25-årige Julius har skabt en virksomhed, som nogle af landets bedste kokke sværger til

På blot syv år har Julius Schiller, stifter og direktør i Gastrotools, der laver køkkenudstyr, banket et foretagende på benene, som topkokke i ind- og udland ikke kan leve uden. Her fortæller han om et vigtigt opkald med Søllerød Kros chefkok, om at blive blåstemplet af de bedste og om at gøre op med en støvet branche.

25-årige Julius har skabt en virksomhed, som nogle af landets bedste kokke sværger til
Offentliggjort

Hvad holder dig vågen om natten?

”Der er sjældent noget, som holder mig vågen. Jeg kan stort set sove igennem alt.

Når det alligevel sker, at jeg ligger søvnløs, skyldes det oftest nye idéer til produkter, kreative samarbejder eller strategiske tiltag. Første gang, jeg for alvor oplevede det, var i 2016 i efterårsferien, mens jeg gik i gymnasiet, hvor jeg for første gang fik idéen til Gastrotools. Der var tre nætter, hvor jeg lå vågen og forsøgte at samle tankerne. Søndag den 23. oktober, sidste dag i ferien, blev Gastrotools oprettet i CVR- registret.”

Hvem er din vigtigste medarbejder?

”Jeg har ikke én medarbejder, som er den vigtigste, men jeg har mange, som jeg ikke kunne undvære. I mit daglige arbejde arbejder jeg nok tættest sammen med min partner Anton, som jeg har kendt, siden jeg var syv år. Min anden partner Magnus, som har ansvaret for vores markedsføring, mødte jeg gennem Anton, da de startede en række virksomheder sammen i gymnasietiden. De to blev hurtigt mine nærmeste sparringspartnere, og i 2019 besluttede jeg mig for at invitere dem med om bord i Gastrotools.

Dengang havde jeg lager og kontor i min lejlighed på Nørrebro, hvor min roomie hjalp mig med at pakke og tage telefonen, når jeg ikke selv kunne. Vi nåede at pakke i omegnen af 7.000 ordrer fra min fars kælder og lejligheden på Nørrebro, før vi rykkede det hele ud i et lagerlokale – og til sidst outsourcede opgaven til en tredjepartsløsning i Nordjylland.

Siden har jeg bevæget mig over i en rolle, hvor jeg primært fokuserer på udviklingen af vores produkter, brand og kommunikation. Det kunne jeg ikke gøre, hvis ikke jeg havde haft så mange dygtige og ambitiøse mennesker omkring mig. Vores dygtige videograf Daniel og Content & Community Manager Gustav fortjener også et stort 'skud ud'.”

Hvornår står du op?

”Mit vækkeur ringer klokken 6.30, og jeg cykler typisk mod kontoret på Frederiksberg klokken 8.30. De to mellemliggende timer bruger jeg gerne i et roligt tempo med en podcast i ørene og en kop kaffe i hånden, mens jeg danner mig et mentalt overblik over dagens vigtigste opgaver. På en god dag tager jeg podcasten med på løbetur eller i træningscentret.”

Hvad spiser du til frokost?

”Vi får leveret frokost på kontoret, så det varierer bredt med udgangspunkt i et grøntbaseret køkken. Generelt synes jeg, frokost er et undervurderet måltid, som alt for ofte ender med en stribe rugbrødsmadder. Jeg er vild med frokost og tager mig gerne god tid til at lave og spise frokost i weekenden.”

Hvad var din skærmtid på din iPhone i sidste uge?

”2 timer og 12 minutter om dagen. Jeg har slået samtlige notifikationer fra, så jeg kun forstyrres af min iPhone, når bestemte personer ringer eller sender mig en sms. Det var lidt angstprovokerende i starten, men du opdager hurtigt, at beskeder på Instagram og gruppechats på Messenger sjældent kræver din umiddelbare opmærksomhed. Jeg bruger mange timer foran computerskærmen, når jeg arbejder – og jeg elsker det. Men jeg har ikke brug for at kigge på en skærm, når jeg har fri. Af samme årsag har jeg ikke et tv i min stue.”

Hvornår tager du fejl?

”Jeg tager ofte fejl. Mine forudsætninger for at skabe et succesfuldt køkkenbrand er primært baseret på en dyb passion for god mad, håndværk og den gode historie. Så jeg bliver nødt til at prøve mig frem, lære nyt og alliere mig med folk, som er klogere end mig. Det er en balance, hvor jeg skal tillade små fejl, så vi kan agere hurtigt og tage chancer uden at spille hasard med vores vigtigste opgaver. Lige nu arbejder vi på den største og vigtigste produktlancering, vi nogensinde har haft, som er en serie af gryder og pander i professionel kvalitet. Der har været et utroligt langt tilløb, som startede for cirka to år siden.

Vi har efterhånden et fantastisk netværk af nogle af landets dygtigste kokke, som vi spørger til råds, så meget vi kan, når vi laver nye produkter. Og så bruger vi utroligt lang tid på at finde de rigtige producenter. Sidste år tog vi til Italien, hvor vi besøgte fem forskellige producenter, vi havde udvalgt efter en lang række videomøder. Her mødte vi en fantastisk familievirksomhed, som har eksisteret i mere end 130 år. Den produktekspertise og håndværkstradition fra producenterne kombineret med inputs fra dygtige kokke har afværget en del fejl i udviklingen af den kommende serie.

Og lige nu bliver serien tryktestet i professionelle køkkener, og det giver en ro i maven at vide, at nogle af landets – og verdens – bedste kokke har blåstemplet vores arbejde.”

Hvordan fejrede du sidst en succes?

”Sidste år blev vi indstillet til E-handelsprisen 2023. I foråret fik vi et opkald om, at vi var kommet i top-5 i vores kategori. Det fejrede vi spontant med en flaske champagne på kontoret. Royal Copenhagen endte med at løbe med sejren, så vi måtte nøjes med en andenplads, som vi fejrede med en middag i byen. Mere aktuelt har vi lanceret vores nye stegeplade, som er blevet en stor succes – og som har været med at til at redde omsætningen hen over sommeren. Det skal vi helt sikkert fejre med en middag i starten af september, hvor to af vores dygtige medarbejdere også starter på fuld tid.”

Hvad er din dårligste, arbejdsrelaterede vane?

”Helt klart at have for mange bolde i luften på en gang. Jeg har stadig mange roller i virksomheden, så det er ikke til at undgå, men jeg øver mig i at prioritere og sige nej til opgaver, som tager fokus fra de vigtige ting. En anden dårlig vane er at sidde for længe med en opgave ved skrivebordet. Det kan skabe et snævert fokus, som jeg øver mig i at bryde bevidst med jævne mellemrum. Helst ved at sætte mig selv i en ny fysisk kontekst – fx på en messe, leverandørbesøg, eller når vi optager video med dygtige kokke. Det giver næsten altid nye idéer og feedback, jeg kan tage med tilbage på kontoret.”

Hvad er dit vigtigste arbejdsredskab?

”Jeg bruger meget tid på produktresearch, grafisk arbejde, tekster, skitseringer og udkast til nye produkter samt kommunikation med teamet og vores producenter. Stort set alt i vores forretning foregår digitalt, så mit vigtigste redskab må være min MacBook.”

Hvornår ville du ønske, at du havde mindre ansvar?

”Jeg tror, at ønsket om mindre ansvar kan opstå på grund af dissonans mellem egne ressourcer – tid, erfaringer og støtte fra kolleger – og opgaverne foran dig. Eller når jeg står over for en stor opgave, som jeg ikke selv har indflydelse på. Det er ingen hemmelighed, at jeg arbejder meget, men jeg har også en enorm indflydelse på mit arbejde, og hvordan det skal løses. Og så har jeg et fantastisk team, som løfter en stor del af ansvaret.

Derfor ser jeg også min vigtigste ledelsesmæssige rolle som et slags heppekor og formidler af arbejdsværktøjer, som sætter alle i virksomheden i stand til at gøre en god indsats. Som leder mener jeg, at man bør være klar til at give ansvar videre, også på områder som jeg teknisk set har det ultimative ansvar for.”

Er der nogen fordomme forbundet med at være en ung leder?

”Jeg oplever faktisk sjældent fordomme baseret på min alder. Vores kunder og samarbejdspartnere kan se, at vi gør os ekstremt umage med vores arbejde og produkter, og det er klart min oplevelse, at vi bliver heppet på. Men selvfølgelig skal vi bevise, at vi har en berettigelse i markedet, og det motiverer mig til at udfordre branchen og gøre tingene på nye og bedre måder. Særligt i en tid, hvor billige nonstick-pander stadig er big business. Det vil vi gerne gøre op med.

Jeg kan godt forestille mig, at der kunne være en vis skepsis, når en ung mand på 25 år indleder en dialog med en producent, som måske har eksisteret i mere end 100 år. Den skepsis må vi bare neutralisere ved at gøre vores arbejde godt. Faktisk er det ikke unormalt, at vi møder utroligt anerkendte kokke, som normalt ikke indgår i kommercielle samarbejder, men som gerne vil os, fordi de kan mærke en ægte passion, seriøsitet og respekt for deres integritet.

Vores branche domineres af traditionelle, gamle brands, og derfor mener jeg, at det er en fordel, at vi er yngre. Vi er relativt ufarvede af, hvordan andre i branchen driver deres forretning og henter oftere inspiration fra andre industrier, som har gennemgået en større disruption.”

Hvad er det vigtigste telefonopkald, du har lavet?

”I 2017 lancerede jeg Gastrotools første serie af køkkenknive. Det var vigtigt for mig at validere produkterne og rådføre mig hos nogen, som arbejder professionelt i et køkken. Derfor besluttede jeg mig lidt naivt for at kontakte nogle af landets bedste kokke. Mange vendte aldrig retur, mens andre høfligt takkede nej.

Efter noget tid fik jeg hul igennem til køkkenchefen fra Søllerød Kro, Brian Mark Hansen, som tidligere i år vandt det uofficielle verdensmesterskab for kokke, Bocuse d’Or, og som er enormt anerkendt i branchen. Vi aftalte, at jeg skulle sende nogle produkter til ham, som han kunne teste i køkkenet. Efter et par uger ringede han tilbage og gav grønt lys til, at vi kunne komme forbi og lave en video, som jeg måtte bruge i vores markedsføring, hvis jeg til gengæld leverede knive til alle kokkene.

Der er ingen tvivl om, at den generøsitet, han viste mig dengang, både gav mig endnu mere blod på tanden og samtidig sparkede dørene ind til det ambassadørprogram og brand, vi har i dag.”

Se, hvad vi ellers skriver om: Penge og Business