Det ved enhver, der har fulgt udviklingen fra sorte læderskønheder som Copa Mundial og Puma King over Adidas’ gummibelagte skruemaskine Predator til de orange, lilla og turkise flyknit-sager nutidens fodboldstjerner drøner rundt i.
Men hvor moden tidligere i høj grad var drevet af den materialeteknologiske udvikling, har flere mærker på det seneste allieret sig med toneangivende modedesignere uden særlige sparketekniske kompetencer, kun for at hype deres støvler blandt det delsegment, der både er til fodbold og fashion.
For et par år siden lavede Adidas for eksempel en opsigtsvækkende version af støvlen adizero f50 i samarbejde med japanske Yohji Yamamoto.
Og i år har Nike hevet to af tidens allerhotteste designere ind over deres støvleproduktion, nemlig Kim Jones, der lige er gået fra en stilling som kreativ direktør hos Louis Vuitton til den samme stol ovre hos Dior Homme, og så Virgil Abloh, der er ny kreativ direktør hos Louis Vuitton.
Kent Nielsen udtalte på et tidspunkt, at farvede fodboldstøvler er ’for fotomodeller’, og er man på det hold, der synes, at støvler skal se ud, som den gang far og Pelé var unge, vil man næppe være vild med Abloh og Jones’ kreationer.
Synes man til gengæld, at flamboyante typer som Neymar og Pogba er det bedste, der er sket for moderne fodbold, ja, så er man nok lige målgruppen.
Jeg bliver måske lidt irriteret på mig selv over, at det stadig er så svært for mig at få Mette frem. Det er nok mest, når jeg er på skærmen. Jeg oplever ikke, det er så svært, når jeg er ude at møde folk.