Michael Valgren fortæller om styrtet, der truede med at stoppe hans karriere

Michael Valgren om styrtet, der truede med at stoppe hans karriere

Den 19. juni 2022 røg den danske cykelrytter Michael Valgren ud over en skrænt i det franske etapeløb La Route d’Occitanie. Han faldt 10 meter ned, slog hoften af led, beskadigede sit knæ og fik et brud på bækkenet. Styrtet truede med at stoppe hans karriere. Nu fortæller thyboen om, hvad der skete den juni-dag, og – ikke mindst – hvad den hårde tid derefter har lært ham.

Offentliggjort

Dagen før styrtet

Det er en hektisk periode, for jeg har været syg med corona, Tour de France venter lige om hjørnet, og jeg skal vise noget form inden udtagelsen til Tour-starten i Danmark. Jeg skal køre det her ekstra lille bonuscykelløb La Route d’Occitanie for at vise mig frem. Heldigvis gør jeg det ret godt på 2. etape, hvor jeg bliver nummer to, men jeg kan godt mærke på holdet, at det ikke helt er nok.

På hotellet samme aften kommer sportsdirektøren ind på værelset og siger, at vi gerne skal have mig med i et udbrud, så de kan se, hvad jeg kan holde til. Jeg vil ikke sige, at det er hul i hovedet, men det er en sprinteretape, så jeg ved godt, at den ikke vil holde hjem. Men altså, hvis det er det, de vil have mig til, så er det det, jeg skal gøre.

Jeg har gennem hele det år lagt meget pres på mig selv. Jeg har set frem til at køre Touren i Danmark. Det er en drengedrøm, og jeg har sluttet 2021 godt af med at blive nummer tre ved VM. Det var et moment, som jeg kunne tage med mig videre efter nogle meget svære år. Jeg ved jo også godt, at jeg ikke bliver yngre, så jeg må virkelig tro på, at det kan lade sig gøre. I dag kan jeg nok godt se, at jeg var lidt for tændt inden begyndelsen på 2. etape.

Styrtet

Jeg kan huske det hele. Fire mand kører relativt tidligt, og det er lidt svært at kontrollere. De får et ret stort hul, og jeg tænker bare ’fuck.’ Det var jo mig, der skulle i udbrud. Jeg får angrebet i sidste øjeblik, inden vejen bliver blokeret af feltet. Jeg kører ud i rabatten, de er lige foran mig.

Udbryderne har 10 sekunder ned til feltet, og jeg har fem sekunder, så den får bare fuld gas ned ad bjerget. Det første sving går godt, det andet sving går også fint, men i tredje sving går det galt. Jeg har alt for meget fart på, og jeg ved bare, at jeg styrter. Det kan ikke betale sig at prøve at bremse – eller at dreje.

Så jeg kører bare lige ud og forsøger at tage så meget fart af, jeg kan, inden jeg rammer autoværnet. Det gør jeg med 65 km/t. Jeg ruller forover og ud over skrænten. Jeg falder 10 meter ned og smadrer direkte ind i et træ. Min hofte og mit knæ tager alt skraldet. Jeg holder fast i to sten, så jeg ikke ryger længere ned. Jeg tænker kun på, at jeg skal holde fast. Der er 100 meter ned, og hvis jeg falder, bliver det hele bare meget værre. Set i bakspejlet er jeg egentlig bare glad for at være i live.

På det her tidspunkt er der endnu ingen tv-billeder fra løbet.

Jeg er styrtet alene, så ingen ved, at jeg hænger der. Heldigvis er der en rytter fra Israel-Premier Tech, der er kørt efter mig. Hvis han ikke havde gjort det, var feltet bare passeret forbi.

Det er umuligt at beskrive smerten. En mand kommer ned til mig, men han kan kun hjælpe mig, ved at jeg støtter på det dårlige ben. Yderligere to mænd kommer derned og binder et reb om min brystkasse, så de kan hejse mig op. Og så begynder det rigtige smertehelvede.

Hospitalet

Der er tre timer til hospitalet i Carcassonne, og selv om jeg er fyldt op af morfin, så har jeg aldrig haft så ondt. Ambulancen kører ad smalle bjergveje, der svinger. Alt ryster i min krop.

Dagene på hospitalet er overvældende. Planen er, at jeg skal transporteres videre til Nice, hvor der en dygtig hoftespecialist, der kan operere mig. Jeg ligger tre dage i hospitalssengen i Carcassonne og venter, fordi de ikke har tid i Nice. Jeg kan ikke sproget, sygeplejerskerne er pressede, og det er lidt, som om at de glemmer mig.

Jeg er skrøbelig, og det er ikke rigtig gået op for mig, hvor slemt det er. Lige efter styrtet siger jeg til min holdlæge, at jeg ikke tror, at jeg har brækket noget. Han snakker mig bare efter munden. Det er først, da jeg får diagnosen, at jeg forstår alvoren: Hoften er slået af led, der er brud på bækkenet, og mit knæ er beskadiget.

Der går en uge, før jeg bliver opereret. Jeg googler mig frem til, hvor hurtigt jeg kan komme på cyklen igen: tre måneder. Intet problem. Jeg misser Touren, men jeg har resten af sæsonen foran mig. Men så nemt er det bare ikke. Fordi jeg har skadet min hofte, skal den hele, før de kan operere knæet. Det er ikke godt.

Min kone er i vildrede. Heldigvis findes der endnu ikke billeder af styrtet, men hun er højgravid og er derhjemme i Monaco med vores ældste søn. Hun kan ikke bare køre de tre timer sydpå til Carcassonne. Men det værste er, at jeg ikke ser min søn i de tre uger, jeg tilbringer på hospitalet, først i Carcassonne, siden i Nice.

Som cykelrytter er det normalt at være meget væk. Men det her er noget andet. Jeg er også vant til at være i kontrol med alt. Kost, træning, søvn og rutiner. Men nu ved jeg ikke, hvornår jeg kan komme til at cykle igen. Og jeg befinder mig i en uvis situation, hvor jeg har brug for min familie.

Hjemkomst

Da jeg kommer hjem fra hospitalet, brækker min søn sit ben, der er alvorlig sygdom i min kones familie, og det er bare en virkelig hård periode for os, mens vi også bliver forældre igen.

Jeg bliver opereret og går til fysioterapi fem gange om ugen i fem måneder i træk. Ligesom jeg ikke misser min træning, så misser jeg ikke min fysioterapi. Sådan er jeg. Pligtopfyldende. Det er ekstremt smertefuldt i de første måneder, men det er det, der skal til, hvis jeg vil være cykelrytter igen. Helt konkret består fysioterapien af tre timers øvelser, hvorefter jeg ligger i en time i en maskine og derefter en time med is på.

I begyndelsen er jeg ikke bekymret for min karriere. Men efter tre måneder begynder min udvikling at gå i stå. Vi begynder at tale om en operation mere, og der får jeg tanken om helt at stoppe. Vi har en forsikring i vores kontrakt, hvor vi kan få udbetalt en sum penge, hvis vi bliver sportsinvalide.

Jeg får et opkald fra en af mine sportsdirektører, og han spørger, hvordan det står til. Vi begynder at tale om den her forsikring. Det er jo både for at gøre mig en tjeneste, så jeg ikke stresser over noget. Han er dog også forretningsmand. Det er billigere for ham, hvis jeg bare tager pengene og går. Men i virkeligheden er det ikke en mulighed for mig. Jeg er ikke klar til at kaste håndklædet i ringen. Så jeg går endnu hårdere til genoptræningen for at modbevise dem.

Når jeg er hjemme, forsøger jeg at udvise overskud. Det er det sværeste. Jeg vil gerne være glad over for min søn, og min kone bliver nødt til at minde mig om det. Jeg er ret træls at være sammen med, for jeg kan ikke selv gå i bad, tisse og tage tøj på. Jeg skal have hjælp til alt, og det falder mig ikke nemt. Jeg er et ydmygt, jysk menneske, og jeg vil gerne klare mig selv.

Bedring

Senere på efteråret begynder det at gå bedre. Det bliver en gulerod. Jeg finder nyt håb og taler meget med Matti Breschel. Han har prøvet at brække ryggen, og han fik en depression. Mine venner, der ikke er cykelryttere, har jeg jo ikke prøvet de samme ting. Cykelryttere har det her fællesskab om at komme til skade og om, hvad det gør ved én. Det er jo et kæmpestort sort hul, der åbner sig. Vi er cykelryttere, det er dem, vi er. Vi hjælper hinanden ved at tale om tingene.

Men på de værste dage i det efterår tænker jeg stadig, at jeg er ingenting. Jeg savner rygterne i feltet, jeg savner at køre løb, jeg savner at komme udenfor. Matti motiverer mig, og savnet motiverer mig. Jeg vil selv vælge at stoppe, jeg vil ikke blive taget ud af en skade.

I november sætter jeg mig for første gang i månedsvis op på en cykel. Det er helt vildt. Først kan jeg kun cykle i en halv time, men gradvist bliver det bedre og bedre. Jeg døjer dog stadig med, at det gør ondt, når mit knæ kommer ud i en speciel vinkel i hvert pedaltråd. Det er et antiklimaks hele tiden at blive mindet om smerten. Hjemme i Danmark bliver jeg scannet og får lagt en blokade. Jeg holder fem dages pause, men den 25. december kører jeg igen.

Den 8. januar i år er min første rigtige træningsdag. Jeg kan ikke køre stærkt, men jeg har ikke ondt. Det er den store forskel. Jeg er blevet så vant til at have ondt, at det er en vild oplevelse at kunne træde uden at føle smerte. Alt er bare gået galt i det halve år forinden, men pludselig sidder jeg her igen. Jeg føler mig som en cykelrytter. Formen er der ikke, men det går stærkt. Jeg kan træne hver dag, og min formkurve går støt op ad.

Siden den dag har jeg trænet, og nu er jeg tilbage. Min karriere er ikke slut. Jeg skal køre løb igen.

Eftertanke

Jeg har lært, at jeg skal følge min mavefornemmelse. Det er ikke sådan, at jeg siger, at jeg ikke var styrtet i La Route d’Occitanie, hvis jeg ikke var gået udbrud. Men jeg vælter, fordi jeg er for presset. Jeg har gjort for mange ting gennem årene, som jeg ikke har haft lyst til, men som var holdets plan. Jeg har lært, at jeg skal følge mit hjerte, og at jeg skal blive bedre til at spørge om hjælp. Jeg er ikke Supermand, så jeg skal ikke sætte mig i for mange situationer, hvor jeg har kniven for struben.

Det har ikke kun været hårdt i hele denne proces. Det har også været en stor gave at få så meget tid sammen med min familie. Det får jeg ikke normalt som cykelrytter. Det at se mine børn rende rundt og have det sjovt og at være en del af det, mens de stadig gider mig. Min kone og jeg forstår, hvor meget vi kan klare sammen, og selvom det er en kliché, så giver ar på sjælen også nogle gange hår på brystet, hvis man har de rigtige omkring sig. Det vil jeg tage med mig.

Michael Valgren Hundahl

Født 7. februar 1992 i Østerild.

Største sejre:

PostNord Danmark Rundt (2014, 2016), DM i linjeløb (2014), Amstel Gold Race og Omloop Het Nieuwsblad (2018).

Hold:

Glud og Marstrand/Cult Energy (2011-2013), Tinkoff-Saxo (2014-2016), Astana (2017-2018), Team Dimension Data (2019-2020), siden EF Education-Nippo.

Privat:

Gift med Sissel Hundahl, som han har to små børn sammen med. Familien bor i Monaco.