Michael er 37 år og står i spidsen for mere end 9.000 medarbejdere: ”Jeg er ikke én af dem, der iklæder mig lycra klokken 5.30 og cykler en tur”

Michael Tilsted har med seks forfremmelser på 10 år bevæget sig fra at være strategidirektør i Netto til i dag at indtage posten som CEO for Coops nye gigasatsning, supermarkedskæden 365discount, der har mere end 350 butikker fordelt rundt i hele Danmark. Her fortæller topchefen om at have et babyface, en bestemt frokostregel og om alle de flasker champagner, han ikke køber i kiosken på Coops hovedkontor.

Michael er 37 år og står i spidsen for mere end 9.000 medarbejdere: ”Jeg er ikke én af dem, der iklæder mig lycra klokken 5.30 og cykler en tur”
Offentliggjort

Hvad holder dig vågen om natten?

”Nærmest ingenting, for jeg har lært at sove som en sten på den hårde måde. Jeg mistede begge min forældre, da jeg var ung, men har heldigvis altid haft mange fantastiske mennesker bag mig, som har grebet mig. Uden dem, havde jeg nok været meget mere vågen om natten, end jeg er i dag.

I dag har jeg en særlig evne til at parkere arbejde og problemer i en mental garage, så jeg kan være der 100 procent for min familie. Så, ja, på den måde er der ikke meget, der holder mig vågen om natten – bortset fra min nyfødte søn, der er mere end fantastisk til højlydt at gøre opmærksom på sine behov i alle døgnets timer.”

Hvem er din vigtigste medarbejder?

”Det ikke en enkelt person, jeg tænker på, men derimod hele mit lederteam, som jeg skal være tryg ved at overlade ansvaret til, og det er jeg. Fx nu, hvor jeg skal holde al min øremærkede barsel, er der ingen tvivl om, at ’den vigtigste medarbejder’ er dem, der gør, at jeg ikke skal bekymre mig og svare på mails, når jeg snart begiver mig ind i babyboblen.”

Hvornår står du op?

”Jeg er ikke én af dem, der iklæder mig lycra klokken 5.30 og cykler en tur. Jeg er derimod et kæmpe B-menneske og kunne med sikkerhed sove videre, hvis mulighederne var der. Men klokken 6.30 ringer alarmen, så jeg kan nå at sige farvel til familien og starte mit første møde på telefonen i bilen.”

Hvad spiser du til frokost?

”Det, som bliver serveret. Kantinen i Coop har et meget varieret udvalg, og jeg er på ingen måde kræsen. Den kan fx servere alt fra sliders og lasagne til forloren hare. Men det bedste ved frokosten er, at jeg kan sidde sammen med mine kolleger og snakke om andet end arbejde. For det er en af mine regler: Jeg vil meget nødigt snakke arbejde over frokosten.”

Hvad var din skærmtid på din iPhone i sidste uge?

”Jeg kan ikke have set meget Disney+, for den var kun på 14 timer og to minutter. Jeg synes ikke, det lyder af meget, for min telefon er i høj grad ét af mine vigtigste værktøjer i hverdagen. Jeg tror delvist, det skyldes, at jeg nogle dage har møder back-to-back, som selvfølgelig gør det svært at være på telefonen imens.

Jeg kan se i overblikket, at YouTube fylder en stor del, og det er, fordi jeg ser mange tips- og tricks-videoer til babyer – ’sådan hjælper man sin baby med at komme af med luft i maven’ er min seneste succesefterligning.”

Hvor meget rejser du i forbindelse med arbejdet?

”Jeg har ikke mange udlandsrejser, for jeg synes hverken det er spændende, eller at der er prestige i det, så jeg er så glad for, at jeg ikke sidder i Kastrup hver anden dag. Jeg tilbringer til gengæld mange kilometer på landevejene for at komme rundt og besøge hele mit butiksnetværk i alle afkroge af landet.”

Hvornår tager du fejl?

”Jeg tager fejl på daglig basis. Det med at blive CEO og – som jeg selv – at få chefjob i en ung alder har lært mig, at man ikke må være bange for at lave fejl eller erkende fejl. Det er ikke sådan, at jeg beder kollegaer om at lave fejl på daglig basis, men jeg er meget opmærksom på, at de hele tiden prøver noget nyt. For jeg tror, det er vigtigt at skabe en kultur, hvor fejl ikke straffes – det er jo ved at fejle, at man lærer mest.”

Hvordan fejrede du sidst en succes?

”Det er så én af mine fejl. Det er i hvert fald slet ikke min spidskompetence at fejre noget, når det kommer til mit job – også selvom der er mange anledninger. Det skal jeg blive bedre til. Jeg kan endda købe champagne i vores egen kiosk på hovedkontoret.”

Hvad er din dårligste, arbejdsrelaterede vane?

”Jeg har en tendens til selv at grave hænderne helt ned i tingene alt for ofte. Som om jeg var i en lille organisation og måtte gøre det hele selv. Den vane arbejder jeg på at komme af med.”

Hvad er din bedste arbejdsrelaterede egenskab?

”Jeg har en supergod logisk sans. Min største styrke er at finde ud af, hvad der er op og ned efter et møde fx. Min tidligere chef spurgte altid: ”Så hvad er vi egentlig blevet enige om her? Michael, kan du ikke lige sige det?”.

Hvornår ville du ønske, at du havde mindre ansvar?

”Til jul og helligdage. Jeg er jo i en branche, hvor vores butikker har åben de fleste dage om året. Opgaverne skal løses, også på helligdage, fridage, til jul og så videre. Der er ingen tvivl om, at de dage vil jeg hellere ligge derhjemme med fødderne oppe.”

Er der nogen fordomme forbundet med at være en ung leder?

”Ole Gunnar Solskjær var jo fodboldens svar på ’Babyface’. Jeg er måske den danske supermarkedsbranches svar på selvsamme. Jeg har – nok primært på grund af mit udseende – oplevet en del ’hvad er det for en ung knøs, der kommer der?’-spørgsmål, både i mine tidligere jobs og senere i mit lederjob. Og jeg møder det faktisk stadig, må jeg erkende. Min oplevelse er så også, at folks umiddelbare indtryk hurtigt vender, når de lærer mig at kende. Men ens udseende spiller altså ind.”

Hvad er det vigtigste telefonopkald, du har lavet?

”Det var et tilfældigt opkald, der gør, at jeg står her i dag. Jeg var lige blevet færdiguddannet cand.mag i marketing, da jeg blev kontaktet af Dansk Supermarked (i dag Salling Group, der står bag Netto, Bilka, Føtex etc., red.) om forretningsudvikling. Chefen ringede til mig, og jeg var faktisk ved ikke at tage den. Men det gjorde jeg, og det var det opkald, der gjorde, at jeg kom ind i detailbranchen, og at jeg sidder her i dag.”