Soundboks

Mød drengene bag den globale højtalersucces Soundboks: “Vi kan ikke redde verden, men vi kan gøre den lidt sjovere”

Iværksætterne Hjalte Wieth, Jesper Thomsen og Christoffer Nyvold er på få år gået fra at indrykke en lille annonce på Den Blå Avis til en omsætning på 40 millioner for deres højtalere.

Soundboks
Offentliggjort

På Silkegade 11 med udsigt over Københavns tage ligger Soundboks’ kontor. De mange mindre, lyse lokaler er fyldt op med folk, der kigger koncentrerede ind i deres Mac-skærme. Aktiviteten summer i luften.

“Vi plejer at være mange flere. Der er faktisk ikke så mange på arbejde i dag,” fortæller Hjalte Wieth, der er en af grundlæggerne bag Soundboks.

I dag har Hjalte Wieth fået selskab af sine medgrundlæggere Christoffer Nyvold og Jesper Thomsen. Det er dog mere undtagelsen end reglen, for i år er teamet kun samlet på Silkegade i én uge i alt. På årets andre dage rejser Christoffer Nyvold og Jesper Thomsen rundt i henholdsvis Europa og USA for at udbrede kendskabet til firmaets højtalere på globalt plan, hvor firmaet i alt har 38 medarbejdere.

Det er nemlig kun gået én vej, siden de i 2014 tog deres første, spæde skridt til det, der senere skulle blive til Soundboks: fremad. Alene i år regner de tre iværksættere med en omsætning på over 40 millioner kroner for deres batteridrevne højtalere, og de er efterhånden ved at vokse sig ud af lokalerne i København og er netop nu på udkig efter noget større.

Soundboks startede dog et helt andet sted: nemlig med en annonce på Den Blå Avis.

“Da vi begyndte at tage på Roskilde Festival, fandt vi hurtigt ud af, at hvis man gerne ville have den bedste camp, de bedste fester og de sødeste piger, så måtte man have den bedste højtaler. Vi fandt ikke noget på markedet, som vi syntes var tilfredsstillende, og derfor begyndte vi selv at bygge en. Efterhånden begyndte andre at vise interesse, så vi indsatte en annonce på nettet i foråret 2014. Vi tænkte, at vi ville sælge to højtalere - måske tre, hvis vi var heldige. Men hen over de næste fire uger fik vi mere end 200 opkald og sms’er fra folk, der gerne ville købe dem,” fortæller Jesper Thomsen.

‘Just do it’

Med responsen på annoncen gik det op for drengene, at der var en enorm efterspørgsel på et hidtil uudforsket marked. Andre typiske hjemmebyggede festival-anlæg kørte på bilbatterier, men drengene eksperimenterede i stedet med at bestille powerbanks hjem fra Kina, som nemt kunne udskiftes. Der skulle mange mislykkede forsøg til, før det lykkedes. Det krævede tålmodighed fra Hjalte Wieths forældre, som lod drengene have et af anlæggene stående på max volumen i deres kælder 20 timer i træk, fordi batteritiden skulle testes. Men til sidst lykkedes det, og de stod med et færdigt produkt: En vandtæt højtaler, der ifølge firmaet selv er ‘dommedagsklar’, som er bygget i den særligt holdbare træsort baltisk birk og en ridsefri-metalramme, og som kan klare alt fra 20 minusgrader til hedebølgetemperaturer på 50 grader.

At tage det store skridt til at blive selvstændig er dog noget, der ville kunne skræmme de fleste væk. For drengene var det dog noget så simpelt som timing, der gjorde udslaget.

“Vi havde innovation som valgfag i gymnasiet, og igennem det så vi et foredrag med iværksætteren Casper Blom. Hans motto er ‘just fucking do it’. Foredraget kom lige oveni, at vi havde fået så meget respons på annoncen, og det fik os til at tænke, at vi måske godt kunne klare det her. Det var en mulighed, vi bare måtte tage,” siger Hjalte Wieth.

Derfra lancerede drengene de første officielle Soundboks-højtalere i marts 2015, hvor de omsatte for 10.000 kroner. I april blev det til 150.000 kroner. I maj 350.000. Og til sidst 1,3 millioner i juni lige op til Roskilde Festival, hvor drengene havde købt en bod, hvorfra de ville sælge et par højtalere og reparere eventuelle skader på de højtalere, folk havde taget med til festivallen.

“Efter juni havde vi udsolgt, og vi troede, at vi havde fyldt markedet ud. Men da vi kom til vores bod på Roskilde Festival søndag morgen klokken 9.30, hvor vi troede, at alle ville ligge og sove, lå der 70 mennesker i kø. Først tænkte vi ‘fuck, er der så mange menneskers højtalere, som er gået i stykker?’ og gik helt i panik. Det viste sig, at de alle sammen var der for at købe. Og så gik vi endnu mere i panik, for vi havde kun fire anlæg stående omme bagved. Vi løb om og fik samlet en til, men havde stadig kun fem højtalere. Det var der, det rigtig gik op for os, at der var et større marked,” siger Jesper Thomsen.

Og det var bare det første år. I 2016 satte drengene deres Soundboks-projekt på Kickstarter, som er en amerikansk netplatform, der formidler finansiering af projekter ved hjælp af crowdfunding. Her solgte Soundboks for 800.000 dollars og endte med at blive Danmarks bedste Kickstarter-projekt. Firmaet endte med at gå ud af 2016 med en omsætning på knapt 21 millioner. Et tal, der bliver fordoblet i 2017 sammen med den voksende kundeskare, der har bevæget sig fra udelukkende at bestå af festivalgængere til også at gælde afholdere af college-fester, tyske open air-festivaller og større, amerikanske barbecue-selskaber. Og tror man på forudsigelserne, vil markedet for trådløse højtalere kun blive endnu større på internationalt plan inden for de kommende år med et vækst fra 16 milliarder dollars i 2016 til 32 milliarder dollars i 2023.

“Jeg kan overhovedet ikke huske den første million”

Det har dog ikke været uden ofre, at drengene er blevet iværksættere i så ung en alder. Før Soundboks prøvede de kræfter med et andet firma, som leverede software til ældre mennesker. Den totale ækvivalent til Soundboks, som Jesper Thomsen udtrykker det. Her prøvede gruppen for første gang kræfter med at starte noget op selv med alle de begynderfejl, der hører med. Deres børneopsparinger blev brændt af på en hjemmeside, der aldrig blev leveret, og på 10.000 gavekort, som de uden held brugte en hel december måned inklusive juleaften på at få afsat. Alt sammen mens deres kammerater tog på sabbatårsrejser og levede en noget mere bekymringsfri tilværelse.

Da drengene så droppede software-projektet og i stedet besluttede sig for at fokusere på Soundboks, var de heller ikke forberedt på den enorme efterspørgsel. De endte med at hyre 17 mennesker på mindre end 24 timer, som arbejdede i døgndrift i vagter fra 8-16, 16-00 og 00-08 i deres 60 kvadratmeter store lagerhal i Hørsholm, så de kunne nå at levere alle de bestilte højtalere til Roskilde Festival i 2016. Det førte ifølge drengene selv til lidt flere fejl, end de ellers ville tillade på deres produkter - men så havde de gratis reparation på festivallen for de kunder, som havde fået en højtaler, hvor opbygningen var gået lidt hurtigt.

“Det var sindssygt hårdt i ugerne op til festivallen. Men når man springer ud som iværksætter i så ung en alder, vil man bare gerne hurtigt opbygge noget for at få respekt og for at vise de andre i miljøet, at det ikke er for sjov, man gør det her, men at man virkelig gerne vil det,” siger Christoffer Nyvold.

“Jeg kan overhovedet ikke huske, hvordan det føltes at tjene den første million. Jeg tror ikke engang, jeg lagde mærke til det, fordi vi var så stressede. Vi tager ofte os selv i ikke at kunne følge helt med rent psykisk. Der kan gå et par måneder imellem, at vi sætter og ned og kigger hinanden i øjnene og tænker ‘hvad er der lige sket det sidste stykke tid?’. Hvis jeg skulle give os selv et godt råd dengang, skulle det være, at vi skulle skrue bare ti procent ned og slappe lidt mere af. Det havde ikke gjort, at vi havde arbejdet langsommere. Det havde bare betydet, at vi havde haft det bedre,” siger Hjalte Wieth.

Bare gør det - men vær forberedt på at fejle

Der er dog ingen tvivl om, at mødet med virkeligheden har lært drengene meget. Faktisk så meget, at de alle tre har taget valget om ikke at gennemføre yderligere uddannelse end deres studentereksamen fra Virum Gymnasium.

“Jeg er nok den af os, der har haft sværest ved at tage valget om ikke at tage en uddannelse. Vi har hyret nogle sindssygt dygtige mennesker ind, som har alt fra fyrre års erfaring til at være nyslåede studenter. Vi lærer virkelig meget teori gennem dem, og hvis der er noget, vi ikke ved, så lærer vi det gennem dem. Det er en lidt mere ‘hands on’ måde at lære tingene på end ved en klassisk universitetsuddannelse,” siger Christoffer Nyvold.

“Vi ser det sådan, at vi ikke læser om eksempelvis tyngdekraften. Vi hopper bare ud fra noget højt og brækker måske benet. Vi spørger folk til råds, og nogle gange går det galt, men så har vi lært af det. Andre gange går det godt, og så fortsætter vi,” siger Hjalte Wieth.

Deres bedste råd til andre unge, der går med iværksætterdrømme i maven, er derfor også, at man bare skal tage skridtet og springe ud i det.

“Gør det, men vær forberedt på, at du kommer til at fejle. Og vær okay med, at du måske ikke har den bedste idé fra starten af. Det dummeste, jeg ved, er folk som går og venter på en idé. Bare kom i gang med et eller andet projekt. Lige meget, hvor dum idéen er, kan du få lavet en hjemmeside og nogle Facebook-annoncer og få at vide af folk, at de ikke tror på dig. Du skal igennem alle de ting, lige meget hvor god eller dårlig din idé er. Bare se på AIRBNB, som i fem år ikke kunne få nogen til at satse på deres virksomhed, men i dag har kæmpe succes,” siger Hjalte Wieth.

Soundboks skal samle mennesker om fester

Selvom Soundboks-brandet nok ofte vil blive forbundet med druk og festivaller, ligger der en større filosofi bag firmaet. Med et lydniveau på imponerende 122 decibel håber drengene nemlig, at deres højtalere kan bidrage til mere end bare larm - og det er en vision, de kommer til at arbejde videre med fremover.

“Vi vil gerne få folk væk fra deres telefoner og ud af deres huse. Musik, især høj musik fra ordentlige højtalere, kan virkelig få folk ud af døren og bryde nogle sociale barrierer. Det ser vi på Roskilde Festival, hvor folk bare kommer hen og danser og giver den gas. Vi vil gerne skabe et brand, der samler mennesker omkring fester, for det synes vi mangler. Vi vil ikke påstå, at vi kan redde verden, men vi kan gøre den lidt sjovere,” siger Hjalte Wieth.

“Det er jo ikke en eller anden socioøkonomisk bevægelse, vi er ude på at lave. Vi vil bare gerne give en hel befolkning et sjovere liv, så simpelt kan det siges. Hvis vi kan hjælpe folk til at have flere af de dér aftener, hvor man vågner op dagen efter og tænker ‘hold kæft, hvor var det sjovt’, så er det da fedt,” siger Jesper Thomsen.

LÆS OGSÅ: Gør-det-IKKE-selv: De tjekker din bagage ind i lufthavnen, så du slipper

LÆS OGSÅ: Jesper var direktør for Elgiganten, indtil konkurrenten headhuntede ham: ”Det er svært at sige, hvem der bliver nummer 1”

LÆS OGSÅ: Kasper og Mikkel rykker ud og pumper liv i din døde cykel