Euromans forside er en dansk kulturinstitution.
For en gruppe af danske mænd er det en drøm og en ambition at komme på forsiden af Euroman. For andre er det en kilde til spekulationer og diskussioner, hvem Euroman vælger at sætte på forsiden. Det ses som en indikator for, hvem der ’er noget’ i samfundet lige nu. At være på forsiden af Euroman er en anerkendelse for personen, der er på. Forsiden er en kilde til glæde, ærgrelse, overraskelse, nysgerrighed og debat hos de mange andre, der ikke er på.
Forsiden er den side ud af alle sider i trykte, danske medier, der kontinuerligt får mest opmærksomhed i brede kredse af befolkningen. Mange elsker at hade de valg, Euroman foretager. Der påhviler redaktionen på Euroman et journalistisk og kreativt ansvar for at lave den bedst mulige forside hver måned.
Mange øjne hviler på redaktionen, som hver eneste måned belønnes eller straffes for dens forsidevalg alt efter folkedomstolens smag. Folk køber et brand. En forside er en af de vigtigste komponenter i skabelsen af et brand. Øjeblikkelig genkendelighed af brandet via forsidens udformning er afgørende for købssituationen. Danske mænd må aldrig være i tvivl om, at de ser på en Euroman-forside, når de ser på en Euroman-forside. Forvirring sælger ikke magasiner. Forvirring er lig med tvivl om brandet. Når vi ikke kommunikerer klart, hvem vi er, kan vi ikke forvente, at nogen køber vores magasin.
På samme tid indeholder en god Euroman-forside altid en overraskelse. Overraskelsen må ikke overskygge genkendeligheden i brandet. Men den skal være der. At skabe overraskelser inden for en genkendelig ramme kræver en kreativ proces med plads til store idéer. Euromans forside er hver måned en bestræbelse på at afspejle tiden med det mål at bringe magasinet ud til flest mulige mennesker.
Mit (formentlig) sidste forsøg på det udkommer i næste uge. Det bliver nummer 39 med mig som ansvarshavende chefredaktør. I tre år og tre måneder, plus det løse, har jeg bestræbt mig på at lave Euroman efter ovenstående manifest. Nu er tiden inde til at overlade ansvaret til en ny.
Min afløser vil forny Euroman med sine egne idéer. Jeg glæder mig allerede til at se, hvad der vil ske. Men Euromans forside er som kulturinstitution eviggyldig og bør aftvinge respekt. Respekten omfatter også kernelæsernes smag og ønsker. Euroman er summen af sine læsere.
En af de største glæder i min tid på magasinet har været mine månedlige læsermøder, hvor loyale læsere har forklaret, hvorfor de holder ved. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at læserne med deres råd og kritik har gjort Euroman bedre. Jeg håber og opfordrer til, at læsermøderne fortsætter. Men min ret til at træffe beslutninger for Euroman stopper her. Det har været et privilegium at bære ansvaret for Danmarks originale magasin for mænd. Et magasin, jeg har været fan af siden første nummer i 1992. Tak til Egmont Publishing for at give mig den mulighed.
Jeg vil fortsætte som en trofast læser. Det kan jeg gøre i bevidstheden om, at der på og omkring redaktionen er så meget talent, at magasinet i de kommende år vil blive endnu bedre. Også digitalt, hvor Euroman er kommet på rette spor og har en spændende fremtid.
Tak for nu. Pas godt på Euroman. Og god weekend.