Tidligere direktør for B&O PLAY vil lave bæredygtige designmøbler: ”Jeg er drevet af en oprørstanke imod, at kvalitet koster for meget”

TAKT er det første firma i verden, der laver designmøbler med miljømærkning på samtlige produkter.

Tidligere direktør for B&O PLAY vil lave bæredygtige designmøbler: ”Jeg er drevet af en oprørstanke imod, at kvalitet koster for meget”
Offentliggjort

For tretten år siden gik Henrik Lorensen rundt på kunstmuseet Louisiana. Små videoskærme viste interviews med den danske designer Poul Kjærholm, der sagde, at han gerne vil lave gode møbler til folket. Henrik studsede over det, for en daybed fra designeren kan koste over 100.000 kroner. Det var nok ikke, hvad Poul Kjærholms intention havde været. Udstillingen plantede en tanke i Henrik Lorensen om, at dansk design er blevet en ekstravagance, som de fleste mennesker ikke har råd til mere, selvom mange er glade for dansk design.

I dag sidder han på et kontor i Indre København og har gjort handling ud af den tanke, der opstod på museet for mange år siden. Henrik Lorensen har startet firmaet TAKT, der laver bæredygtige kvalitetsmøbler til alle. Den første kollektion består af tre stole, der står rundt omkring på kontoret, både som udstillingsmodeller og til brug i mødelokalet.

”Der ligger en indignation bag at lave TAKT til et bæredygtigt produkt. Næsten alle møbler ender med at blive brændt eller sendt på lossepladsen. Der er virkelig lidt genbrug i møbler. Jeg fandt data fra USA, hvor det var under 1% af møbler, der blev genbrugt. Resten bliver bare kørt på lossepladsen. Så er der noget helt galt.” siger Henrik Lorensen.

”Det har været en underliggende strømning i dansk design i rigtig lang tid. Kigger jeg på, hvilke danske brands, der historisk har klaret sig rigtig godt, er det sjældent luksusbrands. Kig for eksempel på Carlsberg eller LEGO, der laver rigtig gode ting til normale mennesker. Danmark har jo næsten altid været et lille land, så supereliten har været relativt begrænset. Hvis man skulle bygge en god forretning, skulle man lave gode produkter til den brede del af befolkningen. Vi har hyldet det gode til de mange. Den holdning tror jeg har styrke på globalt plan. Jeg er drevet af en oprørstanke imod, at godt design og kvalitet koster for meget – det handler om andet end luksus og ekstravagance” siger Henrik Lorensen.