Mauro Olivieri er maddesigner og forsøger at optimere forskellige pastatyper, så de bedre kan absorbere saucen

Mauro Olivieri er maddesigner og forsøger at optimere forskellige pastatyper, så de bedre kan absorbere saucen

Vi tænker ikke over det, men meget af den mad, vi dagligt putter i munden, er rent faktisk designet. Smag, sundhed, lethed, bæredygtighed og æstetik er nogle af de kodeord, der indgår i fooddesignprojekter. Vi har mødt Mauro Olivieri, en af Italiens førende fooddesignere. Han kan bruge flere år på at designe en ny pastatype.

Offentliggjort

Italienske Mauro Olivieri har i en årrække ernæret sig som fooddesigner. I 2006 stiftede han sammen med fem andre designkolleger virksomheden I Food Designer. I et land som Italien, hvor mad ikke bare er mad, men også noget, der helst skal se godt ud, kan det således ikke undre, at Olivieri ofte deltager i debatudsendelser på tv eller bliver inviteret til at udtale sig om mad- og design-relaterede emner hos diverse madbloggere.

"Det er ganske givet noget, som kun de færreste tænker over. Men design af meget af den mad, som vi dagligt putter i munden, er faktisk noget, der har stået på i en årrække. Vi fokuserer mest af alt på smagen af vores mad, men ofte spiller den måde, maden er udformet på, rent faktisk en utrolig vigtig rolle i hele vores spisemekanisme og efterfølgende fordøjelsesproces."

Mauro Olivieri og hans kolleger har udarbejdet et såkaldt ’Manifest over Fooddesign’, hvori de i 11 punkter beskriver, hvad fooddesign egentlig er. Det er således takket være I Food Designer og deres manifest, at den prestigefulde forening ADI, Associazione per il Design Industriale (Foreningen for Industrielt Design), nu har optaget design af mad i deres katalog over designformer.

Hvordan kan man beskrive en maddesigner?