Mauro Olivieri er maddesigner og forsøger at optimere forskellige pastatyper, så de bedre kan absorbere saucen
Vi tænker ikke over det, men meget af den mad, vi dagligt putter i munden, er rent faktisk designet. Smag, sundhed, lethed, bæredygtighed og æstetik er nogle af de kodeord, der indgår i fooddesignprojekter. Vi har mødt Mauro Olivieri, en af Italiens førende fooddesignere. Han kan bruge flere år på at designe en ny pastatype.
Italienske Mauro Olivieri har i en årrække ernæret sig som fooddesigner. I 2006 stiftede han sammen med fem andre designkolleger virksomheden I Food Designer. I et land som Italien, hvor mad ikke bare er mad, men også noget, der helst skal se godt ud, kan det således ikke undre, at Olivieri ofte deltager i debatudsendelser på tv eller bliver inviteret til at udtale sig om mad- og design-relaterede emner hos diverse madbloggere.
"Det er ganske givet noget, som kun de færreste tænker over. Men design af meget af den mad, som vi dagligt putter i munden, er faktisk noget, der har stået på i en årrække. Vi fokuserer mest af alt på smagen af vores mad, men ofte spiller den måde, maden er udformet på, rent faktisk en utrolig vigtig rolle i hele vores spisemekanisme og efterfølgende fordøjelsesproces."
Mauro Olivieri og hans kolleger har udarbejdet et såkaldt ’Manifest over Fooddesign’, hvori de i 11 punkter beskriver, hvad fooddesign egentlig er. Det er således takket være I Food Designer og deres manifest, at den prestigefulde forening ADI, Associazione per il Design Industriale (Foreningen for Industrielt Design), nu har optaget design af mad i deres katalog over designformer.
Hvordan kan man beskrive en maddesigner?