Der er store drikkepenge og lange fester, men ingen frihed og jævnlige karrieretrusler på menuen, hvis du vælger at gå ombord i megayacht-branchen. Du risikerer også, at det glamourøse liv en dag stiger til dig hovedet, så du selv tror, at du er milliardær og ejer af den yacht, du arbejder på. Og så kan den høje løn gøre dig så afhængig, at du aldrig kommer af båden igen. Men kan du styre det, har du muligheden for at sætte turbo på tilværelsen og måske købe et hus kontant efter ganske få år, når du kommer hjem igen.
”Det er det bedste og det værste job i verden. Nogle gange inden for den samme dag, nogle gange inden for den samme time.”
Vi har den 45-årige australske Alison Rentoul i røret. Hun fik selv job i ‘yachting’, som profferne kalder det, ved at banke på hos de store yachter langs den franske riviera. En dag skulle de bruge et par stewardesser til Monacos ’Boat Show’, og heldigvis for Alison Rentoul kunne hun passe den forriges stewardesses uniform. Hun tog tjansen og blev siden ansat fast på 50 meter lang yacht. Siden dengang har hun været i branchen i 17 år. Seks af dem på vandet og resten i forskellige firmaer. I dag har hun sit eget coachingfirma, ’The Crew Coach’.
”Det bedste er, at du får lov til at se, hvordan de allerrigeste lever. Du er inde i deres verden, du ser det smukke tøj, skoene, smykkerne, vinen. Det er virkelig mind blowing. Og du kan i princippet undgå at betale noget som helst. Det er nærmest som om, at du er filmstjerne. Nærmest,” fortæller den tidligere stewardesse.
”Det stiger nogle til hovedet. De begynder at opføre sig, som om de er gæster. Det sker også mere, end vi i branchen kan lide at snakke om. Jeg kender i hvert fald en, som blev fyret, fordi hun begyndt at gå i byen i konens tøj og sko. Hun tog det direkte fra skabet, når de ikke var ombord.”
En såkaldt megayacht. Billedet er ikke relateret til artiklens kilder. Foto: Getty Images.
Alison Rentoul fortæller, at startlønnen for de laveste stillinger er 15.000 kr. Euroman.dk har desuden set dokumentation for lønninger på over 50.000 kr. om måneden. Og det er ofte skattefrit. Den løn kan du dog godt fordoble, hvis du arbejder på en båd, der lejes ud. Her kan du godt forvente at få over 3000 € i drikkepenge. Om ugen. Som coach i yachting har Rentoul erfaring med, at folk begynder at skyde den skattefrie løn afsted på designertøj, dyre ure, hoteller osv.
Annonse
“Men det er ting, der er ikke hjælper dig frem i livet. Det er sjovt i øjeblikket, og det er skal naturligvis være plads til at skyde et par månedslønne af, men derefter skal du begynde at spare,” råder hun.
Skal du ind i branchen, skal du igennem en såkaldt crew-agent. Erica Lay har været crew-agent i godt otte år. Fem som manager i et stort Monaco-baseret agentur og tre i hendes eget, EL Crew Co. Hun fortæller, at lønnen og det glamourøse liv kan trække mange til middelhavet. Men inden du overhovedet overvejer yachting, skal du kunne svare nej til to basale ting: Bliver du søsyg, og får du let hjemve?
”Det lyder måske åndssvagt, men det er afgørende. Hvis du ikke er søstærk, er du ikke til megen nytte hernede. Og desuden kommer du til at dele en lille kahyt med et andet menneske, og du er sammen med de samme mennesker 24/7. Hvis din mormor er syg eller i et parforhold, skal du nok genoverveje det. Det kan sammenlignes med at melde sig ind i flåden,” fortæller Erica Lay, som bakkes op af Alison Rentoul.
“Dit liv er ikke dit eget. Du kan ikke vælge, hvornår du har fri. Du ved ikke, hvornår du har fri, og hvor du er henne, når du endelig får fri. Og har du fri, kan det hele ændre sig, hvis telefonen ringer og personen i den anden ende gerne vil leje båden,” fortæller hun.
“Du skal også huske, at selv om I ligger til kaj, er det ikke sikkert, at du får lov at gå på land. Det kan godt give en følelse af at være en luksusfange. Jeg har været flere steder flere gange, men jeg har kun set dem gennem koøjet."
Desuden skal du være forberedt på at misse en masse store familiesammenkomster. Bryllupper, fødsler, runde fødselsdage. Det kan godt være svært at håndtere, og slet ikke alle kan stå distancen.
“Jeg tror, at det er den primære grund til, at folk rejser herfra,” siger Alison Rentoul.
Ifølge Alison Rentoul kan du i øvrigt godt risikere at arbejde en hel sæson uden én eneste fridag. Der er ikke meget regulering på området, og i sidste ende har kaptajnen ret til at beordre dig til at være på båden syv dage i ugen.
Billedet er ikke relateret til artiklens kilder. Foto: Istock By Getty Images.
Desuden skal du arbejde tæt sammen med få mennesker, så du skal have lyst til at få det til at fungere med dem. Men det faktum betyder også, at alle oftest er sociale og udadvendte. Desuden understreger Alison Rentoul, at du ikke skal gå ind i branchen, inden du er tæt på midten af tyverne.
“Du skal have en følelsesmæssig modenhed til at klare presset og forholdene,” siger Rentoul.
Vi har tidligere fortalt historien om Martins liv i yachtbranchen. En artikel, der skabte et stort efterspil med trusler, en skriftlig advarsel og påstande om, at Martins udsagn var deciderede løgne. Martin fortalte blandt andet, at der findes crews, der i fritiden bruger tiden på at feste, skyde store penge af og også tage en del narkotika. En af dem, der har kendskab til livet som besætningsmedlem er 29-årige Sebastian, der har arbejdet i 2,5 sæsoner i yachting.
“Det er ikke uhørt, at et crew fester fire dage i ugen. Diskotek fredag og lørdag, en strandfest søndag og så en bartur om tirsdagen. Jeg har haft en styrmand på 36, som gjorde det, og så har jeg arbejdet sammen med en dæksdreng, som om sin forrige båd fortalte, at en tur på diskoteket uden narko blev kategoriseret som en stille aften,” fortæller Sebastian.
Også Alison Rentoul genkender også det billeder, som Sebastian tegner.
”Der er nogle både, hvor det er sådan desværre. Og der er da stoffer i branchen. Uden tvivl, men det er da også i kokkebranchen. Og det er slet ikke sådan alle steder. Heldigvis.”
Crew-agenten Erica Lay har været yachting i godt ti år. De sidste otte år har hun arbejdet som crew-agent hos et stort agentur i Monaco, men har i dag startet sit eget, EL Crew CO. Hvis du vil ind i branchen sker det gennem en af disse crew-agenter, som kender kaptajnerne og kan matche dig med en båd og besætning, du vil passe til.
Erica Lay har derfor et godt indblik i besætningernes gøren og laden. Agenten fortæller, at besætningerne har ry for at være gode til at feste. Det skyldes, at man er på sin arbejdsplads 24 timer i døgnet.
”Så når yachten endelig lægger til kaj, ser vi en tendens til at crewet fester temmelig hårdt. Det må gerne være vildt, og folk trænger til at se andre mennesker. Det med narkoen sker, men ikke for flertallet,” siger Erica Lay.
Billedet er ikke relateret til artiklens kilder. Foto: Istock By Getty Images.
Alison Rentoul forklarer dog, at man i yachtbranchen i øjeblikket ser en tendens til, at folk bliver mere ambitiøse i forhold til, hvad de vil have med derfra.
Efter vi havde skrevet føromtalte artikel om Martins liv på en yacht, modtog Martin meget vrede beskeder. Man truede ham med at ødelægge hans karriere. Men det overrasker hverken Sebastian eller Alison Rentoul.
”Haha, nej. Desværre ikke. Jeg vil ikke fortælle om konkrete episoder til citat, men jeg kan fortælle, at det sker, fordi industrien beskytter sig selv. Diskretion er måske det allervigtigste i branchen. Vi må ikke tale om ejerne, vi må ikke tale om gæsterne. Selv hvis et crew-medlem gik på pub og fortalte at Brad Pitt og Angelina var på båden, ville folk kigge misbilligende på ham,” siger Alison Rentoul.
Ifølge Erica Lay må du aldrig dele et billede af dig selv i uniform, yachtens navn eller lignende. Rentoul siger, at hvis pressen får nys om kendisser i farvandet, ville området blive overrendt af paparazzier som piratfisk i fodringstid. Selv få informationer som nationalitet, og hvilken industri, de gør sig i, kan være tilstrækkeligt til at identificere dem. Derfor er det et stort tabu at fortælle om ejerne.
”Det er faktisk en sikkerhedstrussel. Dronningens butler fortæller heller ikke, hvad hun har gang i. Så det er ligesom den første regel i Fight Club,” siger Alison Rentoul.
Det er dog ikke kun, hvis du røber hemmeligheder om din rige chef. Det kan også være et almindeligt pres fra din arbejdsgiver, som vil true sig til, at du bliver på båden. Ifølge 29-årige Sebastian er trusler en del af dagligdagen for mange. Tidligere måtte han fx finde sig i, at hans tidligere skipper i fyrede ham ugentligt. Fyringerne kom dog i fuldskab, og havde ikke effekt som sådan. Men Sebastian kender også til, at arbejdsgivere har truet ansatte med det modsatte. Altså ved at de ansatte aldrig vil kunne finde jobs på andre både, hvis de skulle finde på at sige op.
“Det er en lidt syg verden, hvor folk går rundt og truer hinanden. Særligt sætningen: ‘I’m going to destroy you in yachting,’ hører man hele tiden,” fortæller Sebastian.
Alison Rentouls vigtigste rolle som coach i branchen er, at rådgive friske ansigter ind i branchen og i særdeleshed ud af branchen. Her kommer hun med det vigtigste råd til, hvordan du kommer igennem din fremtidige yachting-karriere uden store fejltrin.
“Læg en strategi. Hvor længe vil du være her? Hvor mange penge vil du have stående på kontoen, når du er færdig? Og hvad skal pengene bruges til? Det skal du gøre dig klart. Så kan du lettere acceptere at gå glip af livet derhjemme, ligesom du vil blive bedre til at passe på dine penge. Lægger du en god strategi, kan du accelerere dit liv og dine muligheder,” fortæller coachen. Crew-agenten Erica Lay er enig i den betragtning.
”Det er et fantastisk jobmulighed, hvis du ikke er forpligtiget til noget og kan lide et eventyr. Du kommer til at arbejde som ind helvede og komme hjem med en kæmpe bunke penge. Du bor gratis, spiser gratis. Du skal ikke end ikke betale for toiletgrej. Det eneste du skal betale er din telefon, som du alligevel kører over skibets wifi. Efter en sæson kommer du ud med en masse penge, efter et par sæsoner kan du købe et hus kontant.”
Af frygt for at miste sit arbejde har Sebastian bedt om at være anonym. Redaktionen kender Sebastians rigtige navn.