Fremadstormende bilmærke omdanner historisk bygning til mundvandsfremkaldende kontorer

Polestar er flyttet ind i – og har gentænkt indretningen af – en historisk bygning i Gøteborg. Omgivet af skandinavisk æstetik skal mærkets designere her skabe og tegne kommende modeller.

Fremadstormende bilmærke omdanner historisk bygning til mundvandsfremkaldende kontorer
Offentliggjort

DER BLIVER IKKE SPARET på ambitionerne hos Polestar lige for tiden. På blot fem år er ’barnet’ af svenske Volvo og kinesiske Geely blevet en af de vægtigste spillere på elbil-markedet.

Geely overtog Volvo i 2010, og i 2018 så Polestar med sit adrætte navn så dagens lys som selvstændigt mærke. Siden har de haft travlt og har om nogen sat tryk på både den æstetiske og den tekniske innovation inden for elbiler.

Lige nu er Polestar ved at gøre klar til at launche deres kommende model, Polestar 3, og samtidig har de indviet et unikt designstudie i Gøteborg, hvor man med den østrigske designchef Maximilian Missoni i spidsen vil huse 120 designere, som skal finde inspiration i de idylliske omgivelser og bygge videre på Polestar-mærkets designsprog.

Når man ser billederne af designstudiet, som er rykket ind i en historisk Volvo-bygning, skabt i 1984 af italieneren Romaldo Giurgola og den lokale arkitekt Owe Svärd, tænker man ikke umiddelbart, at det bliver svært at finde på nye, æstetisk velfunderede idéer. Nærmere tværtimod.

BYGNINGEN I GØTEBORG blev oprindeligt opført af Volvos mangeårige CEO, Pehr Gyllenhammar, som valgte stedet nær Torslanda-fabrikskomplekset for den vilde udsigt. Her kunne Gyllenhammar nemlig, da byggeriet var færdigt, stå på en balkon ved sin hjørnekontorsuite og skue ud over den nærliggende skærgård.

Nu har det historiske Volvo-hovedkvarter fået en gevaldig opfriskning, som viderefører respekten for den nyklassicistiske stil og på samme tid kombinerer moderne arkitektur med Polestar-brandets rene, minimalistiske og skandinaviske udtryk.

Den gamle Volvo-bygning byder blandt andet på et nyt showroom-område, et materiale- og farvelaboratorium, et auditorium og flere digitale atelierrum.

”Vi har bevidst fremhævet den oprindelige struktur og de oprindelige detaljer med respekt for den arkitektur, der giver bygningen sin unikke karakter. Men samtidig med at vi ønskede at respektere traditionerne, ville vi også have, at det skulle være et state-of-the-art-hjemsted for vores voksende designteam. Sammen med den pragtfulde udsigt ud over Gøteborgs skærgård er arbejdspladsen indenfor udstyret med det nyeste udstyr, som gør vores arbejde lettere og giver bedre resultater,” siger Maximilian Missoni.

DE 120 DESIGNERE i bygningen i Gøteborg er altså i fuld gang med at tænke nye tanker. Allerede denne sommer bliver produktionen af det kinesisk-svenske bilmærkes nye model, Polestar 3, skudt i gang, og de første leveringer på det europæiske marked forventes klar i efteråret.

Polestar 3 er en SUV med 517 hestekræfter, og designet bag er – med mærkets egne ord – strømlinet til den elektriske fremtid. Bilen har blandt andet et aflangt glastag, hvor Polestars logo er integreret. Logoet er ætset ind mellem to lag af lamineret glas og kan kun ses, når det bliver belyst.

”I den nuværende tidsalder med avanceret produktdesign er det ret nemt at vise følelser som aggression og sportslighed i en bil,” siger Maximilian Missoni. ”Men prøv at formidle intelligens i design – det er ikke særligt let. Det er noget, vi har brugt meget tid på i formidlingen af den førende teknologi og sofistikerede udtryk i Polestar 3. Den er essensen af en SUV, men markerer samtidigt et skridt ind i en ny æra.”