Modedetaljen: Derfor skal du købe restaurantmerch

Bær dit yndlingssted med stolthed, og hjælp dem i en svær tid. Her er vores guide til noget af det bedste restaurant- og cafémerchandise på kloden.

Modedetaljen: Derfor skal du købe restaurantmerch
Offentliggjort

Der er mange måder at iklæde sig sin personlighed. Brøndbytrøjen efter et derby, Bruce Springsteen ’Born in the USA’-koncert-t-shirten, Porsche-bomberjakken, Roskilde Festival Converse-skoene – listen er uendelig. Men restauranterne, caféerne og barerne er på togt ind i merchandise-vandene. For din yndlingsrestaurant er efterhånden lige så meget en forlængelse af dig selv, som Linkin Parks deprimerende tekstunivers var det for børn af de tidlige 90’ere. Et sted du gerne vil associeres med og gerne vil gøre opmærksom på, at du hører til.

Kendskab til byens gode steder, mad, vin og internationale restaurantlister er social kapital i disse dage. En forbandet pandemi har taget vores vandingshuller midlertidigt fra os, og som det er med så meget, ved vi ikke, hvad vi har, før vi har mistet det. Restaurantmerchandise er en kærkommen lejlighed til at vise kærlighed til de spise- og drikkesteder, du holder mest af – i en tid hvor de har brug for dig.

Rock en fed t-shirt fra din yndlingskaffebar, en mulepose fra en god deli eller noget helt tredje. Noget merchandise er decideret pænt at se på, og andet er bare autentisk og nostalgisk.

Her er vores liste af fedt mad-merchandise fra nogle af de steder (med en overvægt af kaffebarer) i verden, vi synes, der gør det bedst:

Belleville Brûlerie – Veste le laboureur

Belleville Bûlerie rister kaffe i Paris’ 19. arrondissement. Og de rister vanvittigt god kaffe, faktisk. Men forruden at slynge nogle lede bønner rundt til Paris’ bedste kaffebarer, har de også noget af de bedste merchandise i hele kaffeverdenen. Og ja, det er på verdensplan. Deres koncept er så knivhamrende skarpt, fra deres caféer til deres kaffeposer, så selvfølgelig er merch’en det også. Tag bare denne her laborant-vest, som alle de ansatte i risteriet også render rundt i, når de er på arbejde. Det er virkelig kram for kaffenørder.

St. John - Pig Apron

Fergus Henderson er en af de mest markante gastronomiske personligheder i verden, og hans restaurant St. John i London, er en af de mest skelsættende restauranter i verden. Hvis du har været så heldig at befinde dig på St. John, og gerne vil have noget memorabilia med hjem, så går de heldigvis ikke ned på merch hos Henderson og co. Blandt andet laver de et rigtig dejligt forklæde med deres klassiske anatomisk tegnede gris på, som naturligvis vil gøre dig til en bedre hjemmekok.

Prolog x OhOak - Espresso cup

Prolog på Vesterbro i København laver ikke kun noget af landets bedste kaffe, men også noget af det bedste merchandise derude. Især deres kopper, der er lavet i samarbejde med Sarah Oakman fra Bornholm, er noget af det flotteste stykke merch/kop-værk der nogensinde er serveret kaffe i. Tænk, at man kan få lov til at tage sådan én med hjem og drikke Apollinaris af lige så tosset, man vil.

Matty Matheson - Matty’s Patty’s RVCA collab

Matty Matheson åbnede i 2020 Matty’s Patty’s Burger Club i Toronto, Canada. Burgerbaren har tidligere lavet pop-ups på Hawaii og i Tokyo, og det ser ud til, at det californiske surf-brand RVCA hele tiden har haft en finger med i spillet på merch-fronten. Den nyeste og meget spraglede Matty’s Patty’s kollektion fra RVCA er den mest omfattende endnu, og er, som med de fleste fede ting, lidt kompliceret at få fingrene i. Du kan kun købe den gennem det japanske og australske RVCA-site, som det ser ud lige nu.

Acid Café - tote

Acid Café i Madrid er bare cool. Sådan rigtig cool. Det er en kaffebar, bageri, café, og du har lyst til at tage til Marid kun for at sidde og spille smart i solen udenfor. Og så kan du jo passende købe en af deres muleposer, så alle kan se, at du har været det helt rigtige sted. Deres t-shirts og kopper er også seje, så køb det hele.

Septime

Hele Septime-paraplyen af restauranter i Paris er fantastisk. Den et-stjernede Septime er moderskibet, der har smidt små fraktioner af sig selv rundt i byen, som alle sammen excellerer i sit eget felt. Og så har de merchandise til hvert sted, så du kan vælge din favorit-afdeling og fyre den af hjemme i Tørrerøvelse med lidt frankofil påklædning.

Dark Arts Coffee – Eat the rich, drink the pour

Dark Arts Coffee i Tokyo laver noget gedigent og til dels aggressivt merchandise. For at understrege den påstand, vil vi gerne have lov til at fremhæve deres nyeste ’piece’; deres strikkede elefanthue. Hvis elefanthuer ikke er din ting, så kan vi også anbefale deres 'I will kill again'-tørklæde eller 'Trip to hell'-strandtasken. De har mere merchandise, end de har kaffe på deres hjemmeside, så der er grobund for en god oser, hvis du ikke har noget at lave.

Sqirl - Market tote

Man gad godt, at Sqirl lå i Danmark og ikke Los Angeles. For hold nu op, hvor ser deres mad herlig ud. Du kender dem måske/højest sandsynligt fra deres verdenskendte ricotta-toast (som var hovedrolle i en shitstorm sidste år) med syltetøj? Hvis ikke, så skynd dig ind på deres sociale kanaler og få syn for sagen. Vi kender alle sammen den gyldne regel om, at man ikke må købe muleposer fra steder, man ikke har været. Men hey, gør dig selv en tjeneste og skid på den regel, for Sqirls muleposer er næsten lige så legendariske som deres toasts.

Momofuku - Peach Dad Hat

Man kan ikke snakke om legendarisk merchandise uden at snakke om Momofukus fersken-logo. Det har været synonymt med David Changs revolutionerende og anarkistiske tilgang til fine-dining og det asiatiske køkken, lige siden han åbnede Noodle Bar i New York tilbage i 2004. Der er et hav af merchandise at vælge imellem fra Momofuku, men denne her dad cap med det simple logo på, er nu en gang det fedeste piece.

Scarr’s Pizza - Nalgene bottle

New Yorks bedste dollar slice er en titel, mange gerne vil have på sig. Scarr’s Pizza på Lower East Side er en stærk kompetent til at tage førstepladsen. Og de har selvfølgelig også gang i noget god merchandise, så new yorkerne kan repræsentere deres yndlings slice-joint. De har en række t-shirts, men det er deres Nalgene vandflaske, du skal have fat i. Den kan købes på hjemmesiden, men skal selvfølgelig helst handles næste gang, du er i New York, ifølge merchandise-reglementet.

Dayglow x La Cabra - candle

Dayglow i Los Angeles (og Chicago) har den absolut strammeste grafiske linje i kaffegalaksen. Deres logo, look, SoMe-game, det hele. Det er så lækkert at se på. Alt deres merchandise er virkelig flot, men lige her er det deres samarbejde med det århusianske kafferisteri La Cabra, hvor de sammen har lavet et duftlys, vi vælger at fremhæve. Det skulle gerne dufte ligesom deres kaffe fra Altos i Costa Rica, og hvem elsker ikke duften af morgenkaffe i hytten hele døgnet?

Promote your local

Opstået ud af ideen om at støtte de lokale steder i København, der lider under corona, er Promote Your Local gået ind i kampen om at lave merchandise til de restauranter og butikker, der ikke selv har fået gjort noget ved det endnu. De har lige lanceret en ny kollektion med en lang række af byens mest legendariske steder. Vores yndlinge er Asien Supermarked og Le Gourmand. Hvem vil ikke gerne have en t-shirt med en stor roquefort på?

Lykke Kaffegårdar - plakater

Lykke Kaffegårdar fra Sverige brygger noget seriøst syret merchandise. Alt grafik, der kommer på deres kaffeposer, kan også købes som plakater, og selvom meget af det ligner en børnetegning, så er det sgu ret sjovt. Det er et nyt take på merchandise i hvert fald, og det kan vi godt lide. Hvis du køber en plakat sammen med din pose kaffe, får du den nærmest gratis med. Tilmed har du også mulighed for selv at vælge, om du vil have foldet eller rullet plakaten sammen under fragt. Du sparer 66% ved at få den foldet, så den fylder mindre. Sådan burde det være med flere ting.

Fritz Coffee - tote

Fritz Coffee fra Seoul, Sydkorea, har i overordentlig høj grad knækket merchandise-koden. Hele deres grafiske udtryk er så genialt skruet sammen, at selv servietterne på caféerne kan gå som merch. De har en hel linje af ’goods and gifts’, som du bare kan dykke ned i. Vi vælger at fremhæve deres sorte mulepose, fordi vi jo skal vælge et eller andet. Men det hele er godt.

Se, hvad vi ellers skriver om: Gastronomi, Design og Restauranter