”Markedet for billigere ure har delt sig i to”

Michael Kjær Benholt Andersen er Head of Sales hos Henning Stæhr A/S, Nordens største distributør af ure.

”Markedet for billigere ure har delt sig i to”
Offentliggjort

Hvor stort er markedet for billigere ure?

”Det er umuligt at sætte tal på, men der har været en sjov udvikling undervejs: Markedet for billigere ure har delt sig i to, i traditionelle billigere ure vs. smartwatches. Jeg vil tro at, det er 50-50. Samtidig er der en tendens mod de ekstremt dyre ure, men det handler også om, at folk i dag interesserer sig for ure som samlerobjekter og investering. Hvis du går ned i det billige prisleje, så er det mere, ’hvad jeg kan lide, det køber jeg.’ Det er ure, der faktisk bliver brugt. Jeg synes næsten ikke, man har kunnet se større forskel på dyre og billige ure siden kvartskrisen i 70’erne.”

Hvad efterspørger urentusiaster pt?

”Hvis vi taler under 1.000 kroner, så er det CASIO Vintage (en retroinspireret kollektion med designs fra 1970’erne og 1980’erne, red.). I mellemkategorien 3.000-6.000 kroner har en model som PRX fra Tissot også været populært. Generelt kan man sige, at de klassiske licensbrands, modeure fra Hugo Boss, Tommy Hilfiger og Lacoste, der har drevet rigtig meget salg i Europa, i dag er på vej nedad. I stedet efterspørger folk nu mere autentiske ur-brands, som Casio, Seiko og Tissot.”