Derfor er det altid en god idé at have en kasse Wildflower IPA stående
'Wildflower' har været med til at gøre IPA-øllen til allemandseje.
Foto: PR
Tre store fadøl. Det er lakmus-testen, når der brygges øl på Ebeltoft Gårdbryggeri på Djursland. Hvis ikke de ansatte er i stand til at drikke tre i træk uden at blive trætte af en øl, er konsekvensen meget enkel: Så bliver den ikke brygget igen.
”Vi laver de øl, vi godt selv kan lide,” siger Lukas Hohwü, der er marketing manager på det øst-jyske bryggeri. ”Det er ikke så ofte, vi brygger nye øl. Vi er mere interesserede i at finpudse dem, vi allerede har i sortimentet. Reglen er, at det skal være så enkelt som muligt: Vand, malt, humle og gær. Ingen tilsætningsstoffer. Til gengæld kan vi bruge enormt meget tid på at finde frem til den helt rigtige malt, for der kan være en verden til forskel.”
Ebeltoft Gårdbryggeri blev grundlagt i 2008 af parret Peder Zacho Hansen og Helle Høgh. Siden har de brygget øl og sodavand – op til 3.000 liter ad gangen – som sælges på gården, hos forhandlere og på en række caféer og barer i hele landet. I 2015 lancerede bryggeriet Wildflower IPA, Danmarks første New England IPA, der med sin flotte, gule farve, hvide skumkrone og smag af tropiske frugter som ananas og mango er blevet en nyklassiker på det danske ølmarked.
”Wildflower er klart den øl, vi sælger mest af. Det er en øl, der har været med til at ændre, hvem der drikker IPA, fordi den er frisk, frugtig, ikke så bitter og næsten ligner juice. Sidste år, hvor vi voksede med 60 procent, tegnede den sig for en tredjedel af vores omsætning af øl. Det skifter lidt, hvor mange øl vi har i vores sortiment, men Wildflower IPA må vi aldrig løbe tør for,” siger Lukas Hohwü.