Hvad er det vigtigste telefonopkald, du har lavet?
”For 10 år siden ringede jeg til min chef, fordi jeg vidste, at Pandora overvejede at indsætte mig som CFO for Asien- og Stillehavsregionen i en meget ung alder. Jeg var kun 28. Jeg ringede til ham og sagde, at jeg ikke var sikker på, at jeg kunne leve op til de forventninger, de havde til mig. Det udmøntede sig i en af de bedste samtaler, jeg nogensinde har haft – både fordi jeg fandt ud af, at når man spørger om hjælp, så får man hjælp. Min chef sagde til mig, at han overhovedet ikke var i tvivl om, at jeg kunne klare jobbet. Var der ting, jeg ikke mestrerede? Ja. Men han var ikke i tvivl om, at jeg ville vokse med opgaven, og han skulle nok støtte mig i alt, jeg havde behov for.
Det opkald ændrede jo hele min karriere og hele mit liv, fordi jeg endte med at få jobbet. Det gjorde, at jeg har været bosiddende i mange år i udlandet i en masse år i forskellige stillinger. Og så var det opkald starten på, at jeg lærte, at man skal spørge om hjælp.”
Er der noget, der holder dig vågen om natten?
”Ikke længere. Da jeg var yngre, tog jeg mange ting med hjem, og jeg accepterede ikke på samme måde, at nogle ting tager tid. Jeg er kommet frem til, at jeg ikke får noget ud af at bekymre mig hele tiden. Det handler om at holde fokus. Jeg har et princip, der virker rigtig godt for mig, og det er at sove på det. Så når noget spidser til, eller jeg ikke kan finde klarheden, eller jeg kan mærke, at tingene går lidt for stærkt for mig, så plejer jeg gerne at sove på det og finde en løsning næste dag.”
Hvad er dit vigtigste arbejdsredskab?
”Det må være min mobiltelefon. Det er der nok ikke så mange, der har lyst til at indrømme, men det er det altså.
I disse tider er Teams også et enormt vigtigt redskab, fordi man kan sikre sig, at man holder god kontakt til sine medarbejdere, selvom man ikke ser dem hver dag på kontoret. Det er også vigtigt, at vi stadig har de samtaler, som vi plejede at have ved kaffemaskinen eller i frokostpausen. Vi prøver at huske at gøre det over Teams i stedet. Sidste fredag sad vi fx hele ledelsesteamet og fik et fredagsglas og talte om noget andet end arbejde. Den energi giver meget, og det skal man virkelig huske.”
Hvad er din skærmtid på din iPhone i sidste uge?
”Jeg kan se, at min gennemsnitlige daglige skærmtid er på 6.5 timer. Jeg bruger også mange timer foran computeren, og hvis den skærmtid talte med, tror jeg, at det ville begynde at blive kritisk.
Det er vigtigt for mig, at når jeg træder ind ad døren derhjemme eller ud af mit hjemmekontor, så er min tid helt dedikeret til min familie, og så lægger jeg telefonen væk. Hvis jeg skal ordne flere ting på telefonen eller computeren, så venter jeg til, at min datter er lagt i seng.”
Hvor mange timer arbejder du om ugen?
”Det er virkelig svært at sige. Det er ti timer om dagen i hvert fald – og så er der jo nogle dage, hvor det er mere end det. Men det er ikke et mål for mig at arbejde meget, og jeg har en forhåbning om, at jeg kan holde min arbejdsuge på omkring 60 timer. Jeg tror på, at ens lederegenskaber falder i takt med, at man overskrider et vist antal arbejdstimer.”
Hvem er din vigtigste medarbejder?
”Man skal gøre sig meget klart, at man sætter et team, der både har forskellige personligheder og kompetencer. Det er jeg meget opmærksom på, så jeg har folk omkring mig, der er forskellige og er gode til forskellige ting. Man skal som leder gøre op med sig selv, hvem, der er bedst til at træffe beslutningen, når man står over for en given problemstilling, men der er ikke en, der er vigtigere end andre.”
Hvornår tager du fejl som leder?
”Det gør jeg jo af og til. Jeg gør det oftest, når tingene går for stærkt. Når tiden er knap, og jeg ikke får forstået situationen ordenligt. Det kan være, når jeg er stresset og ikke føler, at jeg har tid til tingene. Så kan det være, at jeg ikke lader folk tale færdig, jeg afbryder, eller jeg er forudindtaget. Alle de ting sker, når tingene går for stærkt, og det er oftest der, jeg ser fejlene ske.
Vi havde et bestyrelsesmøde for ikke så længe siden, hvor tingene begyndte at spidse til. Vi havde for meget, vi skulle nå at gennemgå, og så gik jeg ind og afbrød præsentationen og sagde, at vi ikke havde mere tid. Men jeg havde ikke forstået situationen og budskabet i materialet ordenligt, inden jeg tog styringen, og det vil sige, at vi endte med at lave dobbeltarbejde. Hvis jeg bare havde givet tid til, at folk havde fået mulighed for at præsentere det hele, havde vi nok nået målet hurtigere.”
Hvordan fejrer du en succes?
”Fejringer er vigtige, men det er lige så vigtigt for mig at give den personlige ros – om det så er små meddelelser eller små opkald – hvor man begrunder, hvad en medarbejder har gjort godt. Man skal passe på, at man ikke bare fejrer eller roser i et væk uden, der er noget konkret at binde det op på.
En fejring, der har sat sig fast hos mig, var en stor fejring, vi havde, da jeg arbejdede hos Pandora og var bosat i Hong Kong. Vi rundede to milliarder i omsætning i Kina, og så lavede vi en meget uformel fejring, hvor vi lavede ’Pandora’s Got Talent’, hvor vi fik alle på kontoret til at være med, og så spiste og drak vi sammen bagefter. Vi havde det virkelig sjovt med det, og det er for mig bedre end store og formelle fejringer.”
Hvad bestiller du til en forretningsfrokost?
”Fordi jeg har boet og arbejdet i udlandet i mange år, har jeg jo ofte været i den situation, at jeg har haft udlandsbesøg til forretningsfrokoster. Der har det for mig handlet om, at man går ud og deler noget mad, og at folk får mulighed for at prøve noget nyt. Jeg bryder mig som sagt ikke om, at tingene bliver for formelle, så jeg vil altid vælge en lokal frokostrestaurant, hvor man er nede på jorden og kan mærke stemningen. Det skal ikke blive for højtideligt. Jeg vil altid holde mig til at drikke danskvand eller te. Hvis man vil drikke alkohol til maden, må man tage en middag i stedet for.”
Er der noget tidspunkt, hvor du ønsker, at du har mindre ansvar?
”Ja, men jeg tror, at hvis jeg fik mindre ansvar, så ville jeg gerne have det igen. Jeg har det egentlig også rigtig fint med ansvaret, men nogle gange kommer det med et arbejdspres og en mangel på fleksibilitet… Jeg er et stort familiemenneske, og jeg vil gerne have, at mit arbejde og mit privatliv hænger godt sammen. Det føler jeg også, at de gør, men jeg ville da aldrig nogensinde sige nej til, at jeg fik mere tid med min hustru og min datter. Når det er sagt – jeg synes, at mit arbejde er helt vildt sjovt, så du vil aldrig høre mig klage over det eller ansvaret.”
Mikael Kruse Jensen
37 år. Cand.merc i finansiering og regnskab fra CBS. Har tidligere haft flere direktørstillinger globalt for smykkekæden Pandora. Er nu administrerende direktør i den danske møbelkoncern BoConcept. Bor i Aarhus med sin hustru Stephanie og datter Elisabeth.
Se, hvad vi ellers skriver om: Job, Ledelse og De unge ledere