Euroman Weekend: "Jeg vil rose danskerne for deres kildekritiske sans"

Hvorfor er danskerne overhovedet stadig på Facebook, spørger chefredaktør Karl Erik Stougaard i Euroman Weekend, dit faste nyhedsbrev med ugens bedste artikler og redaktionens anbefalinger til en god weekend. Få det gratis hver fredag.

Facebook
Offentliggjort

Skriv dig op til Euroman Weekend her.

Facebook er trods en omfattende annoncør-boykot fortsat en god forretning for Mark Zuckerberg, og for næsten hver fjerde danske medieforbruger er Facebook deres foretrukne nyhedskilde.

Det er dagens sørgelige nyheder.

Facebooks aktie er tæt på at være tilbage på niveauet umiddelbart før boykotten og dermed tilbage ved noget nær fuld styrke. Boykotten, som udspringer af især store amerikanske annoncørers ubehag ved Facebooks manglende redigering af racistisk og andet hadefuldt indhold, har fået enorm international omtale. Men det er bare langt fra nok til for alvor at få mastodonten til at vakle. Dertil har mediet en alt for stor underskov af mellemstore og mindre annoncører, der ikke i samme grad har råd til at styre deres marketingsbudgetter ud fra moralske overvejelser. Pengene strømmer derfor ind til Facebook og bidrager til, at misinformation, propaganda og hate speech fortsat flyder nærmest frit – uden filter.