IKEA Instagram

Ny IKEA-reklame stikker til alle, der poster madbilleder på Instagram

Morale: Slap af, og vær til stede i nuet.

IKEA Instagram
Offentliggjort

Vi kender alle typen.

Du har netop fået din mad serveret, og inden du endnu har nået at få et overblik over, hvad der rent faktisk er på tallerken, har din ven trukket telefonen frem og er i gang med at dokumentere måltidet fra alle vinker. Tilsat et godt filter og et hashtag, fx som #foodporn, er det få minutter efter delt på Instagram.

IKEA siger nok er nok, og slår i deres seneste kommercielle fremstød et slag for, at måltider skal bringe folk sammen og få dem til at slappe af i hinandens selskab.

Videoen kigger tilbage til det 18. århundrede, hvor smartphones selvsagt var ikke-eksisterende, og hvor god mad var en luksus forbeholdt eliten. Her følger vi et familiemåltid, der skal dokumenteres på gammeldags manér med et portrætmaleri, der efterfølgende fragtes rundt for at få direkte feedback på værket.

Den humoristiske reklame er en klar samfundskritik af vores mobildominerende hverdag, og selvom IKEA vil selvfølgelig udover den moralske prædiken også gerne vil sælge deres møbler, kan man kun bifalde budskabet. Om det så stopper folk fra at tage billeder af deres mad? Næppe.

Se hele videoen her:

LÆS OGSÅ: Rytteriet: Det skal gøre lidt ondt, før det er sjovt

LÆS OGSÅ: 11 beviser på at Svend Brinkmann styrer de sociale medier

LÆS OGSÅ: Den Korte Radioavis: Der er hele tiden noget, jeg er vred og sur på verden over, og derfor er det dejligt at lave Kirsten Birgit og få afløb for det”

Se, hvad vi ellers skriver om: Ikea, Reklame og Instagram