Der er ikke noget i vejen med Wegner. Og PH han er helt OK.
Alligevel er det forfriskende, når der dukker nye designtalenter op, der kan måle sig med de største inden for den hæderkronede danske tradition. Og lige nu er der rigtig mange talenter, der på en gang holder gamle formgivningsdyder i hævd og skaber møbler, der er anvendelige mange år fremefter.
”Vi ser en generation af unge møbeldesignere, der redefinerer og viderefører den skandinaviske designtradition og materialekærlighed gennem nytænkende og skulpturelle arbejder,” siger Mette Barfod, der er chefredaktør for indretnings- og boligmagasinet RUM.
Annonse
Lars Hedebo Olsen, der skriver om design hos Politiken, har iagttaget den samme strømning:
”Vi har en generation af designere, der ikke bare vil udtrykke sig, men som tænker i godt gammelt håndværk, der holder og ikke skal smides ud. For eksempel duoen Line Depping og Jakob Jørgensen, som jeg har kaldt den nye Wegner, fordi de slider og slæber så meget i værkstedet. Det er kendetegnende for mange designere, at man kan holde ud at kigge på deres ting – også efter fem år. Det har indkøberne i udlandet også lagt mærke til.”
Hvorfor strømningen er så håndværsfaglig, har Anders Brix, professor i bygningskunst og design på Arkitektskolen i København, et bud på:
”Vi lever i en tid, hvor man hører meget om børnearbejde, og hvor der cirkulerer mange globale varer, vi ikke ved, hvor kommer fra. Derfor tror jeg, at designerne synes, at det er vigtigt, at man skal kunne se, at deres møbler er fremstillet af mennesker lokalt og af gode materialer.”
Annonse
Her har vi fået magasinredaktøren, designskribenten og professoren til hver at komme med tre bud på de største talenter i dansk møbeldesign lige nu:
"Jeg kan godt lide hendes kritiske tilgang til designområdet. Som man kan se på hendes møbler, synes hun ikke, vi skal være for magelige. Vi skal ikke sidde ned i otte timer af gangen, men flytte os. Hun er en af de mest geniale unge designere, vi har. Samtidig er hendes ting relativt tilgængelige økonomisk. Hun tager udgangspunkt i den danske tradition for træ på en meget personlig måde. Hun har lavet mange ting sammen med Triptrap og Skagerak. For eksempel taburetten Georg for Skagerak. Den er opkaldt efter hendes søn, den er et stort hit og virkelig sød. Detaljen med hynden med læderstroppen er skødesløst cool. Elegant, men ikke fisefornem. Tjek også hendes fine samarbejder med tektildesigneren Margrethe Odgaard."
"Han er et ungt håb. Oprindelig uddannet møbelsnedker og så god, at han allerede har lavet ting for Fritz Hansen og Hay og fået Jalks hæderslegat på 60.000 kroner. Christian Juhl er et eksempel på den nye generation, der ikke er tilfreds med at tegne tingene på en computer og få en møbelsnedker til at lave dem. Det kan man se på møblerne. Fordi det giver en højere kvalitet og et mere kompromisløst udtryk, når designerne ikke overlader bestemmelsen til producenten. Christian Juhl twister hele tiden håndværkstraditionen med nogle ret vilde møbler. For eksempel har han ladet sig inspirere af hattemagerfagets brug af filt og brugt materialet til at lave en stol. Han har også lavet en meget skulpturel fletstol i rattan (tropisk letvægtsmateriale, der er meget anvendt i kurve og havemøbler)."
Martin Solem (nordmand, uddannet fra Danmarks Designskole 2014)
"Martin Solem har også været snedker og er meget, meget underspillet, men grundig. Og så er han oppe at spille i liga med de helt store i nogle af de samarbejder, han har lavet. For eksempel en taburet, der hedder Daddy Longlegs http://martinsolem.com/work/daddy-longlegs/ , som er lavet for firmaet Cappellini, der blandt andet har samarbejdet med Philippe Starck. Han har også lavet et bord i samarbejde med amerikanske Bernhardt Design http://martinsolem.com/work/solem-table/ . Det er lidt anonymt og derfor perfekt at bruge i en offentlig sammenhæng. Men man kan genkende det på hans varemærke, de lidt spidse ben, der stritter ud til siderne."
”Designduoen står for kvaliteten i det stille valg, som man lægger mærke til, når man er sammen med deres møbler i lang tid. De har for eksempel lavet bordet og bænken Frame for Hay, som er fornemt detaljerede. Bordet står en lille smule skråt, så det lige præcis er tilpas naturligt. Bordpladens tykkelse og størrelse og stellets vinkler og tykkelse giver en form, der er både spændstig og rolig. Det er ikke let at opnå. Det bord og den bænk kan man leve længe med og aldrig blive træt af. De kan tåle hak af teenagere, og småbørnenes spildte havregrød uden at blive forringet, fordi de har så megen materialemæssig kvalitet og proportionsmæssig omhu.”
Gry Holmskov (Uddannet industriel designer fra Designskolen i 2010)
”Hendes ting er meget tynde, enkle og raffinerede. Hun tegner helt fantastisk og har et godt øje Hendes ting har en lidt feminin formgivning. De er graciøse. Hun har for eksempel lavet en barstol, Angel, der er meget fikst konstrueret af bukkede tråde, som er arrangeret i en vifteform. Den er som en henkastet, elegant gestus. Hun har også lavet et lille sofabord, Triplo , hvor bordpladen er en bakke, du kan løfte af. Det er en skæg ide, og designet er minimalistisk og velformet, samtidig kan man se, at det er lavet i godt træ.”
”Hun er meget produktiv, energisk og spændende at samarbejde med. Hun har for eksempel lavet en stol, Eldr, som viser, hvad hun er god til. Det er en tolkning af en klassisk Windsorstol lavet af pinde. Den her stol er ret stor, så den danner et rum, man sidder i og kan sidde i på skrå og tværs og sågar med et barn på skødet. Samtidig har hun forstået, at det er vigtigt, at stole også ser pæne ud, når man ikke sidder i dem, for den her danner en fantastisk flot vifte. Omvendt har hun også lavet en ret lille sofa, Off, som passer til en mindre bolig og danner et trygt rum omkring en på en vinterdag, og en sofa, Habits, som er udviklet ud fra en undersøgelse af danskernes skærmvaner. Hun har stor interesse for, hvordan vi bor og lever, og hvad vi har brug for. Som hun skriver på sin hjemmeside, laver hun design for human nature.”
"Deres design har et evident nordisk islæt og afsæt i den skandinaviske designtradition, men med et moderne tvist, hvor alle design er skåret ind til benet og renset for unødvendige detaljer. Det giver et enkelt og minimalistisk look. Ambitionen er at skabe møbler og produkter, der øjeblikkeligt kan ’læses’ af beskueren, og hvis gennemtænkte design har en lang levetid i hjemmet. Jeg er især vild med Frame-spejlet med tilhørende træhylde, der er inspireret af et klassisk barberspejl, den smukke stol Offset – et godt bud på en moderne designklassiker – og deres eftertragtede Frame-bakker, der fås i forskellige dæmpede farvetoner og træsorter."
"Hun har allerede vundet flere priser for sit arbejde, for eksempel den nationale solopris på Kunsthal Charlottenborgs traditionsrige Forårsudstilling (sammen med arkitekt Anne Dorthe Vester) for værket Objects of Use, seks objekter i egetræ, messing og keramik, som fusionerede kunst, design og møbelfunktionalitet i et særpræget miks, der skal minde designbranchen om at afværge stagnation. Og stilstand er noget af det sidste, man tænker på, når man ser Maria Bruuns design i træ, hvis solide, ofte minimalistiske konstruktioner på forfriskende vis viderefortolker den skandinaviske forkærlighed for enkle, ærlige træmøbler. Jeg er især vild med den måde Maria Bruun redefinerer det nynordiske udtryk med Clap Clap Chair og den mere bastante kollektion af Bigfoot Tables i solidt asketræ, der udstråler stærk karakter med et minimum af detaljer."
"Han har en meget konceptuel tilgang til sit arbejde, som bevæger sig frit mellem design, håndværk og kunst. I sin tilgang til design, udforsker og udfordrer han tanken om, at design og funktion skal gå hånd i hånd. I stedet arbejder han ud fra devisen 'Art with function - Design without' – hvor designet bliver til i det grænseland der opstår, når man giver slip på tankerne om masseproduktion og funktionalitet. Rasmus B. Fex’ møbler fungerer som en form for funktionelle skulpturer. Hans inspiration kommer fra kunstneriske retninger som dadaisme, især Marcel Duchamp, og fra prominente designere som Gerrit Rietveld og Droog kollektiv. Hans stol 9,5 – især modellen i marmor produceret af Frama - har klart klassikerpotentiale."