolutionere møbelbranchen: ”Den er stillestående, ekstremt ensartet og uambitiøs”
Martin Halle har altid vidst, at han ville være mere end bare professionel fodboldspiller. Da han stoppede karrieren, trådte han ind i møbelbranchen – og blev hurtigt træt af reproduktioner en masse. Nu vil han med firmaet +Halle ændre, hvordan man laver møbler.
Skydækket ligger tungt om de grå betonbygninger i en forstad til London. Det er formiddag og mennesketomt. I en sidegade myldrer det med mennesker, fordi Mercedes er ved at optage en reklamefilm for en stor og skinnende vogn, man muligvis ikke ville parkere i området, hvis man selv var den heldige indehaver. Lidt længere oppe ad hovedvejen, hvor husene er lidt lavere og mere nuancerede i farven, samles et hold af designteams i et studie, der tilhører den israelske designduo Raw Edges. Mødet er sat op af det danske møbelfirma +Halle, et familiedrevet foretagende, der har Martin Halle i spidsen. Firmaet designer, udvikler og leverer erhvervsmøbler til virksomheder, lufthavne og uddannelsesinstitutioner i hele verden og prøver samtidig at skabe noget mere, end hvad møbelbranchen i dag har at byde på.
”Det er en generel ting i branchen, at man udvikler ting meget ens og med de samme mennesker – og deraf kommer der ofte også de samme produkter ud af det. Det er en af hovedårsagerne til, at markedet er ekstremt ensartet i dag. Vores ambition har været, at vi ville prøve at vende processen på hovedet og gøre det anderledes og bedre. Vi vil ikke sige til en designer: ”Vi har brug for en stol,” og så laver vedkommende en stol. Vi vil gerne hæve os fra det og arbejde ud fra de behov og udfordringer, som vi ser være i de offentlige miljøer,” siger Martin Halle.
Ordene ”anderledes og bedre” går igen flere gange, når Martin Halle fortæller om +Halle – og om møbelbranchen som helhed. En branche, han kalder for stillestående, ekstremt ensartet og uambitiøs. Det gik for alvor op for ham på en møbelmesse i Milano.
Annonse
”Uanset, hvor jeg gik hen, var det det samme, jeg så. Det var reproduktioner af reproduktioner. Der var ingen nytænkning,” siger han.
Under en middag på samme møbelmesse opstod en snak mellem Martin Halle og det svenske designteam Form Us With Love, der gjorde vandringen mellem reproduktionerne tidligere på dagen en tand mindre trøstesløs. Omdrejningspunktet for samtalen var, hvordan skabelsesprocessen af møbler kunne nytænkes. Middagen i Milano blev den spæde start til, hvad +Halle i dag kalder for Annual Briefing - en designproces, hvor møbler udvikles i fællesskab med designvirksomheder som en respons på en større samfundstendens.
Martin Halle
Født 1981
Kandidat i International Market Communication og PR ved Aarhus Universitet
Professionel fodboldspiller for AC Horsens og SønderjyskE indtil karrierestop i 2010
Medejer og Creative Director i møbelfirmaet +Halle
Martin Halle har haft møbler i blodet, siden han var knægt, men i mange år kredsede han om noget helt andet. Til den første fodboldtræning i sin aarhusianske barndomsklub fandt han ud af, at han havde talent. Glæden ved at være den bedste drev Martin Halle til at spille fodbold, hver gang han havde chancen for det, og som ungdomsspiller blev han indlemmet i folden hos AGF, hvor træningen blev yderligere intensiveret. Selv siger han, at han har fulgt den klassiske og slaviske fodboldskole. AGF blev hen ad vejen byttet ud med først AC Horsens og siden SønderjyskE.
Men selvom den typiske drengedrøm om at blive professionel fodboldspiller blev en realitet for Martin Halle, havde han svært ved at definere sig selv som fodboldspiller.
”Det blev hurtigt tydeligt for mig, at det var et arbejde, og at jeg var der for at præstere og få det maksimale ud af det talent, jeg nu engang havde. Det var der ikke mange andre facetter i, og det savnede jeg. Derfor vidste jeg også, at jeg skulle uddanne mig og lave noget andet,” siger Martin Halle.
Vejen fra grønsværen til et designstudie i London har været forholdsvis lige. Sideløbende med, at Martin Halle fandt ud af, at han havde talent for at sparke til en bold, købte Martins familie sig ind i et møbelfirma - det firma, der senere ville blive til +Halle. Firmaets showroom lå lige ved siden af faderens kontor, og her gik en ung Martin Halle på opdagelse i møblerne. Nærstuderede dem. Kørte hånden over overfladerne, så nærmere på stoffet. Da han skulle flytte i sin første lejlighed, kom møblerne derfra.
Annonse
Da skader og manglende motivation satte et endegyldigt punktum for fodboldkarrieren, blev han en del af firmaet.
”Jeg havde haft alle mulige holdninger og idéer til, hvad der kunne gøres anderledes i firmaet, men det var først, da jeg stoppede med at spille fodbold og gjorde min kandidat færdig, at jeg så en reel mulighed for at komme ind og gøre en forskel i virksomheden,” siger han.
De forskellige designteams er samlet om et stort bord i det rum, der udgør designstudiet. Der er rodet på en måde, som vel bedst beskrives som kreativ uorden. Kander med farvet vand står på reoler, der er fyldt med bøger om design og håndværk. I et hjørne står en stor bunke træ, og i loftet hænger en stor rispapirslampe, som Raw Edges har lavet i samarbejde med modegiganten Louis Vuitton. Rundt omkring står forskellige prototyper af møbler.
Skiftevis fremlægger holdene projekter, der relaterer sig til temaet producing. Raw Edges med en løst sammensat PowerPoint, Form Us With Love på store papirer, der er tapet op på væggen, og Bjarke Ingels Group med en overordentligt gennemarbejdet computerpræsentation. Alle har de udarbejdet forskellige møbler, der kan gøre det nemmere at arbejde i det offentlige rum.
”Når man sammensætter folk med så forskellige kompetencer, kan vi for alvor mærke, at de får noget ud af hinanden. Det gør, at vi oplever en masser synergier, når så forskelligartede folk har haft øjne på de samme projekter,” siger Martin Halle.
Villigheden til at fremlægge projekter, der ikke er færdigudviklede og samarbejde som designere, er ikke stor i møbelbranchen, hvor kortene ofte bliver holdt tæt til kroppen – ofte på grund af en cocktail af stolthed og frygt for plagiering. Den holdning prøver Martin og +Halle at gøre op med, fordi de mener, at møblerne i sidste ende bliver bedre med mere sparring tidligt i processen.
”Dette møbel inspirerer mig virkelig. Jeg ser den i gul,” lyder det entusiastisk under en af præsentationerne. En grundig feedback følger efter hver præsentation fra de andre designere og Martin Halle selv for at finde ud af, hvor møblerne skal hen, inden de sættes i produktion for +Halle.
Annonse
Hele dagen i designstudiet bliver brugt på præsentationerne af koncepterne, der både tæller en stol med et ryglæn, der også kan bruges som bord, nye løsninger til støjreduktion i åbne kontorlandskaber og arbejdsstationer til offentlige steder som lufthavne og biblioteker.
Inden dagens møde i London har designerne mødtes i København til en briefingdag. Her mødes de for første gang og præsenterer deres måde at arbejde på og får oplæg af forskellige eksperter om det valgte tema til Annual Briefing.
”Stort set alle andre kreative processer i dag kræver, at man arbejder med forskellige kompetencer, vinkler og fagligheder, der bliver bragt sammen og ud af det skaber noget, som er større end det, man kunne selv. Men lige præcis inden for produktdesign, er det bare ikke måden, der historisk er blevet arbejdet på, og det er en fejl. Hvis vi formår at facilitere det rigtigt og have de rigtige folk med, så er jeg overbevist om, at man får bedre og mere relevante produkter og koncepter ud af det,” fortæller Martin Halle.
Efter dagen i London skilles parterne igen for at arbejde videre med projekterne i nogle måneder for så at mødes igen og afholde nye og forbedrede præsentationer. Processen slutter med, at møblerne bliver sat i produktion og solgt hos +Halle.
”Hele idéen og processen, vi gennemgår, har tændt en gnist i mig. Jeg føler, jeg kan være med til at skabe en virksomhed, der kan lave nogle produkter, som der ikke er andre, der laver, og som kan andet og mere, end hvad man ellers ser i møbelbranchen i dag. Det giver mit arbejdsliv enormt meget mening”
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.