Hjemme hos instruktør og fotograf Jan Gleie
Instruktør og fotograf Jan Gleie er fascineret af mødet mellem modpoler. Det gælder både i hans arbejde med reklamefilm, hans kunstneriske fotoprojekter og i indretningen af hans families mahognibeklædte hjem, der mellem store villaer på Frederiksberg både stikker ud og gemmer sig væk – som et lille stykke Tokyo midt i Købehavn.
LANGS AMALIEVEJ slås patriciervillaerne med store vinduespartier, blanke tegltag og sirlig ornamentering om at være størst og mest pompøse. Derfor stopper man helt automatisk op, når man når ned for enden mod H.C. Ørstedsvej og ser, hvad der ligner et japansk byhus løftet ud af Tokyo, fløjet tværs over kloden og plantet midt i Frederiksberg C.
Lodrette lameller af mahogni titter frem bag den høje hæk og det store kastanjetræ, der om sommeren næsten skjuler huset, men som nu står nøgent hen i vintersolen og blotter træfacaden. Set udefra ligner det et af vejens mindste huse, men den let tilbagetrukne placering og facaden, der er lige så diskret, som den er særpræget, snyder, for indenfor råder instruktør og fotograf Jan Gleie og hans kone Barbara Hvidt – som også er fotograf, kreativ konsulent og stifter af børnetøjsmærket Soft Gallery – over 280 kvadratmeter fordelt på to etager.
Her bor de med deres børn, Siggi på 16 og Nola på 14, hunden Rio og for tiden også Barbara Hvidts søster, mand og børn, som har købt huset bagved, der netop kan anes gennem baghaven, og er i færd med at sætte det i stand.
Historien går, fortæller Jan Gleie, at det var naboen i den store hvide villa, der i 70’erne udstykkede en del af sin enorme grund, som blev til fem mindre etplans-parcelhuse. Her flyttede han og Barbara Hvidt ind for 15 år siden efter at have boet 10 år i London, hvor Jan Gleie skabte sin reklamefilms-karriere. Parret totalrenoverede boligen, men beholdt de store glaspartier og skydedøre ud mod haven. For cirka fem år siden udvidede de huset med en førstesal for at få bedre plads til familien.