Fra start-up til trecifret millionselskab på fire år: Danske Reform laver designkøkkener til overskuelige priser

Det danske firma Reform udfordrer den etablerede køkkenbranche med designs til overskuelige priser og har indgået samarbejder med blandt andet BIG, Norm Architects og Muller Van Severen. Kunden køber indmaden i IKEA, Reform leverer fronterne. Nu har folkene bag fået en investering på 70 millioner kroner fra Vækstfonden og går efter at tidoble omsætningen inden 2025. Vi har talt med CEO Jeppe Christensen om store ambitioner, stoisk filosofi og grimme laminatkøkkener.

Offentliggjort

DE VAR UMULIGE at overse. De tre strømlinede køkkenmoduler stod linet op i forlængelse af hinanden på standen i Bella Center på Amager og lignede en designers våde drøm om et specialbygget køkken. Glem alt om HTH og hvide, neutralmarinerede køkken-øer. Her var frække bordplader i rustfrit stål, fiberbeton og sprøjtelakeret egefinér, kombineret med låger og skuffer i sort, sexet sikkerhedsselestof, der gjorde op med the usual suspects i det danske køkkenlandskab.

Hvis køkkenproducenten KVIK i startnullerne blev berømt for sloganet ’Alle har ret til et fedt køkken,’ så syntes denne udstilling rent faktisk at levere varen, bare med 20 års forsinkelse. Det var ikke kun, at de tre køkkener stod på den mest centrale plads på designmessen northmodern og bogstaveligt talt var svære at overse. Det var især, at tre af Danmarks hotteste arkitektfirmaer, BIG, Norm Architects og Henning Larsen Architects, stod som afsendere i samarbejde med det nystartede Reform, der tilbød IKEA-hacks for de designorienterede. Det var i 2015, dengang virksomheden kun havde seks medarbejdere, heraf en på løntilskud, og omkring nul kroner i egenkapital.