Mød brødrene bag Euromans nye satireserie: ”Jeg har mødt crazy mængder af mennesker, der skifter personlighed og stil hver halve sæson. Det er jo komik i sig selv”
Mads og Anders Uhl har sammen med Euroman produceret serien ’Wuf og Worldman’, en mockumentary, der giver dig et indblik i mode- og magasinbranchen, som du aldrig har fået det før.
Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann
Brødrene Mads og Anders Uhl gik og passede deres 9-17-job på et lager i København, da vi på Euroman henvendte os. Vi havde set nogle små sketches på YouTube, og især en af deres karakterer, Arthur Wuf, der kan spidde modebranchen, som vi aldrig havde set det før, var vi færdige over.
Et produktionsselskab havde tidligere vist interesse for deres små film, men brødrene Uhl følte sig ikke helt klar på tidspunktet. Det gjorde de heldigvis nu.
”Da I kontaktede os, var det anden gang, nogle mente, at vi havde noget at byde på. Så vi blev hurtigt enige om, at det var nu, hvis det skulle være. Det her var en chance, vi ikke ville misse,” siger Anders Uhl, der ud over broren har lagerkollegaen Jesper Ersoy med som manuskriptforfatter.
De tre er nu i fuld gang med at lave satireserien ’Wuf og Worldman’, der henter inspiration fra serien ’The Office’ og mockumentarygenren generelt. I serien følger man modeikonet Arthur Wuf, der ud over at lancere sin nye tøjkollektion har planer om at lave en festival, der skal afløse Distortion.
”Det skal være ude i Ørestaden, for det er det mest unikke sted i København. Der findes ikke et sted som Ørestaden,” som karakteren siger i et afsnit.
Samtidig følger man den lettere fallerede moderedaktør Karl Iver Baxø fra bladet ’Worldman’, der i kampen mod røde tal håber, at Arthur Wuf vil give et interview og måske oven i købet være med til at skabe et nyt magasin. Et magasin for alle.
”Worldman er jo kun for mænd, og vi fraskriver halvdelen af læseren. Lad os lave et magasin for begge køn.”
Hvor har I fået inspiration til de her karakterer?
”En figur som Arthur Wuf findes næsten i virkeligheden,” fortæller Mads, der har arbejdet med indkøb af tøj i flere Vesterbrobutikker.
”Jeg har mødt crazy mængder af mennesker, der skifter personlighed og stil hver halve sæson. Det er jo komik i sig selv.”
Anders: ”Når man kommer ind på en cafe, skal alt se tilfældigt ud, ikke to stole må være ens. På samme måde er det med modeverdenen, hvor alt skal være så unikt og specielt. Det skal helst se ud, som om man lige er vågnet, men hvorfor har du så seks tophuer på, en halskæde og en v-hals ned til skridtet? Det er sjovt at udstille.”
I kender lidt til modeverdenen, men hvordan har I kunnet gengive magasinbranchen?
”Da vi var til vores første møde herude på Euroman, så vi med det samme, at det var et fantastisk miljø og sted at skabe en masse idioter, ha ha. Så det har vi gjort.”
I har fået musikeren Ankerstjerne, der måske er mest kendt for at skrive musik til Rasmus Seebach, til at spille magasinets chefredaktør – et rigtig dumt svin?
”Jesper er venner med ham og har altid sagt, at han er sjov. Allerede ved første møde havde han selv rigtig mange gode ideer, og vi grinte meget. Jeg tror, at det er rart for ham at svine folk til uden at skulle tage hensyn til et eller andet image. Han er blevet en blanding Karl Lagerfeld, Alec Baldwin i ’30 Rock’ og ham den onde i ’Inspector Gadget’, der altid aer en hvid kat.”
Du kan følge føljetonen om Wuf og Worldman på euroman.dk fra onsdag den 25. april.
LÆS OGSÅ: Kvinder og komik - Ditte & Louise: "Rigtig mange sjove mennesker er depressive typer"
LÆS OGSÅ: Signe Molde: Det her kan gøre mig pinligt berørt
LÆS OGSÅ: 10 sønderjyske vendinger, som alle burde bruge
Se, hvad vi ellers skriver om: Satire, Video, YouTube og Euroman tv