Fra start-up til trecifret millionselskab på fire år: Danske Reform laver designkøkkener til overskuelige priser
Det danske firma Reform udfordrer den etablerede køkkenbranche med designs til overskuelige priser og har indgået samarbejder med blandt andet BIG, Norm Architects og Muller Van Severen. Kunden køber indmaden i IKEA, Reform leverer fronterne. Nu har folkene bag fået en investering på 70 millioner kroner fra Vækstfonden og går efter at tidoble omsætningen inden 2025. Vi har talt med CEO Jeppe Christensen om store ambitioner, stoisk filosofi og grimme laminatkøkkener.
DE VAR UMULIGE at overse. De tre strømlinede køkkenmoduler stod linet op i forlængelse af hinanden på standen i Bella Center på Amager og lignede en designers våde drøm om et specialbygget køkken. Glem alt om HTH og hvide, neutralmarinerede køkken-øer. Her var frække bordplader i rustfrit stål, fiberbeton og sprøjtelakeret egefinér, kombineret med låger og skuffer i sort, sexet sikkerhedsselestof, der gjorde op med the usual suspects i det danske køkkenlandskab.
Hvis køkkenproducenten KVIK i startnullerne blev berømt for sloganet ’Alle har ret til et fedt køkken,’ så syntes denne udstilling rent faktisk at levere varen, bare med 20 års forsinkelse. Det var ikke kun, at de tre køkkener stod på den mest centrale plads på designmessen northmodern og bogstaveligt talt var svære at overse. Det var især, at tre af Danmarks hotteste arkitektfirmaer, BIG, Norm Architects og Henning Larsen Architects, stod som afsendere i samarbejde med det nystartede Reform, der tilbød IKEA-hacks for de designorienterede. Det var i 2015, dengang virksomheden kun havde seks medarbejdere, heraf en på løntilskud, og omkring nul kroner i egenkapital.
I dag har Reform snart 150 ansatte, kontor i København, Aarhus, New York, Los Angeles og i fire byer i Tyskland, herunder Berlin, og planer om at åbne showrooms fra Paris over London til Bruxelles. Nå ja, og så har statens finansieringsfond, Vækstfonden, lige investeret en hulens masse penge i firmaet, så der nu for alvor er plads til at vokse.
OPRINDELIG VAR PLANEN slet ikke at lave IKEA-hacks, som går ud på, at man udstyrer et IKEA-køkken med snedkerlavede fronter og designer-bordplader. Planen var bare at lave et fedt køkken, der var til at betale. I 2013 havde Jeppe Christensen lige overtaget sin brors andelslejlighed på Østerbro i København med et højglanspoleret, hvidt IKEA-køkken, som i mere end én forstand gjorde ondt i øjnene på ham. Det var ham eller køkkenet, der var ikke plads til dem begge. Christensen havde imidlertid ikke råd til et håndlavet snedkerkøkken fra eksklusive brands som Boffi eller Garde Hvalsøe, så i stedet begyndte han at se sig om efter alternativer.