Han skulle egentlig bare lige arbejde et halvt år, inden han skulle ud og rejse som en del af hans sabbat år efter gymnasiet. I den lille butik Unisport finder han et perfekt studiejob, hvor han kan færdes blandt hundredevis af fodboldtrøjer, der fylder hver eneste kvadratmeter i den meget lille butik på Vesterbrogade i København. Siden han var lille dreng, har han fulgt Juventus, så her var han på hjemmebane.
Det er i 2004, og forretningen begynder så småt at starte handel på nettet op. Hver ordre tikker ind på mail, og det er altid spændende mandag morgen, når de kan se, hvor mange der er kommet i løbet af weekenden.
"Jeg stod for det hele. Hvad enten det var det grafisk arbejde eller at finde varer på hylderne. Det var et meget simpelt system. Jeg pakkede det hele i en blå Ikea-pose og løb ned med det på posthuset,” fortæller Filip Domagala.
Vi sidder i Unisport.dks nye flagship-store, som netop er åbnet på Strøget i København, og hvor der stadig lugter af maling. Interaktive storskærme møder én, når man træder ind, og ved endevæggen på den øverste etage har de udstillet tidlige prototyper af berømte fodboldstøvler. De har også flere af Messis efterhånden omfattende samling af Ballon D’or-priser, der hvert år gives til verdens bedste fodboldspiller.
I dag er Filip Domagala 29 år og administrerende direktør for Unisport.dk. Allerede som 21-årig blev han sat i spidsen for virksomheden, der inden for de seneste år har ekspanderet voldsomt på nettet først til vores nabolande og siden England, Tyskland og Holland. De er gået fra blot fire ansatte til i dag at være over 100.
Filip sidder i butikkens bur, hvor man kan teste fodboldstøvler. Foto: Andres Houmann.
Fodboldtrøjer, støvler og handsker er som alt andet omkring ’det smukke spil’ i dag big business. De største brands og klubber konkurrerer hver eneste sæson om at sælge flest trøjer, og store navne som Ronaldo kan finansiere deres eget spillerkøb ved salg af trøjer med deres navn på. Mens Nike har Barcelona og Manchester United har adidas Real Madrid og Bayern München. Det er krigen om milliarder af kroner.
Filip kom ind i den kamp direkte fra Gl. Hellerup Gymnasium, hvorfra han er matematisk student. Og hvad der var meningen skulle være et lille bijob i en hyggelig lille biks blev i stedet en lovende karriere i spidsen for en hurtigt voksende international virksomhed.
”Jeg havde egentlig søgt og var kommet ind på CBS. Men valgte at sige nej tak. Det var meget mere spændende, at man hver dag kunne komme ind og være med til at gøre og ændre noget. Se tingene ske. Det var noget andet end at have tysk og oldtidskundskab i gymnasiet. Det var en iværksætter-virksomhed, og hele det der entreprenør-skab var super cool,” fortæller han.
LÆS OGSÅ: Sådan leder du primadonnaer: ”Skab en mission der er større end bundlinjen”
Unisport.dk får efterhånden stadig flere henvendelser via deres hjemmeside, og Filip bliver hurtigt ansvarlig for e-handlen, der stadig i midten af nullerne er i sin spæde begyndelse. Gennem nettet vokser den lille butik hurtigt ud over sine snævre rammer.
”Jeg har ikke nogen titel på det tidspunkt,” fortæller han.
Sådan så den oprindelige lille butik ud. Her er det Henrik, Unisports grundlægger. Foto: Privat.
I 2006 vil de to stiftere af butikken gerne prøve noget nyt og sætter virksomheden til salg. I overgangsperioden, indtil de har fundet nogle nye ejere, bliver Filip og en kollega, Daniel Hansen, sat til at lede virksomheden. Filip bliver administrerende direktør.
”Jeg lærte det hele hen af vejen. Min filosofi var bare at tage de muligheder, der kom, og så løse det hen ad vejen. Hvis jeg var kommet ind senere, ville jeg have fundet det overvældende, men jeg følte, at jeg havde været med hele vejen,” siger Filip om virksomheden, der på det tidspunkt er vokset til 15 medarbejdere.
Det bliver en kapitalfond finansieret med islandske midler, der overtager Unisport, og på trods af Filips unge alder vælger de at fortsætte med ham i spidsen. Ikke mindst fordi det går godt.
”Alt kørte jo i den tid, så de har nok bare tænkt, hvad fanden?” siger Filip Domagala og griner.
Men ikke lang tid efter hele klapper finanskrisen om hele markedet. Forbruget falder, og kapitalfonden med den islandske bank i ryggen skal skille sig af med det hele. Midt i en af de største finansielle kriser i et århundrede vælger Filip Domagala en ny strategi for Unisport.
LÆS OGSÅ: Dengang jeg begik en kæmpe fejl – og hvordan jeg kom videre
Mens de fleste online-butikker prøver at begrænse opkald, de skal besvare for at spare, forsøger Unisport at blive endnu mere serviceminded. Her har de fx som målsætning at tage telefonen inden for 10 sekunder.
”Vi valgte den strategi, fordi det var en, vi havde kontrol over. Hvad konkurrenterne valgte at gøre med priserne eller udvalget, var vi ikke herre over. Men vi kunne selv sørge for, at kunderne følte sig godt behandlet, når de handlede hos os. Vores naive tanke var, at vi skulle være flinke, når folk ringede. Uden egentlig selv at vide det skabte vi det fundament, vi står på i dag.”
Filip i den nye butik på Strøget, der netop er åbnet. Foto: Andreas Houmann.
Alt viden om, hvordan man leder en hastigt voksende virksomhed, der nu også opererer på mange sprog, har han måttet samle op undervejs. Den største kilde kommer selvfølgelig derfra, hvor hans forretning er vokset – på nettet.
”Jeg har brugt Google rigtig meget. Hvordan ansætter man folk? Hvordan laver man et budget? Jeg har set YouTube-videoer, læst mange blogs, bøger og ladet mig inspirere af andre der gjorde det godt. Folk er meget villige til at dele erfaringer, hvis man også selv åbner lidt op.”
LÆS OGSÅ: Erik Sviatchenko om krise i København: "Det var, som om jeg gav slip der"
Nye ejere kommer til, og de kan se et endnu større potentiale i Unisport.dk. Sammen planlægger de at ekspandere ud over landets grænser. Først laver de en svensk og en norsk hjemmeside, og da også hurtigt bliver en succes lancerer de Holland og Tyskland, samt en international engelsk side. Det er her, de største klubber findes, og selvfølgelig også her konkurrencen om det lukrative spilletrøje-salg er allerstørst.
Markedsføringen sker primært online, hvor de konstant kan overvåge og kontrollere, hvordan det går.
”Hvis man køber fx tv-kampagner, booker man det lang tid i forvejen, og du har meget lidt styring på, hvordan det vil gå. På nettet kan vi konstant skrue op eller ned efter behov,” forklarer han.
Et af de steder, de også formår at skabe opmærksomhed, er på de sociale medier. På samme måder som e-handlen går det også her hurtigere, end de selv havde regnet med. Allerede fra første dag på Facebook strømmer fansene ind. Opmærksomheden vælger de hurtigt at bruge på andet end blot at sælge produkter, og de laver blandt andet anmeldelser og interviews med spillere.
”Noget af det seneste, vi har lavet, er et interview med Eden Hazard, hvor vi har været i London og møde ham. I stedet for at snakke med ham om fodboldstøvler, prøver vi at gå efter at fortælle hele hans historie.”
Hele deres store succes er skabt på nettet. Alligevel vælger de nu at åbne en fysisk butik. På samme måde som Amazon netop har gjort det efter at have smadret nogle af de største butikskæder i USA.
”Vi tror meget på, at blandingen af online-salg og fysiske butikker er fremtiden. Indtil videre er det kun et hovedstads-fænomen. Det vil sige, at den næste butik er planlagt i Stockholm eller Oslo. Vi gør det også for, at folk skal komme til at kende os bedre ude i verden.”
I det kommende år vil de også åbne for online-salg i Frankrig. Og der er ikke noget, der tyder på, at Filip vil sænke farten foreløbigt.
”Champions League og EM er blevet udvidet med flere hold. Ligakampene vises nu også spredt ud over hele weekenden. Fodbold har aldrig været så eksponeret, som det er nu. Og det har aldrig været større. Det lever vi godt af. Mit mål er, at jeg om få år skal stå i spidsen for en virksomhed, der er en hel del større end i dag.”
LÆS OGSÅ: "En norsk landstræner i fodbold, er det ikke lidt som en græsk finansminister?"
LÆS OGSÅ: Arne er storyteller, spinning-instruktør – og vejer 110 kilo
LÆS OGSÅ: Lider Eriksen af Wozniacki-syndromet?