Ville du også ønske, du boede i Japan? I Frederiksbergs mindste hus er man tæt på at være der
Godt gemt væk bag høje hække og vildtvoksende efeu på Frederiksberg bor arkitekt Malene Hvidt og møbeldesigner Nikolaj Mentze i et hus, hvor dansk modernisme møder japansk minimalisme. Badekar i træ, guldfisk i haven og en gennemgående brug af sten, træ og metal gør deres hjem til et studie i gennemtænkte detaljer.
DET FØRSTE MAN SER, når man nærmer sig Malene Hvidt og Nikolaj Mentzes hjem på Frederiksberg er den lille læmur, som parret har fået bygget foran indgangen til deres hus som afskærmning for nysgerrige blikke udefra.
Ret meget andet fornemmer man ikke, før man træder ind i det lille hjem på bare 73 kvadratmeter – sandsynligvis det mindste hus på Kastanievej, der ellers mest består af store Frederiksberg-villaer – og det er helt bevidst.
Hjemme hos Malene Hvidt og Nikolaj Mentze mødes dansk modernisme og japansk æstetik, og i Japan holder man det private privat som her.
Annonse
”Vi gemmer os lidt,” siger Nikolaj Mentze, da han og labradoodlen Wilma byder velkommen.
”Der er en dejlig vekselvirkning mellem at kunne gå direkte ud på Gl. Kongevej og at have mulighed for at trække os lidt væk fra det hele.”
Indenfor er det til gengæld, som om huset folder sig ud for øjnene af én. Via en lille entré træder man ind i et køkkenalrum med store glaspartier på begge sider, så lyset og efterårssolen trænger ind, og hvor diskretionen er bevaret.
Dels på grund af den efterhånden enorme efeu på bagsiden af huset, der vokser næsten ukontrolleret, dels på grund af et bonsaitræ og en japansk ahorn, der er plantet lige uden for vinduet omme foran.
”Min farfar (arkitekt Peter Hvidt, red.) elskede bonsai,” fortæller Malene Hvidt, der er partner i arkitektfirmaet Spacon & X.
”Jeg voksede op med dem på deres gård i Tibirke i Nordsjælland, og jeg har altid set min farfar gå og passe dem. Så træet står her af personlige årsager, men selvfølgelig også som en japansk reference.”
Annonse
Dem er der i det hele taget en del af hjemme hos Malene Hvidt og Nikolaj Mentze, ikke bare i Noguchi-lamperne rundtomkring, men også i det enkle udtryk med træ, sten og metal som de bærende materialer i indretningen.
Køkkenet med gamle trælåger er mere eller mindre bevaret, som da parret overtog huset i november 2020, men ellers har boligen været igennem en gennemgribende renovering, hvor små vinduer er blevet byttet ud med store skydedøre, loft og gulve er skiftet ud, og en indbygget pejs er blevet bygget og installeret med reference til den afdøde danske arkitekt Halldor Gunnløgsson, der tegnede det hus, Malene Hvidt voksede op i.
Enkelt er også træmøblementet i køkken-alrummet. Det meste er designet af Nikolaj Mentze, som er stifter af designstudiet Studio 0405 og både har lavet de Pierre Chapo-inspirerede hylder, der deler rummet op, og det store, organiske spisebord i elm.
”Vi har forsøgt at bevare husets ånd samtidig med, at vi har sat vores eget præg på det,” siger Nikolaj Mentze.
”Men alt, vi har valgt, er gjort i respekt for husets originalitet.”
Nikolaj Lorentz Mentze og Malene Hvidt
Nikolaj: 36 år. Uddannet industriel designer fra Designskolen Kolding i 2013. Stiftede i 2015 designstudiet Studio 0405, der har kunder som Bang & Olufsen, Kvadrat og Frama og beskæftiger sig med både produktdesign, set- og udstillingsdesign samt indretning af butikker og restauranter.
Malene: 37 år. Uddannet arkitekt fra Det Kongelige Akademi i 2012. Siden 2015 partner i arkitektfirmaet Spacon & X, der arbejder med både møbeldesign, beboelsesprojekter, kontormiljøer og indretningsprojekter for kunder som Adidas, Designmuseum Danmark, Hart Bakery, Noma, Hofor og Tuborg.
Bor i et parcelhus fra 80’erne på indre Frederiksberg sammen med deres fireårige søn, Eli.
PÅ DEN ANDEN SIDE af efeuen i baghaven, hvor parret har anlagt sten og et lille, rislende springvand med guldfisk, bor Malene Hvidts søster Barbara Hvidt og hendes mand Jan Gleie.
Det var, når parret kom på besøg her, at de, før efeuen for alvor fik fat, kunne kigge over hækken til det rødbrune murstenshus, der såvel dengang som i dag huser to familier og er delt på midten.
Annonse
For omkring seks år siden lagde Malene Hvidt og Nikolaj Mentze en seddel i postkassen og meldte deres interesse hvis og såfremt, og da den ældre arkitekt, som boede i den ene ende af huset, gik bort, kom huset til salg.
Skitserne til de ændringer, de ville foretage, færdiggjorde de på en aften, og så rev de ellers både vægge og vinduer ud i det gamle rygerhjem og lod huset stå og lufte. Det tog i alt tre måneder at renovere, inden de kunne flytte ind i foråret 2021.
”Vi brugte virkelig lang tid på at finde de helt rigtige materialer. De rigtige profiler, det rigtige træbadekar og det rigtige trægulv,” fortæller Malene Hvidt, mens hun åbner skydedøren ud til baghaven og peger på vinduespartiernes rå aluminiumsrammer.
”Jeg tror, vi besøgte 15 forskellige producenter for at få lov til at købe rammerne ubehandlet i stedet for pulverlakeret, fordi vi gerne ville bryde lidt med den 80’er-stil, som huset ellers har udvendigt.”
Den proces siger en del om, hvor lidt der er overladt til tilfældighederne hjemme hos Malene Hvidt og Nikolaj Mentze. Ved kanten af fiskebassinet er et højt, aflangt vindue ind til badeværelset, så man kan sidde og lytte til springvandet, når man tager bad i det lille badekar, som parret har fået installeret – og som igen vækker mindelser om Japan.
Gulvet er beklædt med svenske strandsten, som de var en tur over sundet for at hente, og da der var nogle ekstra tilbage, kunne Nikolaj Mentze ikke lade være med også at føre dem videre op ad væggen.
MALENE HVIDT OG Nikolaj Mentze bor i huset med deres fireårige søn Eli, der sover i mellemgangen mellem badeværelset og soveværelset. Det går an for nu, men inden længe vokser Eli ud af tremmesengen, og så håber de at få lov til at udvide huset i den modsatte ende, hvor køkkenet og entréen fører ud til et lille, separat vaskeskur.
”Det er jo lidt sjovt, for det er ikke så mange år siden, at det var helt normalt at bo en hel børnefamilie i København på det antal kvadratmeter, vi har nu. Men vi kommer snart til at mangle et rigtigt børneværelse, så vi håber at få lov til at bygge ud fra gavlen,” siger Nikolaj Mentze, der også lufter planer om en dag at bygge en kælder til huset.
For nu må de nøjes med at eksperimentere indvendigt, hvor der bliver flyttet flittigt rundt på møblerne. Først stod der en sofa i stuen over for pejsen, men den er blevet erstattet af to af Nikolaj Mentzes massive trælænestole for Frama og et sidebord af Axel Einar Hjorth.
Der har også været tæpper, men det var upraktisk med hund og et barn, som vil lege med togbaner, og sådan går det også med kunsten på væggene, der rykker lidt op og ned, ind og ud af rummene.
”Vi sidder jo tit med projekter hver især, og nogle gange har Nikolaj fx designet en stol, som vi bliver glade for, og så rykker den ind,” siger Malene Hvidt.
”Hver gang man ændrer på et møbel eller en konstellation i indretningen, ændrer det ogsåhelt vildt den måde, hvorpå man er i rummet.”
På den vis er Malene Hvidt og Nikolaj Mentzes bolig, både ude og inde, et konstant igangværende eksperiment: en undersøgelse af, hvordan man etablerer de bedste rammer for et godt hverdagsliv – og hvad det er, der skaber et hjem.
Verden ifølge Malene Hvidt og Nikolaj Mentze
Restaurant Iluka
”En restaurant, vi holder af, er fiskerestauranten Iluka i Peder Skrams Gade i København. Ejer Beau Clugstons retter er skåret helt ind til benet, og det er sådan, vi også gerne vil lave design – så lidt design som muligt. På Iluka kan man mærke, at Beau er stolt af sine råvarer og af naturen, den kommer fra, og derfor behandler han begge dele med stor respekt.”
Another Aspect
”En butik, vi godt kan lide at besøge, er Another Aspect i Indre By i København. Der er ikke noget ekstravagant over deres tøj, men en nærmest konservativ tryghed i den klassiske skjorte fremstillet af gode materialer.”
Den Hirschsprungske Samling
”Den seneste udstilling, vi har besøgt, er Marie Krøyer på Den Hirschsprungske Samling på Østerbro i København (udstillingen løber frem til 18. februar 2024, red.). Det er en smuk udstilling om et menneske, der besad en skabertrang, som spændte over maleri, indretning, kunsthåndværk og design.”
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.