Hun har jobbet, alene fordi hun sparer sammen til en billet til Roskilde Festival og en backpackerrejse til Goa. Hun kan finde på at anbefale en vin med ordene: ”Jeg har ikke smagt den, men den skulle være rigtig god.” Hun er virkelig sød, og hun ser sikkert også rigtig godt ud. Og det er nok – for nogen, og i andre sammenhænge, men bare ikke her!
Blind er han (eller hun) selvfølgelig ikke – men det skulle man tro. Vedkommende har en fantastisk evne til at sætte sit blik på uendeligt og ikke se, at du har brug for service. Kan også se spejdende, men tomt rundt i lokalet uden at se noget som helst, og kan desuden det der med at gå gennem restauranten og kigge ned og undgå øjenkontakt. Han ville allerhelst gøre sig helt usynlig, og det er til enhver tid altid vigtigere for ham at gøre et eller andet ligegyldigt færdigt – pakke noget ud, sætte diverse på plads etc., før turen kommer til dig. Samme tjener står med ryggen til dig, når du går.
Altså ham fra ’Halløj på Badehotellet’. Der er også lidt af en Peter Sellers-figur over ham – og det er altid en han! Han fremstår typisk bundsympatisk, og det gør næsten ondt at kritisere ham, men han er operetteagtig dårlig som tjener – han kan stort set intet. Han er dog gerne næsten pompøs i sit ordvalg og teatralsk i sine bevægelser, og midt i den skingrende usikkerhed har han kæmpehøje tanker om sig selv. Det er lidt som en tredjerangs birolleskuespiller, der bruger sin fritid på at øve Oscar-takketaler foran spejlet.
Tjeneren, der taler så meget, at han lige så godt kunne sidde med ved bordet. Han afbryder og beder om ordet, og som en anden taxachauffør kan han også finde på lige at gribe et stikord fra selskabet og bidrage til konversationen ved bordet. Han – og det er altid en han – kan være både fantastisk og elendig som tjener. Man opdager det bare ikke det første, for han irriterer så meget, at det overskygger alt andet.
Den overlegne skiderik
Han (det kan også være en hun) er højt hævet over gæsten og i princippet for fin til at servere og orker det næsten heller ikke. Og uanset hvad så har gæsten aldrig ret og skal fuldstændig underlægge sig tjeneren. Vedkommende skriver ikke bestillingen ned – det er man hævet over. Og derfor går det også galt, bestillinger mangler og/eller rækkefølgen bliver forkert.