Tissot lancerede T-Touch i 1999. Hvorfor?
”Innovation har altid været afgørende for brandet siden dets grundlæggelse i 1853. Det er en del af Tissots identitet og kan findes i alt, hvad vi laver.
Produktmæssigt har Tissot en lang historie med ’firsts’, hvilket førte til den revolutionerende T-Touch i 1999, som var det første ur med touch-screen-teknologi.
I dag fortsætter vi innovationshistorien med den solcelledrevne Tissot T-Touch Connect Solar.”
Hvor lang tid var I om at udvikle uret?
”Den første T-Touch var første gang nogensinde, at man havde touchscreen på et ur.
Det tog tre år at udvikle i vores eget laboratorium ASULAB, i Neuchatel, hvor Tissot ligger i dag.”
Hvilken betydning havde T-Touch for Tissot?
”I 1999 var de fleste elektronikgiganter ikke klar med touchscreen-teknologi, men Tissot var sammen med Swatch Group-laboratoriet i stand til at udvikle en teknologi, der har vist sig at være pålidelig i årevis.
Det var et gennembrud, der markerede begyndelsen på hele vores meget succesfulde Touch Collection.”
Ana-digi-ure kan dele vandene med deres kombination af analoge visere og digitalt display. Hvem er de til?
”Det er til folk, der ønsker smarte, ’connected’-funktioner såsom notifikationer, men som også vil bære et rigtigt ur med håndværket og finishen i orden, og som du ikke behøver at genoplade.
Ana-digi-ure taler også til ur-elskere, der værdsætter et retro-look fra 1980’erne.”
Er ana-digi-ure anderledes i dag, end de var i 1980’erne?
”Den største forskel er, at den digitale skærm typisk bruges til at vise yderligere indhold leveret af en Bluetooth-forbindelse.”
Hvad er fremtiden for denne type ur?
”Jeg kan ikke forudsige fremtiden, men jeg kan fortælle dig, at vi arbejder på et ana-digi-ur til næste år, som jeg er sikker på vil blive godt modtaget.”
Er konkurrencen fra Apple Watches og andre smartwatches en trussel?
”Vi er slet ikke interesseret i at konkurrere med smartwatches. Vi laver ikke forbrugerelektronik med kort levetid. Vi går efter holdbarhed.
Folk, der har købt T-Touch i de sidste 20 år, ønskede et ur, der holdt på lang sigt. Det er også derfor, at vi løbende har udviklet T-Touch med solcelleteknologi og nyttige ’connected’-funktioner. For os er det kun begyndelsen.
Vi har andre produkter på vej, som vil have samme filosofi om uafhængighed, autonomi, eget styresystem og målrettede applikationer. For os er smartwatches ikke en trussel.
Hvis man ser på de seneste fire år, var vores stærkeste markeder målt på vækst i USA, hvor der sælges den højeste procentdel af smartwatches.
Det viser, at vi begge kan leve side om side og opfylde forbrugernes behov.”