Tattoodo
Danske Tattoodo er verdens største tatoverings-site: ”Der er ingen konkurrenter, der kan måle sig med os”
To danske iværksættere vil bygge den ultimative digitale platform for tatoveringer.
Foto: Tine Sletting Kontorlokalerne på Islands Brygge er indrettet med sketches til tatoveringer, plakater og eget tatoverings-grej.
Foto: Tine Sletting.
Johan Plenges første tatovering på højre arm. Foto: Tine Sletting.
Foto: Tine Sletting
Siden etableringen af Tattoodo i 2013, hvis navn i øvrigt er Christian Stadils opfindelse, har brugervæksten kun været opadgående. På de to første år voksede trafiktallene med 40 procent hver måned, til Tattoodo ramte 20 millioner månedlige brugere. Og ifølge Johan Plenge er der ikke tegn i markedet på, at tallet vil falde.
Derfor har Tattoodo også justeret sin strategi siden lanceringen. Fra kun udelukkende at være en markedsplads for tatoveringer, forsøger virksomheden nu i højere grad at opbygge den ultimative tattoo-platform. Konkret betyder det, at Tattoodo skal tilbyde alt fra designs, inspiration til på sigt også at formidle kontakten mellem tatovører og kunder og kvalitetssikre.
"Vi vil gerne være vores egen, men for forståelsens skyld kan du sige, at vi gerne vil være en blanding af Instagram og Tripadvisor for tatoveringer," siger Johan Plenge.
Sociale medier har ifølge Johan Plenge haft en helt afgørende betydning for tatoveringsbranchen opblomstring de senere år og har været med til at skubbe af tatoveringer fra subkultur til popkultur. Det samme har den store skare af influencers som fodboldspillere, skuespillere og musikere, der har taget tatoveringerne til sig.
Konkret mærker Johan Plenge, at tatoveringer som hans eget sleeve, tussen på låret og på læggen er blevet mainstream, når store, veletablerede virksomheder fra Silicon Valley viser interesse for projektet. På Facebook har Tattoodo i dag over 14 millioner følgere, men deres indhold når 200 millioner brugere, og på Instagram 1,4 millioner.
Næste digitale skridt for Tattoodo er lanceringen af deres egen app, som allerede har fået 300.000 brugere på de første fire måneder. Her får brugerne mulighed for at gå på opdagelse i blandt tusinder af tatoveringer, selv lægge billeder op og få serveret indhold fra nogle verdens bedste tatovører.
Samtidig slipper brugerne med den ny app for burger-billeder, flyvinger og andet, der forstyrrer deres feed, fordi Tattoodo på baggrund af brugeradfærd i højere grad kan gøre indholdet relevant for den enkelte, som fx Spotify gør det med musik.
"Vi tror på, at der er behov for at give brugerne mulighed for at fordybe sig i deres interesser, uden at de bliver forstyrret af alt muligt andet. Vi ser, hvordan Facebook hele tiden ændrer på deres algoritmer, så dit feed bliver endnu mere skræddersyet og aldrig bliver irrelevant for dig. Det kan vi i endnu højere grad tilbyde med vores app," forklarer Johan Plenge.
Som en del af strategien ligger blandt andet, at Tattoodo vil skrue op for brugen af egenproduceret content ikke mindst videoindhold af høj kvalitet. Både i form af egentlige serieformater og små, kortklippede videoer med tatoveringsinspiration. Det er her, at Tattoodo sigt skal tjene sine penge. Ved at kombinere content og brugerinteraktion med kommerciel forretning.
"Ambitionen er at eje hele det online tattoo-space og være den ultimative platform for tatoveringer. Vi skal være på alle de sociale kanaler, vores brugere er. Indtil nu har vi tjent penge på reklamer og på sponseret indhold, men for vores forretningsmodel er bookingdelen, hvor vi sætter kunder og tatovører op med hinanden, den mest interessante. Den begynder vi at rulle ud i løbet af næste år," siger Johan Plenge.