Tom Kristensen efterfulgte i 1991 en vis Michael Schumacher som tysk Formel 3-mester, og 1994-97 var han en af de allerbedste kørere i Formel 3000, der var klassen lige under Formel 1. Han testede for en række Formel 1-teams, men afslog det eneste konkrete Formel 1-tilbud han fik om at køre løb. I 1998 meddelte det lille Minardi-team, at Tom K. kunne køre første halvdel af sæson gratis. Hvad der skulle ske i anden halvdel stod hen i det uvisse, men det lå i luften, at danskeren skulle skaffe sponsorer for at beholde sin plads.
Det var et tilbud, ni ud af 10 sultne Formel 1-aspiranter havde ædt råt i håbet om at gøre det så godt, at sponsor-kravene til anden sæsonhalvdel blev glemt. Men Tom takkede nej. ”Bilen er ikke konkurrencedygtig og fremtiden for usikker,” forklarede han. I de følgende år grundlagde grandprix-vindere som Fernando Alonso og Mark Webber deres Formel 1-karrierer hos Minardi, men Tom K. har aldrig fortrudt, at han afslog det tvivlsomme Minardi-sæde. ”Hvis jeg havde taget imod Minardis tilbud, er det kun én ting der er sikkert: Så havde jeg aldrig vundet Le Mans ni gange,” siger han i dag.
Annonse
Kris Nissen: Rejste til Mexico og blev snydt for F1-debut
Da Kris Nissen i 1986 vandt det tyske Formel 3-mesterskab, fik han en Formel 1-test hos tyske Zakspeed-team. Her gjorde han det så godt, at man tilbød ham en plads i sæsonens to sidste løb i Mexico og Australien. 12 år efter Tom Belsø var blevet den første dansker i Formel 1, havde Danmark endelig igen en kører i kongeklasse, og Nissen rejste til Mexico City. Da han kom frem, havde Zakspeed-chefen dårlige nyheder: Hollænderen Huub Rothengatter havde pludselig fundet ekstra sponsorer og ’købt’ Zakspeed-raceren for resten af sæsonen. Nissen kæmpede videre og var i 1988 tæt på en ny Formel 1-chance, da han crashede dramatisk under et sportsvognsløb i Japan.
Han var uhyggelig tæt på at brænde inde i sin Porsche, men overlevede. Igen fightede han sig tilbage, men Formel 1-drømmen var slut. Han kørte en årrække i det tyske standardvognsmesterskab DTM og blev senere motorsportschef for VW.
Jason Watt: Kuløren skulle sende ham i Formel 1
Annonse
Jason Watt var i 1997-99 en af de førende kørere i Formel 3000-klassen lige under Formel 1. Men det var ikke kun de overbevisende Formel 3000-resultater, der gjorde danskeren til en potentiel Formel 1-kører – hans hudfarve spillede også en rolle. Formel 1-bagmanden Bernie Ecclestone var på udkik efter en farvet kører, der kunne bringe sporten ud på nye markeder, og Watt var det oplagte valg. Og Watt spillede gerne med i Ecclestones spil.
Det var i denne periode, at Michael Jackson blev mere og mere hvid, og Watt kommenterede tørt: ”Hvis jeg kan komme i Formel 1 ved at lave en ’omvendt Michael Jackson’, er det helt fint med mig.”
Williams-BMW teamet linede i efteråret 1999 Watt op til en shoot-out test mod to andre Formel 1-kandidater, brasilianeren Bruno Junqueira og englænderen Jenson Button. ”Jeg var sikker på, at jeg kunne klare Junqueira, for ham havde jeg kørt fra i Formel 3000, men Button kendte jeg ikke,” siger Watt. Men få uger før testen forulykkede Watt på sin motorcykel og blev lammet fra brystet og nedefter. Han vendte senere tilbage til racing og vandt blandt andet den danske DTC-serie i en håndbetjent Peugeot, men Formel 1-drømmen blev slukket med MC-ulykken.
John Nielsen: Mystik manager forsvandt med pengene
Efter at have vundet den uofficielle VM-titel i Formel 3 i Macau i 1984 var John Nielsen ’hot’ hos mange Formel 1-teams. Han fik forhandlet en 1985-kontrakt med Tyrrell-teamet på plads – eneste hurdle var de 500.000 US Dollars danskerens manager skulle skaffe.
”Det burde ikke være noget problem, og vi fik støbt et sæde til bilen. Men det trak hele tiden ud med, at min manager fik overført de 500.000 Dollars. Til sidst holdt jeg faktisk klar i pitten på den engelske Brands Hatch-bane til min første test, da teamejeren Ken Tyrrell kom hen til mig, og bad mig stige ud. ’Sorry John – pengene er ikke kommet, så jeg tør simpelt hen ikke lukke dig ud på banen.’ Det blev afslutningen på min Formel 1-drøm, for min manager forsvandt simpelt hen,” fortæller Nielsen, der i stedet fokuserede på sports- og standardvogne. I 1990 blev han den første dansker der vandt 24-timersløbet i Le Mans.
Annonse
Marco Sørensen: Snydt af blondinen med de lange ben
Marco Sørensen var i 2014-15 såkaldt ’udviklingskører’ for det Lotus-team, der i det hedder Renault og har Kevin Magnussen som førstekører. Sørensen imponerede ingeniørerne i teamets simulator, men trods opbakning fra Saxo Bank kom han aldrig på banen for Lotus. Og det irriterede åbenlyst danskeren, at hans kollega som udviklingskører, den billedskønne Carmen Jorda, kørte med alle overskrifterne – selvom hun var markant langsommere i simulatoren. Til sidst blev Sørensen så træt af at stå i skyggen af Jorda, at han brød med teamet og opgav Formel 1-drømmen for i stedet at satse på langdistance-racing. Her er han nu fabrikskører for Aston Martin og en blandt favoritterne i GT-klassen i Le Mans.
Tredje afdeling af Formel 1-VM 2016 køres i den kommende weekend (15.-17. april) på Shanghai International Circuit i Kina.