William er 19 og handler med Rolex-ure som ‘grey-dealer’. I år forventer han at lave en trecifret millionomsætning

William Ellenhard driver urvirksomheden WeWatches, der forhandler luksusure og primært Rolex. Urene skaffer han fra kontakter i udlandet og videresælger til sine danske kunder. Vi har talt med den unge iværksætter om, hvad jobtitlen som såkaldt ’grey-dealer’ indebærer, og hvordan branchen fungerer.

Offentliggjort

Hvordan begyndte du at sælge Rolex-ure i så ung en alder?

”Jeg fik interessen for Rolex-ure, da jeg som 15-årig havde sparet nok penge sammen til at kunne købe mit eget Rolex-ur. Pengene havde jeg tjent på at videresælge sneakers til primært USA og Asien.

Jeg var blot 12 år, da jeg startede min første virksomhed, og jeg solgte rigtig mange sneakers – til sidst mere end 2.000 par om året og jeg var blandt de førende herhjemme.

Da dagen endelig kom, hvor jeg havde sparet penge nok sammen, gik jeg ind i en Rolex-forhandler: ’Jeg vil gerne købe et Daytona i stål.’ Så kiggede de bare på mig og begyndte at grine: ’Det kan du måske købe, når du bliver far engang. Der er 10 års venteliste på det.’

Jeg undrede mig over den besked og gik derfor ihærdigt i gang med jagten på mit nye ur. Jeg fandt ud af, at der var et marked, hvor man betalte overpriser for at få det ur, man gerne ville have, uden at skulle vente en evighed. Uret var et Rolex Cosmograph Daytona i stål, det helt klassiske, som kaldes ’Panda’. Jeg betalte 30.000 kroner mere end de 95.000 kroner, det kostede hos forhandleren. I dag, fire år senere, er markedsprisen 250.000 kroner over listeprisen (prisen hos forhandleren, red.), så efterspørgslen er kun blevet vildere.

Oplevelsen gjorde mig interesseret, så jeg brugte et par år på at følge med i markedsudviklingen, og jeg satte mig grundigt ind i samtlige forskellige Rolex-modeller.

Gennem mit sneakersalg havde jeg fået opbygget et stort internationalt netværk, og det viste sig, at mange af dem også havde netværk til de eksklusive ure. Det gjorde, at min interesse for salget af luksusure for alvorlig tog fart, og med tiden fik jeg arbejdet mig længere ind i nogle inderkredse.

De første par år var det udelukkende køb og salg til eget forbrug. Jeg skiftede vel ur hvert halve år, og så kunne jeg være heldig at lave 10.000 kroner. Men så tog urmarkedet for alvor fart, og der kom helt enorm efterspørgsel på alt, hvad der hed Rolex, Patek Philippe og Audemars Piguet.

I 2020 besluttede jeg mig for at starte WeWatches, min egen urvirksomhed og lade andre om sneakermarkedet.”

Så du havde som 15-årig selv formået at spare 125.000 kroner sammen?

”Ja, pengene kom udelukkende fra mine salg af sneakers.”

Hvad gør det ved en ung knægt at have så mange penge mellem hænderne?

”Ja, det var helt vildt at have så mange penge mellem hænderne. Mine kammerater havde ungdomsjobs i butik, hvor de fik en lav timeløn, så det var helt urealistisk, at jeg tjente så meget, og der var også mange i min omgangskreds, som havde svært ved at forstå det. Og det havde jeg da også selv.

Jeg har altid været meget fornuftig med at spare op. Jeg kommer fra nogle gode vilkår, men jeg har altid skullet kæmpe for at tjene mine egne penge, og det var derfor, at jeg som helt lille solgte mit Lego på DBA, så snart det var samlet. Jeg oprettede som 11-årig min første rigtige Facebook-shop med salg af online-valuta til computerspil, som jeg købte i store portioner og solgte ud i mindre. Her fik jeg virkelig prøvet kræfter med udbud og efterspørgsel”

Hvordan fungerer dit arbejde?

”Jeg er en såkaldt grey-dealer. Jeg skaffer urene gennem mit store netværk i udlandet, og så sælger jeg urene til kunder herhjemme i Danmark. Jeg er oftest tredje eller fjerde led på urets korte rejse. Der kan nogle gange kun gå to dage, fra uret er solgt i en officiel Rolex-forhandler, før uret lander hos mig, og derfor kommer det også i fuldstændig ny og original stand.

Det fungerer således: Du, som privatperson, kan være så heldig at have en god relation til en Rolex-forhandler og har mulighed for at købe et af deres Rolex-ure. Lad os sige, at du går ind og køber en Daytona i guld, som har en listepris på omkring 300.000 kroner. Det ur kan du allerede dagen efter sælge for 500.000 kroner, og det vælger du derfor at sælge til en troværdig forhandler som mig, og du laver kassen. Jeg tager selv kun en mindre avance, når jeg sælger det videre igen.

Når jeg får urene hjem, klargør jeg dem og lægger dem op på min hjemmeside. Kunderne booker så en fremvisning, ofte via betaling af et depositum, så de er sikre på, at det ikke bliver solgt til anden side, grundet den enorme efterspørgsel. De kommer så herud og ser uret, og oftest ender de med at tage det med sig. For min egen sikkerheds skyld, laver jeg altid et grundigt baggrundstjek på alle, som jeg ikke har handlet med før, og alle urene opbevarer jeg i en bankboks. Så der er meget logistik omkring hver handel, da alt dette skal være på plads, før kunden kommer.

I virksomhedens begyndelse brugte jeg meget Facebook-gruppen ’Rolex-gruppen’ til at få mine kunder. Nu har jeg så meget trafik på min hjemmeside, at folk selv sidder og holder øje dagligt, eller der er folk, der ringer og spørger, om jeg får et bestemt ur hjem. Jeg har vel 40-50 telefonopkald om dagen, og det er alt fra forespørgsler til, at de godt vil booke en fremvisning eller sælge et ur til mig.”

Hvem er dine kunder?

”Jeg vil skyde på, at 90 procent er mænd. Der er selvfølgelig en hel del, som er langt ældre end mig, men der er også drenge helt ned på min egen alder. Flere af mine kunder køber uret som investeringsobjekt, fordi de ikke gider betale negative renter i banken og hellere vil lægge deres penge i ure. Et halvt år efter deres køb kommer de måske igen til mig og siger, at nu vil de gerne sælge det igen og har lavet et fint afkast på det og vælger så at lægge pengene i et nyt ur, som, de tror, vil stige i pris.”

Hvor meget sælger du for?

”Jeg startede første år ud med en tocifret millionomsætning, og jeg forventer en trecifret millionomsætning i år. Jeg har solgt cirka 550 Rolex-ure i løbet af det sidste år. Hvor mange ure, jeg bestiller hjem om ugen, afhænger af, hvornår Rolex sender vare ud til de officielle Rolex-forhandlere, hvilket de gør cirka midt på måneden. Derfor er de første to uger af måneden altid lidt stille, hvor de sidste to uger er de sjoveste. I januar solgte jeg fx 57 ure og i februar 64.”

Hvordan bliver der set på din ’slags’ i urbranchen?

”Alle Rolex-forhandlere i hele verden er officielt meget imod videresalg af ure. Jeg er blacklistet hos alle de danske Rolex-forhandlere. Jeg har én gang prøvet at komme ind i en butik, hvor jeg nærmest blev smidt ud igen. De vidste udmærket, hvem jeg var.

Der bliver set lidt ned på os, og det forstår jeg egentlig ikke rigtig, fordi hvis det ikke var for os ’grey-dealers’, så havde der slet ikke været så stor efterspørgsel på alle Rolex-ure.

Førhen havde de officielle Rolex-forhandlere nemt ved at sælge stålure, men alt, hvad der hed guld- og guldstål, det var sådan noget, de solgte med rabat. Nu er det pludselig også noget, som der er kommet ventelister på, og det er kun på grund af, at det grå marked har presset priserne på stålurene så højt op. Så jeg tror i virkeligheden, at de er vældig tilfredse med, hvordan eftermarkedet fungerer, da rabat på Rolex-ure ikke eksisterer længere, og alle varer er solgt, inden de når at lægge dem på hylden.”

Hvor mange Rolex grey-dealers er der i Danmark?

”Der er nok 10 stykker, men det er ikke alle, som kan leve af det. Jeg tror, at jeg er i top-5 over de største urhandlere herhjemme. Jeg har valgt udelukkende at forhandle de fabriksnye ure, men får også en del henvendelser vedrørende brugte ure, som jeg henviser til Martin fra MM Watches, som er den førende i Danmark på det punkt.

Der er en del brugtforhandlere herhjemme, som sælger vintage Rolex-ure, og det synes jeg simpelthen bare er for bøvlet. Der er lidt færre kunder til de ældre ure, og så risikerer du, at urene pludselig skal have en ordentlig reparation, fordi der er noget inde i urværket, der ikke fungerer. Hvorimod fabriksnye ure kommer direkte fra Rolex og er lige blevet produceret i Schweiz. Jeg prøver også at adskille mig ved at være den forhandler, som altid får de mest efterspurgte nye ure hjem.”

Du har kun lidt over 500 følgere på Instagram. Hvordan kan det være?

”Jeg er utrolig dårlig til Instagram. Jeg laver selvfølgelig opslag og stories hver gang, der kommer en vare hjem, men det er ikke min stærke side at få taget et fedt billede. I starten havde jeg også mest fokus på at gøre opmærksom på mig selv gennem ’Rolex-gruppen’ på Facebook, og en stor del af mine kunder, som er rundet de 50 år, bruger nok heller ikke Instagram.

Mange af mine nye kunder henvender sig også, fordi de har fået mig anbefalet personligt. Men jeg anerkender, at de sociale medier har et stort potentiale ved at få langt flere følgere på Instagram og derved nye kunder. I øjeblikket arbejder jeg også på at få boostet mine sociale medier og har fået ansat én, der kan stå for den daglige drift af disse.”

Hvilket Rolex-ur er det mest populære?

”Der er enorm efterspørgsel på alle Rolex-ure, men vinderen er Daytona-modellen, og det er alt fra en Daytona i stål, guld eller i platin. Det er også det ur, som prismæssigt har rykket sig mest. Fx koster et Daytona i platin knap 600.000 kroner hos Klarlund, og dem solgte jeg to af til 1,2 millioner kroner pr. stk. i december.”

Hvad er den største handel, du har lavet?

”For en måned siden solgte jeg et Patek Philippe 'Aquanaut' i hvidguld til 1,3 millioner kroner. Det, synes jeg også selv, er klart det fedeste ur. Det er enormt underspillet, og årsagen til, at jeg især er stor tilhænger af hvidguldsure, er, at du altid ved, at det er en lækker kvalitet, men folk ved ikke rigtig, hvad det er, medmindre du har en viden inden for ure. Dem, der skal vide det, ved det, og resten ved det ikke rigtig.

Patek Philippe 'Aquanaut' er klart drømmeuret til min egen samling, men så skal der godt nok sælges nogle ure, hvis jeg skal have råd til det. Men jeg tror faktisk ikke engang, at jeg turde gå rundt med så dyrt et ur. Jeg har også mange kunder, som bare køber ure til deres ursamling og måske har 15-20 ure i den, men faktisk aldrig bruger dem.”

Når du modtager et ur, hvordan sikrer du dig så, at det ikke er en kopivare?

”Jeg har gennem de sidste fem år fået opbygget mig en stor erfaring, og jeg har måske haft 3.000 Rolex-ure i hænderne, så jeg har set alt, hvad man nærmest kan se. Alle ure bliver fuldstændig tjekket fra a-z. På urets ydre bruger jeg selv et særligt mikroskop, og derudover bliver bagkassen åbnet, så jeg har mulighed for at kigge ind i urværket, fordi det er man simpelthen nødt til med alle de kopier, der er nu om dage.

Når man kigger ind i urværket, kan man ofte afsløre, om der er tale om en kopi. Det er nemlig den del, som er sværest at kopiere, fordi der er så mange forskellige elementer i sådan et urværk. Jeg kan altid se, om uret har Rolex-finish – men får dem alligevel verificeret.”

Har du prøvet at blive snydt?

”Som privatperson kan man virkelig brænde nallerne, og derfor handler mange ved de officielle grey-dealers. Det er stort set umuligt for mig at blive snydt af en decideret kopi qua min erfaring og efterfølgende verificering. Hvis jeg ikke havde styr på den slags, kunne jeg heller ikke drive min forretning.”

Alle ure hos WeWatches bliver opbevaret i en bankboks.

Hvor har du dit iværksættergen fra?

”Hele min familie er iværksættere. Min mor har sin egen smykkevirksomhed, Ellenhard Copenhagen, og min far er i forsikringsbranchen og har sit eget forsikringsmæglerfirma. Som ung købte og solgte min far selv computerdele på Den Blå Avis, så jeg ligner især min far på det punkt. Det får jeg også tit at vide.”

Mange vil jo nok tænke: ’Ja, ja, det er bare fars penge.’ Er det sådan, at det forholder sig?

”Overhovedet ikke. Jeg havde fået den startkapital, som det kræver at købe et Rolex-ur, fordi jeg solgte sneakers i mit eget firma. Med tiden havde jeg tjent så meget på at købe og sælge nogle ure, at jeg følte, at jeg havde tjent nok til at åbne en rigtig butik, som jeg har nu. Jeg har faktisk overhovedet ikke fået nogen hjælp hjemmefra, det er egne opsparede penge.

Men det er klart, at det er en fordom, jeg hører ofte. ’Det er da bare fars penge’. Selvfølgelig tænker man det, for det er jo unormalt, at en 19-årig har råd til at købe og sælge så dyre ure.”

Udover ’fars penge’ hvad er så den største fordom, du møder?

”Jeg har da mødt nogle kunder, som først har været skeptiske, fordi jeg kun er 19 år og skal sidde og sælge dem et værdifuldt ur. Men i og med, at jeg har fået et godt ry, oplever jeg det faktisk ikke rigtig længere.”

Hvilken uddannelse har du?

”Jeg har gået på det almene gymnasium og blev student sidste sommer. Jeg var overhovedet ikke god i gymnasiet, fordi jeg ikke lagde fokus der. Jeg var fysisk til stede, men mentalt var jeg ikke, fordi jeg sad og lavede så mange forretninger. Jeg fik ikke de bedste karakterer af den grund, på nær i erhvervsøkonomi, der var jeg skidegod. Det er ikke planen, at jeg skal læse videre.”

Det, tror du ikke, at du vil fortryde?

”Nej, jeg har altid fundet mine egne vegne. Jeg brænder for iværksætteri og synes, at det er det fedeste, du overhovedet kan lave. Det her med at skabe noget selv og være sin egen chef. Jeg brænder for at blive til noget stort, og om det skal være inden for ure eller noget andet eller helt tredje, må tiden vise.”

Hvad siger dine forældre til din prioritering?

”I starten sagde de meget, at det skulle jeg passe på med. Især min mor har altid været bekymret for mig, fordi jeg tager nogle vanvittige risici. Men nu tror jeg bare, at de er glade på mine vegne og stolte af, at jeg er lykkes.”

Hvad er ambitionen for WeWatches?

”Drømmen er jo at blive den største urhandler i Danmark og også i Norden. Jeg håber også på at få åbnet nogle fysiske forretninger, det er klart den største ambition. Der er selvfølgelig en lang vej endnu, før jeg bliver den største i Norden. I Danmark er der stadig nogle, der er større end mig, men jeg er kommet godt efter det med tiden, og derfor tror jeg også, at jeg kan komme til at bide skeer med de allerstørste på et tidspunkt.”

Hvad er det vildeste, du har oplevet indtil videre?

”Jeg havde en måned, hvor jeg solgte 80 ure, og det var dér, hvor jeg for første gang tænkte: ’Shit, nu går det helt vildt godt.’ Der kunne jeg godt mærke, at hvis det fortsatte på det niveau, så havde jeg behov for at have flere folk ansat. Jeg har altid vægtet højt, at jeg skal give kunderne god service, og der var jeg udfordret. Jeg skulle løbe stærkt for at have en behagelig samtale med alle kunder. Der var også en fredag, hvor jeg solgte ni ure. Det måtte jeg da lige ud og fejre det lidt med mine venner.”

Hvad har været din største bommert?

”Helt i min spædestart, og før WeWatches blev til, rejste jeg til USA og troede, at jeg skulle over og lave den vildeste handel. Jeg var lige fyldt 16 år og tog hele vejen derover selv. Jeg brugte en hel weekend og var på seks forskellige flyvemaskiner. Jeg sad seriøst i en flyver hele weekenden for at tage over til en mindre by i staten Detroit.

Det var en samlet handel, hvor jeg købte et guldur og fik et eftertragtet stålur med i købet. Jeg kom hjem og endte med at tabe 60.000 kroner. Jeg havde ikke lige taget højde for, hvor svært gulduret var at sælge. Hvis jeg havde haft gulduret i dag, kunne jeg have tjent det tredobbelte. Det var enormt ærgerligt, og især fordi jeg virkelig sad i flyveren på vej hjem til Danmark og tænkte: ’Yes, yes, yes.’ Det var enormt mange penge for mig dengang, og de efterfølgende nætter var bestemt ikke sjove.

Udefra kan det måske lyde til, at der er ikke så meget arbejde i at købe og sælge ure, men der er sindssygt meget arbejde behind the scenes for at få det til at lykkes. Og sådan en fejl laver jeg ikke igen.”

WeWatches – kort fortalt

Er en virksomhed, der sælger luksusure og hovedsageligt Rolex-ure. Blev i 2020 stiftet af den dengang kun 17-årige William Ellenhard fra Søllerød. Ellenhard fungerer som en slags ’grey-dealer’, som køber urene i udlandet og sælger dem til sine danske kunder. I 2020 havde WeWatches en tocifret millionomsætning og forventer en trecifret millionomsætning i år.