Store ur-brands som Omega, Tudor, IWC og Patek Philippe sender cowboylussinger til forhandlerne
Schweiziske ur-mærker har i de seneste år indtaget København med flagskibsbutikker, der har delt den dyre ende af ur-landskabet i to: Multibrand stores med flere mærker under samme tag, og monobrand stores, der kun forhandler ét mærke. Er det godt eller skidt?
DET FRANSKE UR- og smykkehus Cartier åbnede ballet på vores hjemlige breddegrader, da de i 2019 åbnede en flagskibsbutik på Strøget i København. Man kunne stadig få Cartier-ure hos autoriserede forhandlere andre steder i landet, men åbningen af butikken signalerede, at noget nyt var på vej. Et kursskifte i luksusland.
I 2022 fulgte Omega og Breitling trop med hver deres butik, klos op ad hinanden på Østergade 61: Gik man til venstre, trådte man ind i Omegas elegante atmosfære, mens døren til højre førte ind i Breitlings mere, skal vi kalde dem ungdommelige omgivelser. Det vakte opsigt, for hvorfor var det ikke længere nok ’bare’ at være i folden hos autoriserede forhandlere med mange års erfaring med begge brands og deres kunder?
Ifølge schweizerne selv signalerede det et øget engagement i Skandinavien, for som direktør i Omega, Raynald Aeschlimann, dengang udtalte til Børsen: ”Butikken i København er både en opgradering af vores forsyningskæde og en anerkendelse af de mange ur-entusiaster i Danmark, der tidligere glædeligt er kørt til Hamborg, Berlin eller Zürich for at få ’Omega-oplevelsen’, når de skulle købe et ur.”
Noget tyder på, at ur-mærker som Tudor, IWC og Patek Philippe har haft samme tanker, for i 2024 har de også åbnet deres egne butikker i den danske hovedstad. Det til trods at de dermed de facto opsiger samarbejdet med forhandlere, som har stået på mål for deres produkter i årevis og som må formodes at begræde tabet af et eftertragtet ur-brand og partner.