De unge ledere: Nima Tisdalls Blue Lobster giver fiskeindustrien hovedpine

26-årige Nima Tisdall er medstifter af Blue Lobster, der gør det nemmere for private og professionelle at købe friskfanget fisk. Her fortæller hun om at være B-menneske i en industri for A-mennesker, samt hvorfor hun kun spiser fisk, der kommer fra hendes egen platform.

De unge ledere: Nima Tisdalls Blue Lobster giver fiskeindustrien hovedpine
Offentliggjort

Hvad holder dig vågen om natten?

”Vi har vendt op og ned på en industri. Vi har skåret auktioner, grossister og opkøbere ud for at forbinde fiskere og forbrugere direkte med hinanden - med det primære formål om at gøre det muligt at drive bæredygtigt fiskeri i Danmark. Så det siger sig selv, at der er nogle, der er sure på os. Men som vi vokser, bliver begrebet ’os’ jo større - det er pludselig ikke kun mig og Christine (Hebert, medstifter, red.), der skal stå på mål for visionen. Det er også vores fiskere, kunder, samarbejdspartnere og team, der bliver skubbet til af den tunge industri. Det ansvar vejer. Jeg kan bruge rigtig mange nætter på at tænke på alle de søde, modige og trodsige mennesker, som er med på den her omstilling. Det er både megafedt at mærke, at vi har fat i noget, og meganervepirrende at vide, at for hvert skridt vi tager, bliver modstanden hårdere.”

Hvornår står du op?

”Fiskeriet er jo verdens mest nederen industri at arbejde i, når man ikke er morgenmenneske. Jeg er klassisk natteravn, som arbejder allerbedst mellem 22.00 til 3.00, hvor jeg får ufatteligt meget kreativ energi. For tiden starter jeg nok med at arbejde derhjemme mellem 6.00 og 7:00, hvor det primært handler om koordinering, opkøb og andre hastesager. Det er en tidlig start for nogle, men en sen start i fiskeriet.”

Hvad bestiller du, når du spiser forretningsfrokost?

”Jeg er er megadårlig til at huske at spise frokost. Jeg er typen, der helt glemmer sulten, hvis jeg først er i arbejdsmode og sagtens kunne gå en dag uden at spise eller drikke, hvis der ikke er nogen, der minder mig om det. Heldigvis har vi vores fantastiske backender Sean Powell, der altid når at råbe op: “Jeg er sulten!” Så får vi bestilt noget udefra eller tager i kantinen.

Jeg er ikke vegetar, men forsøger at spise så lidt kød som muligt - og her kan frokosten være et nemt sted at spare. Jeg spiser stort set aldrig fisk, der ikke er vores egne. Når man først har kigget bag kulisserne og ved, hvor lang en rejse, de fleste kantine- og sandwichfisk har været på, finder man fiskeretterne en smule uappetitlige. Tanken om en bomtrawlet fisk, der har været kvast i et net sammen med hundredkilovis af andre fisk og derefter sejlet hjem over flere dage fra de britiske farvande - det er ikke lækkert at få i munden.”

Nima Tisdall

Stiftede med veninden Christine Hebert Blue Lobster ved siden af studierne i erhvervsøkonomi og politik på CBS. Appen gør det muligt for virksomheder, restauratører og privatpersoner at handle direkte med fiskerne, så fisken leveres så friskt som muligt med udgangspunkt i dagens fangst. Tisdall og Blue Lobster blev i 2019 fremhævet som et globalt forbillede af Barack Obamas innovationsfond.

Hvad var din skærmtid på din iPhone i sidste uge?

”Av, den ligger på 44 timer og 52 min (knap 6,5 time om dagen, red.). Jeg bruger min telefon rigtig meget, mest på Slack, Instagram og vores egen app. Lige netop sidste uge føler jeg nu godt, jeg kan forsvare. Vi åbnede nemlig op for vores app, så private kunder også kunne bestille frisk fisk. Derfor fik vi en masse henvendelser fra kunder, primært via Instagram. Vi lavede en “diskret launch”, hvor vi kun delte nyheden på Instagram Stories, og allerede indenfor få dage havde vi hundredvis af tilmeldinger. Alt i alt gik der klart noget ekstra tid på telefonen med kundeservice.”

Hvad er dit vigtigste arbejdsredskab?

”Mennesker. Folk ved vildt meget og er gode til sygt mange ting. At opleve folk i deres element er noget af det mest ophidseende og inspirerende i hele verden. Derudover er jeg enormt bevidst om, at jeg selv kun kender til en lille brøkdel af, hvordan verdenen fungerer, og selvom jeg brugte hele mit liv på det, ville jeg ikke kunne lære alt. At lære fra andre og lytte til andre er det vigtigste, når man er ved at bygge noget nyt op.”

Hvornår ville du ønske, at du havde mindre ansvar?

”Ofte. Jeg stiller høje krav til mig selv og andre med ledelsesansvar om, at man som leder altid skal stå tilbage med en ansvarsfølelse. Hvis ens medarbejder har klokket i en opgave, er det ledernes ansvar, typisk som følge af, at: 1) der var ikke givet effektiv feedback, 2) der lå ikke en ordentlig forventningsafstemning fra start eller 3) personen var ikke den rette til opgaven. Som selvstændig vågner man hver morgen og skal selv bestemme: ’Hvad er det vigtigste i dag?’. Det ansvar kan være det fedeste på en god dag, men drænende på dag, hvor man helst bare gerne vil lave noget hjernedødt.”

Er der nogen fordomme forbundet med at være en ung leder?

”Der bliver altid sat spørgsmålstegn ved, at man er ung, og om man har erfaring nok. Men folk finder altid på noget at have fordomme omkring: køn, uddannelse, baggrund, karisma. Det vigtige er, at man ikke lader andre folks forestillinger om, hvem man er, have indflydelse på, hvad man gør. Jeg tror oprigtigt ikke på, at der er så stor forskel på unge- og ældre ledere. Mange mener også, at ungdommen er dygtigere til iværksætteri. Det, tror jeg heller ikke, er retvisende. Man kan være en oldgammel, kedelig 23-årig eller en ung 76-årig med krudt i røven.”

Hvordan fejrede du sidst en succes?

”Jeg fejrede min sidste succes i går, fordi jeg efter to år med Blue Lobster fik udlevet min drøm om at købe brandede poseklemmer. Hver eneste gang vi har talt branding, har jeg talt ørene af resten af teamet om poseklemmer, fordi jeg synes det, kunne være så fedt at efterlade et lille minde hos vores kunder. Fisken er spist, indpakningen er smidt ud, hvordan skal man så huske oplevelsen af at spise en pivfrisk fisk, som lige var hevet op af havet? Hvordan kommer man i dagligdagen til at huske på naturen under vandets overflade? Man bruger sin fantastiske, praktiske Blue Lobster poseklemme! Det er selvfølgelig ikke verdens største succes, men det symboliserer også, at vi endelig er kommet ordentligt i gang hos privatkunder, og det er dejligt. Og så handler det jo om at fejre de små ting. Både i livet og i iværksætteriet.”

Se, hvad vi ellers skriver om: Ledelse, Iværksætter, Fisk og De unge ledere