Kommunikationschef Jonas Schrøder: ”Det er oftest, når man affejer en sag eller ikke får sat sig godt nok ind i den, at man får hvirvlet sig ind i en shitstorm”

Kommunikationschef Jonas Schrøder: ”Det er oftest, når man affejer en sag eller ikke får sat sig godt nok ind i den, at man får hvirvlet sig ind i en shitstorm”

Jonas Schrøder er kommunationschef hos Rema 1000, og her har hans evne til at bruge sin egen person i sin virksomhedskommunikation på blandt andet LinkedIn og Twitter høstet roser i branchen. Vi har talt med ham om sociale medier, at håndtere en shitstorm og mere til.

Offentliggjort

Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud for dig?

"Jeg møder omkring kl. 8, hvor jeg gennemgår mine mails og får ordnet diverse praktiske opgaver. Derefter gennemgår jeg dagens aviser og vurderer, hvorvidt der er sager, vi skal gå ind i, holde os ude af eller være opmærksomme på. Der sker utroligt mange ting på samfundsplan rent politisk og forbrugermæssigt, som vi skal forholde os til.

For eksempel afholdt erhvervsministeren for nyligt et pressemøde, der handlede om inflationen og priserne i dagligvarehandlen. Her analyserede vi på, hvad erhvervsministeren måske gik ud med, og hvorvidt der kunne være noget, vi skulle forholde os til. Vi skulle finde ud af, hvorvidt det var en fordel for os i at gå ind i emnet og eksempelvis markere, at vi er billigst, eller om vi bare skulle lade sagen forme sig selv rent politisk."

Har du oplevet, at der har været ekstra travlt efter inflationen og de voldsomme prisstigninger?

"Der har været en del flere kunder, som har kontaktet vores kundeservice, fordi de synes, at prisstigningerne er voldsomme. Dagligvarerne er blevet et af symbolerne på inflationen, fordi det påvirker alle meget synligt, og det rammer lokalt."

Hvad er den største arbejdsmæssige fejl, du har lavet?

"Jeg har lavet masser af fejl, men jeg prøver generelt at lade være med at gøre tingene op i fejl eller ikke-fejl. Derfor dvæler jeg ikke ved mine fejl mere. Jeg plejer at sige, at de, der laver noget, laver fejl. Rammer jeg nogenlunde i midten af skiven 80 procent af tiden, er jeg egentlig godt tilfreds."

Så du fejrer heller aldrig dine succeser?

"Jeg gør, hvad jeg kan for at undgå, at perfektionisme bliver et mål i sig selv. For jeg tror ikke på, at man bliver klog eller lykkelig af kun at have det for øje.

Derfor er det også trist at se den yngre generation, der er så negativt præget nulfejlskulturen. For det er ikke en tilstand, der ønskes for noget menneske. Jeg synes ord som 'fejl' og 'succes' skaber nogle ængstelige billeder for mig, for når man fokuserer på det, bliver tingene aldrig gode nok.”

Hvordan endte du som kommunikationschef hos Rema 1000?

"Efter en række år i både Jysk og Salling Group havde jeg lyst til at være selvstændig. Det havde jeg været før og var begyndt at savne det. Jeg annoncerede min nye vej på LinkedIn i januar 2019, og et stykke tid efter faldt jeg i snak medindkøbs- og marketingdirektøren i Rema 1000, Anders Jensen.

Samtalerne udviklede sig, og det endte med, at de tilbød mig jobbet som kommunikationsansvarlig. Jeg var den første i dén stilling i Rema 1000 Danmark. Indtil da havde de haft et bureau til at løse opgaven. Det var en utroligt spændende mulighed, og det tiltalte mig, at jeg kunne være med til at forme jobbet og præge det i den retning, som jeg ønskede.

Kort tid efter jeg startede, udbrød Covid-19, og telefonerne ringede konstant. Der var et stort fokus på dagligvarehandlens måde at håndtere det på. Så allerede tidligt i forløbet var der godt gang i jobbet. "

Hvad kan holde dig vågen om natten?

"Generelt sover jeg fint, men da jeg var yngre, kunne det godt fylde en masse for mig, hvis jeg vidste, at jeg skulle ud udtale mig offentligt eller præstere dagen derpå. Jeg var uerfaren i at stille mig op og tale foran andre, og den angst fyldte meget for mig. Jeg gerne ville gøre det godt, men var bange for at fejle. Jeg var utroligt opsat på at vise mig selv og min chef, at jeg kunne gøre det godt og rigtigt. Jeg havde et overdrevet syn på at leve op til de forventninger, som jeg i mit hoved forestillede mig, at omverdenen havde til mig.

I dag har jeg selvfølgelig fået mere erfaring, men har det har også hjulpet mig at skifte fokus. I stedet for at koncentrere mig om, hvad jeg selv vil kommunikere ud, og hvad mit endelige budskab er, prøver jeg at være nysgerrig og åben. Jeg har skiftet fokus fra at være overfokuseret på målet til at værdsætte processen. Det har fået mig til at slappe mere af i min formidlerrolle."

Jonas Schrøder

Født i 1977. Bor i Mårslet lidt uden for Aarhus med sin kone Camilla og deres tre børn, Hannibal, Julius og Augusta. Uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole. Har tidligere arbejdet for blandt andet Salling Group, Jysk, Berlingske og Aller Media. Tiltrådte som kommunikationschef i Rema 1000 i maj 2019, hvor han i dag har to mand ansat i sin afdeling. Spiller golf med familien i sin fritid.

Hvordan navigerer man bedst i shitstorm som kommunikationschef?

"Det gør man ved at give kritikerne lidt kærlighed. Det er vigtigt at være nysgerrig og turde gå ind i en dialog med modparten. For det er klart; har man har lavet en brøler, må man lave det om. Vi svarer altid alle kunder, der skriver eller ringer ind, og gør alt, hvad vi kan, for at finde en god løsning for kunden. Det kunne godt være derfor, at vi ikke har haft flere shitstorme i Rema 1000, end vi har.

Det kræver også, at man tager sig tid og undersøger emnet grundigt, inden man går ud og siger et eller andet. For det er oftest, når man ikke har haft tid til at sætte sig ind i en sag eller bare affejer en sag med et nonchalant svar, at man får hvirvlet sig ind i en shitstorm.

Jeg kan generelt godt lide at deltage i de principielle diskussioner, der til tider kører i medierne. Et eksempel kunne være debatten om, hvorvidt Eskimo-isen skulle skifte navn. Jeg synes, det er vigtigt, at man som en stor dagvigvarekæde giver sit besyv med i diskussioner som disse. For der er ikke noget, der er så sort og hvidt, som det til tider kan blive fremstillet som.

Vi havde også en sagfor et par år siden, hvor dyreværnsorganisationen Anima prøvede at starte en shitstorm imod os. De ville have vores såkaldte turbokyllinger af racen Ross 308 ud af vores kølediske. Selvom det absolut ikke er den race, der har det bedste liv, er den trods alt godkendt af EU.

Og selvom vi langt hen ad vejen var enige, er det er ikke en omstilling, der sker fra den ene dag til den anden. For vi vil kun købe danskproduceret kylling, og selvom vi også ønsker bedre vilkår for dyrene, kan vi ikke bare gå ud og tvinge producenterne til at omlægge deres produktion fra den ene dag til den anden.

Man kan altid diskutere, om det gik for langsomt, men Anima krævede, at vi offentliggjorde en dato for, hvornår vi ville udfase Ross 308. Det nemme ville have være at bøje efter og gøre det, men vi ville ikke lade os diktere af deres krav, selvom vi havde en dato parat. Rent principielt må der være en grænse for, hvor meget man som virksomhed skal lade sig styre af en NGO.

Når det er sagt, så er vi faktisk ved at skifte den hurtigst voksende race ud nu, hvilket vil sige, at alt vores ferske kylling her i september 2022 som minimum bliver med 1-hjertet dyrevelfærdsmærke."

Du bruger meget dig selv og dine personlige profiler på Twitter og LinkedIn til at kommunikere om Rema 1000. Hvad skyldes det?

"Jeg synes, det er en fantastisk måde at komme ud med nogle budskaber og positionere REMA 1000 på overfor relevante målgrupper. Twitter er fyldt med journalister, politikere, interesseorganisationer og øvrige meningsdannere, og jeg oplever, at folk lægger mærke til det. De sociale medier er et godt redskab til at spille Rema 1000 ind i nogle debatter, som vi gerne vil tage del i. Jeg oplever især, at journalister lægger mærke til det og både bruger det til citater, baggrundsresearch og inspiration."

Hvorfor bruger du din personlige profil i stedet for en officiel Rema 1000-profil?

"Jeg er af den overbevisning, at langt de fleste har en større interesse i at kommunikere med et menneske i stedet for et brand. Derfor er det meget bevidst, at jeg bruger min egen profil. Det får jeg også positiv respons på. Tilbage i 2020 lavede jeg et opslag på min LinkedIn-profil, hvor jeg med et glimt i øjet lavede et discountpristjek på køkkenruller og undersøgte længden og kiloprisen.

Idéen opstod som følge af et pristjek, som jeg havde set i BT. Jeg var ikke helt enig i deres prisberegning, og så lavede jeg min egen test. Her kunne jeg så konstatere, at Fakta vandt på prisen, mens Rema 1000 vandt på længden. Så det var ikke kun ren selvforherligelse."

Hvad var skærmtiden på din iPhone i sidste uge?

"Den var 41 timer og fire minutter. Lige da jeg så det, synes jeg, at det lød helt vildt, men så kom jeg også i tanke om, at jeg blandt andet bruger DRs lyd-app og Spotify rigtig meget, Og så er det egentlig rimeligt, synes jeg.”

Handler du selv kun i Rema 1000?

”Ja, det er tæt på, men til tider handler jeg også i den lokale Brugsen. Men som oftest handler jeg i Rema 1000, for jeg synes, at det er sjovt at handle der, hvor jeg arbejder, for jeg lærer en masse ved at opleve min arbejdsplads fra et kundeperspektiv.”

Hvad er det mest solgte produkt i Rema 1000?

”Det er bananer. Det, tror jeg, er en generel ting i hele dagligvarebranchen. Jeg ved ikke hvorfor, men dem bliver der købt utrolig mange af."

Har du en inspirationskilde?

"Da jeg var en helt ung og journalist på Berlingske, arbejdede jeg sammen med en journalist, der hed Eigil Evert. Han er desværre død i dag. Vi mødte begge ofte tidligst ind om morgenen og sad og talte om løst og fast. En dag sad jeg og brokkede mig over tingenes tilstand. Jeg var kørt lidt fast i min rolle, følte mig overset og frygtede, at jeg aldrig kom videre, hvortil han sagde til mig: "Hvis du gør dig umage hver dag, skal du nok komme videre". Det var rigtigt fint sagt, for det handlede om at gøre sit bedste i nuet og bare gøre sig umage i stedet for at prøve at være perfekt. Det har hængt ved.”