Hvorfor har I valgt Studio0405 til at designe jeres nye flagskibsbutik?
”Nikolaj Lorentz Mentze fra Studio0405 har de samme værdier som os, når det kommer til designudtryk og materialevalg. Han fokuserer på det enkle, tidløse og samtidig ekstraordinære design, som fortæller en historie. Han er vokset op med vores brand, så han kender og forstår historien og arven, hvilket var vigtigt for os. Vi har også haft designfirmaerne 2LP og Damgoodpeople med i processen.”
Der er noget klassisk over butikken, som jo er synonym med Georg Jensen Damask, men det virker også til, at vi bliver introduceret for en ny æstetik. Hvordan kan det være?
”Georg Jensen Damask bygger videre på en lang historie og tradition, hvor håndværket og kvaliteten altid har været i fokus. Vi vil gerne være tidløse og klassiske, men vi forholder os også til den tid, vi lever i, for vores tekstiler skal være relevante for kunderne. Vi vil gerne tale endnu mere til den lidt yngre del af vores målgruppe.”
Hvor har I fundet inspiration til butikken?
”Rigtig mange steder. Det har været vigtigt for os at skabe et enkelt univers, som lader vores tekstiler være i fokus, og som samtidig åbner op for en dialog med dem, der træder ind ad døren. Inventar og møbler er lavet af dansk egetræ, fordi det er et ærligt materiale, man kan se livet i. Det har en historie – ligesom den arv, Georg Jensen Damask står for.”
I en tid, hvor der bliver talt utrolig meget om online-handel og digitalisering, har I valgt at smide en masse ressourcer efter at åbne en ny fysisk butik – og så endda ikke i Københavns centrum. Hvad skyldes det?
”Samtidig med, at vi har åbnet en ny butik i Hellerup, satser vi benhårdt digitalt. Men vi mener stadig, at det er vigtigt, at kunderne har mulighed for at komme ind i vores butikker og mærke kvaliteten, se de smukke vævninger og få vejledning, hvis de har brug for det. Vi har haft butik i Indre By i en årrække, og vi kunne godt tænke os at finde en ny placering. Vi synes, at området omkring Strandvejen er interessant, blandt andet fordi det er et mindre hektisk miljø end Københavns centrum, og fordi det er et centralt og charmerende punkt, der samler kundegrupper fra både København og Nordsjælland. Vi vil samtidig gerne udfordre normen for, hvor en flagship store kan ligge – den behøver ikke nødvendigvis at ligge på Strøget.”