Euroman Weekend: "Jeg vil rose danskerne for deres kildekritiske sans"

Hvorfor er danskerne overhovedet stadig på Facebook, spørger chefredaktør Karl Erik Stougaard i Euroman Weekend, dit faste nyhedsbrev med ugens bedste artikler og redaktionens anbefalinger til en god weekend. Få det gratis hver fredag.

Facebook
Offentliggjort

Skriv dig op til Euroman Weekend her.

Facebook er trods en omfattende annoncør-boykot fortsat en god forretning for Mark Zuckerberg, og for næsten hver fjerde danske medieforbruger er Facebook deres foretrukne nyhedskilde.

Det er dagens sørgelige nyheder.

Facebooks aktie er tæt på at være tilbage på niveauet umiddelbart før boykotten og dermed tilbage ved noget nær fuld styrke. Boykotten, som udspringer af især store amerikanske annoncørers ubehag ved Facebooks manglende redigering af racistisk og andet hadefuldt indhold, har fået enorm international omtale. Men det er bare langt fra nok til for alvor at få mastodonten til at vakle. Dertil har mediet en alt for stor underskov af mellemstore og mindre annoncører, der ikke i samme grad har råd til at styre deres marketingsbudgetter ud fra moralske overvejelser. Pengene strømmer derfor ind til Facebook og bidrager til, at misinformation, propaganda og hate speech fortsat flyder nærmest frit – uden filter.

Boykotten er, om end med få undtagelser, slet ikke slået igennem herhjemme, og en dugfrisk rapport fra Slots- og Kulturstyrelsen om ’Mediernes udvikling i Danmark 2020’ (link) viser, at Facebook foretrækkes af 23 procent af medieforbrugerne.

Men her kommer så dagens gode nyheder.

Skridt for skridt må sociale medier som Facebook, Twitter og Instagram stramme kontrollen med sit indhold som følge af brugernes, annoncørers og politisk pres. Hvad der blev set igennem fingre med af hadefuldt indhold for bare få uger siden, slipper ikke længere igennem, og selv præsident Donald Trump får nu fjernet indhold på næsten daglig basis. Det er på høje tid, at de sociale medie-koncerner så småt påtager sig et redaktør-ansvar for det indhold, de er med til at sprede. Den vej er de nødt til at fortsætte ud af for at sikre en ansvarlig informationsstrøm i samfundet.

Samtidig fortæller danskerne i førnævnte undersøgelse, at selv om mange af dem foretrækker Facebook som nyhedskilde, er de kritiske over for indholdet. Kun en halv procent anser Facebook for at være det mest troværdige medie.

Det giver mig en anledning til at rose danskerne for deres kildekritiske sans, selv om man da kan undre sig over, hvorfor mange så overhovedet bruger Facebook. En konklusion kunne være, at danskerne nok er godt underholdt derinde, men de tager ikke indholdet seriøst.