Hjemme hos instruktør og fotograf Jan Gleie

Hjemme hos instruktør og fotograf Jan Gleie

Instruktør og fotograf Jan Gleie er fascineret af mødet mellem modpoler. Det gælder både i hans arbejde med reklamefilm, hans kunstneriske fotoprojekter og i indretningen af hans families mahognibeklædte hjem, der mellem store villaer på Frederiksberg både stikker ud og gemmer sig væk – som et lille stykke Tokyo midt i Købehavn.

Offentliggjort

LANGS AMALIEVEJ slås patriciervillaerne med store vinduespartier, blanke tegltag og sirlig ornamentering om at være størst og mest pompøse. Derfor stopper man helt automatisk op, når man når ned for enden mod H.C. Ørstedsvej og ser, hvad der ligner et japansk byhus løftet ud af Tokyo, fløjet tværs over kloden og plantet midt i Frederiksberg C.

Lodrette lameller af mahogni titter frem bag den høje hæk og det store kastanjetræ, der om sommeren næsten skjuler huset, men som nu står nøgent hen i vintersolen og blotter træfacaden. Set udefra ligner det et af vejens mindste huse, men den let tilbagetrukne placering og facaden, der er lige så diskret, som den er særpræget, snyder, for indenfor råder instruktør og fotograf Jan Gleie og hans kone Barbara Hvidt – som også er fotograf, kreativ konsulent og stifter af børnetøjsmærket Soft Gallery – over 280 kvadratmeter fordelt på to etager.