Andreas von der Heide er ikke god til at sidde stille. Han er med sine egne ord flyvende. Og han er slet ikke god til at være fanget bag et skrivebord en hel arbejdsdag.
Heldigvis er han sin egen chef i tøjfirmaet Les Deux, hvor han har indrettet sit kontor på Frederiksberg ret utraditionelt. Lad os starte med det, der stikker tydeligst ud: I et hjørne af kontoret er der et crossfit-center.
“Det var en skør idé, jeg fik, fordi jeg en dag sad og var ekstremt frustreret over nogle ting på arbejdet. Jeg syntes bare, at verden væltede om os. Så jeg tog mine løbesko, som jeg havde liggende på kontoret, og begyndte at løbe op og ned ad trappen i en time. Og så tænkte jeg: Hold kæft, det kunne være fedt, hvis vi havde et træningscenter her,” siger Andreas von der Heide.
Annonse
Han gjorde drømmen til virkelighed, og ‘drengene’, som han kalder sine medarbejdere, kan benytte det når som helst i løbet af dagen. For som Andreas von der Heide siger:
“Det er ingen af mine gode idéer, som er opstået bag et skrivebord. De kommer altid, når jeg løber.”
I 2009 startede han sit firma Les Deux med vennen Virgil Nicholas. Deres første kollektion bestod af én eneste hvid T-shirt, og mange troede ikke på, at de kunne nå langt. Flere tøjbutikker smed endda mærket ud igen af butikkerne igen. Men de unge mand mistede ikke modet - og i dag går det bedre end nogensinde før.
Virgil er ikke længere en del af virksomheden, men Andreas von der Heide og hans partner Kristoffer Haapanen har i dag 12 medarbejdere, og virksomheden er vokset 35 procent i 2015, mens den sidste år voksede endnu 40 procent. De udkommer med hele tøjkollektioner flere gange om året, og nu er visionen klar: Han vil skabe verdens største livsstilsbrand. På højde med Ralph Lauren.
Én af vejene dertil er virksomhedskulturen i Les Deux, som skal få hans medarbejdere til at komme med deres mest kreative og vanvittige idéer. Andreas von der Heide gider ikke, at tingene skal ske på den traditionelle måde, og derfor sætter han også usædvanlige rammer op for sine ansatte.
Hans medarbejdere skal kun møde ind mandag og fredag på kontoret. Resten af ugen må de arbejde, hvor og hvornår de vil. Han synes, det giver ham nogle medarbejdere, der er meget mere dedikerede og fleksible. Og han kan godt lide, når de tænker på deres arbejdsplads som en ekstra familie - selv om han godt kan se, at det lyder lidt mafia-agtigt.
Annonse
“For mig har det handlet om at tage nogle drenge ind, der ikke har haft meget fokus på at gå i skole, men som kan nogle helt andre ting. Jeg ser på det store billede i stedet for at kigge på, om de har fået 10 eller 12 i karakter. En virksomhed består af selvstændige mennesker, og hvis jeg formår at sammensætte dem rigtigt, bliver vi stærke sammen,” mener Andreas von der Heide.
Han vil gerne have, at Les Deux er en fortælling om det gode liv, og det er hans betegnelse af det gode liv, som han forsøger at give videre til sine medarbejdere. Sundhed fylder meget i hans eget liv, fordi han tidligt i livet mistede sin far til kræft. Der er altid frisk juice på kontoret, og frokosten er også sund.
“Jeg prøver ikke at pådutte dem et eller andet, men jeg fortæller dem om mine interesser. Nogle af drengene havde ikke taget salat til frokosten i dag, og så kommer nogle af de andre og buh’er dem ud. Det er ikke, fordi vi er et helsekostfirma, men det er sjovt at se, at nogen tager det meget til sig, mens andre ikke rigtig gider det,” siger Andreas von der Heide.
Hver onsdag aften mødes alle medarbejdere enten til en løbetur eller i deres eget crossfit-center, hvorefter de laver mad sammen og hygger sig en hel aften. Der er ingen tvang, men Andreas kan godt lide, at han har fået startet et firma, hvor mentaliteten minder om den man ser hos virksomheder som Joe and the Juice.
“I weekenden har drengene arrangeret, at de skal på kebabcrawl, hvor de skal finde byens bedste kebab. Det har ikke en skid med tøj at gøre, men det er glæden ved at have hinanden. Mange af drengene har fået tatoveret ‘Les Deux’ på kroppen, fordi det er en historie, vi vil prøve at skrive sammen,” siger Andreas von der Heide.
Helt konkret mener han, at han med sine medarbejdere får en mere fleksibel virksomhed, som kan rykke hurtigere på tingene, end så mange andre. Hans drenge vil gerne blive til kl. 22 om aftenen, hvis et problem skal løses hurtigt.
“Fremadrettet tror jeg ikke, at arbejdspladser skal være så firkantede. Jeg får meget mere ud af hver enkelt medarbejder ved at tænke på, hvad der passer til dem. Nogle skal have faste rammer, mens andre skal have mere flydende rammer.”
Annonse
Lige nu er der langt til målet om at blive et livsstilsbrand på højde med Ralph Lauren, men det er ikke meningen, at der skal gå hurtigt. Andreas von der Heide vil gerne blive i sin virksomhed resten af livet.
“Alle iværksættere snakker om exit, om hvornår de kan sælge deres virksomhed til en kapitalfond for 100 millioner kroner. Jeg vil gerne vende den om og sige: Hvad hvis vi laver en fed dansk virksomhed, som måske ikke når at blive lige så stor som Ralph Lauren, men hvad hvis vi når 80 procent af, hvad de har nået? Så har vi sat Danmark på verdenskortet.”