Lakrids by Bülow lancerer likør for at få fat i manden

For første gang i lakridsvirksomhedens levetid bevæger LAKRIDS BY BÜLOW sig uden for konfekturekategorien med den økologiske lakridslikør FORTIFIED LIQUORICE: "Selv om lakrids føles maskulint, er det primært kvinder, som køber vores produkter, og likøren komplimenterer nu vores portfolio," siger stifter Johan Bülow.

Lakrids by Bülow lancerer likør for at få fat i manden
Offentliggjort

Da Johan Bulöw åbnede LAKRIDS BY BÜLOW på Bornholm for snart 13 år siden, gik der ikke mere end 14 dage, før han fik de første prik på skulderen fra flere forskellige ældre mænd. Hjemme os dem selv havde de fremstillet alkoholbaserede opskrifter på alt fra snaps til rom og opfordrede Bülow til at skulle lave sit bud på en alkoholiseret drik med smagen af lakrids.

"Jeg har vitterligt fem-seks gange hvert år fået sendt breve eller små pakker ind med nogle forskellige ingredienser og håndskrevet fremgangsmåder til at kunne lave noget, som de fandt helt sublimt, og som de måske brugte i nogle tilfælde til lige at få gang i dagen.”

Der skulle dog gå en hel del år, før Bülow valgte at tage udfordringen op, han holdt sig til konfekture. Selv om udfordringen egentlig var godt i tråd med, hvad han ville bevise med lakrids.

"For mange er lakrids et stykke slik, men vi har altid defineret lakrids eller lakridsroden som en smag. Derved har vi ment, at det stærke i vores koncept var, at vi havde en smag, vi kunne arbejde med og ikke bare inden for konfekture, men også videre ud i andre kategorier.”

Nu kan LAKRIDS BY BÜLOW så endelig præsentere den økologiske lakridslikør med et hint af kakaobønner FORTIFIED LIQUORICE, som man har arbejdet intenst på de sidste to år. Likøren er blød, rund, aromatisk og i den sødere afdeling.

"Alt er rent i produktet. Der er ikke tilsat noget som helst. Den er lavet på en økologisk vodkabase og rundt om det, indeholder det ren lakridsrod, 100 procent kakaobønne, lidt Bourbon-vanilje og så basen af vores konfektureprodukt.”

”For os var det vigtigt at lave noget nydelse og noget, som man kunne smage på og tage stilling til i nuance. Dermed ikke sagt, at man ikke kan drikke vores likør hurtigere, for det kan man som sådan godt, og det smager også brandgodt, hvis man drikker det i større mængder især, når det er nedkølet."

"At vores produkt er helt rent, synes vi er fantastisk i forhold til en likør. Du kan smage nuancerne, fordi den er anderledes, end det der ellers er på markedet. Og den vil nok også kræve noget tilvænning alt andet lige, men man får lyst til at smage nuancerne.”

”Jeg har altid godt kunnet lide likører. Det har været lidt op og ned med likører gennem årene. Nogle gange har det været smart, og i andre perioder har det ikke. Men jeg tror også, at der kommer et boost i salget af likører nu, hvor folk tager mere stilling til, hvad det er, de drikker. Og jeg tror meget på, og det kan måske lyde lidt fjollet for nogle, at især vores forbrugere begynder at tænke kvalitet ind i alkohol. Det kan lyde lidt skævt, når man nogle steder hamre sig ned i alkohol, og det kan umuligt være sundt, men jeg tænker, at fx økologi bliver et barometer, som folk begynder at vælge mere ud fra med alkohol.”

Likøren skal også bruges til at få mere fat i det mandlige og ældre segment.

"Selv om lakrids føles maskulint, er det primært kvinder, som køber vores produkter, og likøren ændrer fuldstændig retningen, hvad det angår, hvilket bliver interessant for os."

”Et faktum er på vores produkter, at de bliver købt meget som gaver, og det er sgu bare kvinderne, der står for den del. Jeg læste engang, at kvinder udgjorde 90 procent af de kunder, som bestilte blomster på Interfloras webshop. På trods af, at alle reklamer handler om mænd, der ligger med tømmermænd på sofaen og får en burger. Og det er lidt det samme med vores kunder, det er primært kvinder.”

FORTIFIED LIQUORICE er landet på en alkoholprocent på 18. Det er forholdsvist lavt, men stadig på et niveau, hvor man ikke servicerer folk under 18 år.

”Jeg synes, det er interessant at holde alkoholniveauet lavt. Jeg ser et fremtidigt marked og tror på en forbruger, der indenfor 5-10 år ikke vil have vanvittig meget alkohol. Det vil nok ikke blive utjekket, men der vil komme fokus på, at man skal have mindre af det. Man kan bare se på markedet for alkoholfrie øl, der virkelig vokser."

Likøren er blevet til gennem mere end 50 testing sessions, hvor folk har siddet rundt om et bord og har smagt på produktet i forskellige gradueringer, alkoholindhold og smagsbarometre.

”Der har været 600 forskellige holdninger og retninger. Der er masser, der har villet have det højt på salt og alkohol, andre meget lavt på alkohol og meget sødt, der har været nogle, der direkte har villet tage vores eksisterende produkter og prøve at duplikere det over på alkohol. Jeg har sjældent kørt et projekt, hvor så mange mennesker har været uenige, og det har været min opgave at samle og sortere i alle inputs, så vi endte ud med dette produkt til sidst. Det har været en lang og sjov proces.”

Johan Bülow var kun 23, da han stiftede LAKRIDS BY BÜLOW i 2007. I 2016 solgte han aktiemajoriteten til en svensk kapitalfond for et trecifret millionbeløb, og nu har han især ansvaret for produktudviklingen.

”Jeg er stadig meget aktiv, jeg er på kontoret hver eneste dag i mange timer, og dette projekt er et suverænt eksempel på min rolle i virksomheden. Jeg elsker at skabe produkter og brands, og jeg har en forståelse for, hvorfor vi fungerer – og ikke bare kun Danmark, men hele verden – og det er mig, som tager snakken med medier og journalister. Jeg er meget passioneret omkring virksomheden, og jeg tror på, at vi på sigt bliver en ydmyg stor succes for Danmark ude i verden, og jeg synes, vi er på flot vej derud.”

”Jeg ligger det helt rigtige sted i dag, jeg har meget ansvar for noget af det allervigtigste i vores virksomhed, som er produkter og branding. Min rolle har aldrig været bedre, og virksomheden har som organisation aldrig fungeret mere optimal end nu.”

”I og med en virksomhed vokser, bliver der stillet mange flere krav til fx kommunikation. Da vi var 100 ansatte, kunne jeg stå på en ølkasse og tale til folk, så blev vi flere og flere og flere nationaliteter, som har en hel anden kultur til ledelse, som vi har, og jeg følte ikke, at det var mit game at komme derud og organisationsstrukturere.”

FORTIFIED LIQUORICE kan købes online nu på lakridsbybulow.dk og i deres egne butikker i Danmark og Tyskland fra 29. maj. Flasken koster 180 kroner for 50 cl.

"Prisen ligger en lille smule over de normale likører og lakridsbaserede produkter i supermarkeder, men det er retfærdiggørende, fordi det er lavet økologisk og af rigtige råvarer. Vi har investeret alle de parametre, som vi overhovedet kunne ned i det her produkt. Jeg synes, det er mere værd end 180 kroner. Omvendt giver det også en god mulighed for, at alle kan smage på det.”

”Jeg tror på, at vi kan have skabt et fremtidigt ikon på den danske spiritushylde, og som om 20-25 år virkelig skal være et anerkendt varemærke.”