Hvis der er noget, som fylder meget i modebranchen i de her årtier, så er det samarbejder. Det startede med gummiskoene, men har siden spredt sig til alle dele af garderoben. Man kan ligefrem argumentere for, at der er gået inflation i dem; at de alskens samarbejders betydning simpelthen er druknet i mængdernes hav. Og det vil være en fair pointe at turnere med i de fleste tilfælde.
Men af og til sker det også, at to forskellige brands finder hinanden og indgår i en symbiose, man ikke vidste, man havde brug for, før man pludselig ser det.
Og det er i den kategori, at samarbejdet mellem den danske designfirma Gubi og det New York-baserede streetwear-brand Noah Clothing placerer sig.
Annonse
Bag Noah Clothing står den tidligere creative director for Supreme, Brendon Babenzien, der i dag også fungerer som kreativ direktør for J. Crew, og det må siges at være noget af et scoop for danske Gubi at indgå i et makkerskab med en af tidens mest eftertragtede designere.
Samarbejdet består af Estelle Bailey-Babenzien (Brendons kone og medstifter af Noah) og Brendon Babenziens fortolkning af Gubis ’MR01 Outdoor Lounge Chair’, som de har lavet i fire farvevarianter: gul, marineblå, kongeblå og grå.
"Designet af MR01 er så klassisk – jeg ønskede at tilføje et gammelt, kunstnerisk udtryk og praktisk element til designet som et alternativ til noget, der allerede er perfekt, ved at bruge vejrbestandigt, nautisk reb. I denne nye udgave er der en farvemulighed, der passer til alle slags mennesker og miljøer,” siger Estelle Bailey-Babenzien i en pressemeddelelse.
Kollaborationen indeholder dog ikke kun lounge-stolen. Gubi og Noah har nemlig også lavet en mindre tøjkollektion, der indeholder striktrøje, kasket, badeshorts, strandtaske og -håndklæde. Og ja, det er lavet med et stort nik mod kysten og vandet.
”Kystlivet er forankret i frihed og fleksibilitet – det er let, lyst, luftigt og nemt. Gubi og Noahs nye bud på ’MR01 Lounge Chair’ og dens tilhørende tøjkollektion udtrykker perfekt denne kystsindstilstand, der sømløst bygger bro mellem indendørs og udendørs, refererer til livet til søs og på kysten og introducerer dristige og strålende nye farver, der vækker glæde og fremmaner visioner af kystnære,” siger Marie Kristine Schmidt, Gubis Chief Brand Officer.
Samarbejdet vil i Danmark blive forhandlet i Storm Copenhagen. Det vil også være muligt at købe i Noahs butikker i New York, Osaka og Tokyo, ligesom det bliver sat til salg online på gubi.com og noahny.com den 15. juni.
Jeg har altid været begunstiget af, at der er nogle, der har troet på mig og hjulpet mig. I alt, hvad jeg har gjort. Men det kræver, at man opsøger det. Og det har jeg tydeligvis været god til.