I sin anmelderroste debutbog ’Hands of Time’ gennemgår den britiske urmager Rebecca Struthers ur-mageriets lange og dramatiske historie og udforsker undervejs, hvordan opfindelsen af den moderne, mekaniske tidtagning har formet menneskets holdninger til alt fra arbejde, fritid, handel og politik til videnskab og sågar vores egen dødelighed.
Struthers, der er Englands første ph.d. i urmageri og Fellow of British Horological Institute, skriver veloplagt og lige ud af posen i et sprog, alle kan forstå. Som den britiske tv-vært Jay Blades siger om bogen: ”Absolutely gorgeous. It blew my socks off.”
Moventur er, som du kan læse på modsatte side, et nyt dansk ur-firma, der laver limited edition-kollektioner. Debut-uret ’Drive’ er et robust tool watch i stål med en kassediameter på 44 mm og et automatisk Miyota 9132-urværk med hacking seconds – det vil sige, at sekundviseren stopper, når kronen trækkes ud, hvilket gør det muligt at tage tiden ned til sekundet.
Klokken 12 er en måler for gangreserven, mens en komplikation klokken 6 angiver, om tidsangivelsen er AM eller PM. Urets mest opsigtsvækkende feature er dog den roterbare ur-kasse, der gør det muligt at dreje uret for øget læsbarhed, mens man fx holder på rattet af en bil. Designet er inspireret af vintage-måleinstrumenter. Vandtæt ned til 100 meter.
Det kan nogle gange være svært forstå de svimlende beløb, som passionerede ur-samlere punger ud for at overtage ejerskabet på helt specifikke Rolex Daytona-udgaver. Men i urenes verden findes der nærmest ikke andre ure, der er lige så eftertragtede som Rolex Daytona.
I år er det 60 år siden, at det schweiziske ur-mærke præsenterede deres ikoniske ur, og det blev markeret på seneste omgang Watches & Wonders. Den opgraderede version af Oyster Perpetual Cosmograph Daytona er udstyret med kaliber 4131, som er en videreudvikling af kaliber 4130 og blev præsenteret tidligere i år.
Kaliberen indeholder en række innovationer, Rolex har indført i sine ure, herunder Chronergy-gangbremsen og Paraflex-støddæmpere.
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.