Oliviers job er at motivere 120.000 Wolt-bude: ”Der må absolut ikke være incitament til at bryde trafikregler”
35-årige Olivier Hollesen har ét altoverskyggende mål i sit arbejde: at sørge for, at de mange, mange Wolt-bude Europa over møder glade på arbejde. Vi taler med ham om belønningsprogrammer, en farlig app og hans egne Wolt-vaner.
Foto: PR
Nu tager jeg mig den frihed at forkorte din titel, der jo egentlig er Global Head of Courier & Delivery Experience, til ”motivationschef”. Hvordan motiverer man 120.000 Wolt-bud til at gøre deres arbejde ordentligt?
”Folk er forskellige, og med mange tusinde samarbejdspartnere vil der være tusinder af forskellige behov. Vi har arbejdet meget med at lytte til vores kurerpartnere og skabe løsninger og incitamenter ud fra den feedback, vi får. Vi spørger meget, og vi får meget feedback fra kurerpartnerne (det samme som bud, red.). Mit grundprincip har altid været: ’All carrot, no stick’.”
Sådan noget med belønningsprogrammer for øget effektivitet – er det ikke noget, der sætter Wolt-budenes medtrafikanter i fare?
”Det er heldigvis ikke skruet sådan sammen. Vi betaler per opgave og mere præcist for den indsats, opgaven kræver. Effektivitet skabes ikke gennem dårlige manerer i trafikken, men hovedsageligt igennem vores algoritmers fordeling af opgaver. Vi arbejder meget med vores machine learning-model, som hele tiden beregner bedre og bedre estimater, der tager højde for trafik, lokation, køretøj og så videre. På den måde fordeles opgaverne ud fra vores estimater, og ikke ud fra om du var 10 sekunder hurtigere, end hvad vi forventede. Det får man ingen belønning for. Der må absolut ikke være incitament til at bryde trafikregler.”